Shettisfråga

Jamtland

Trådstartare
Har en treårig shettisdam som blev inkörd i våras/försomras och som kvalade i juni utan märkbara problem. Sen strulade det lite och hon var lite småhalt, fick vila, kom igång, var lite bråkig (men inte halt) och kom sedan hem (hon stod borta på "proffsträning" ;) )

Jag kollade upp henne när hon kom hem, och då var hon helt ohalt, och sedan dess har hon endas gått i en kraftigt kuperad hage tilsammans med en livlig ettåring. Så hon har defenitivt inte tappat vare sig kondition eller styrka, snarare tvärtemot.

Så min fundering:
Jag ska iväg med mina andra shettisar den 25:e och tävla det som blir förmodligen årets sista tävling (då jag ska ha bebis i oktober), och har börjat fundera på att ta med mig treåringen och låta henne gå hennes första start då.

Fördelar:
Jag slipper (förhoppningsvis :angel: ) kvala om henne till våren
Kusken jag anlitar (och som blir för gammal vid årsskiftet) är jätteduktig och känner ponnyn mycket väl
Jag ska ändå in med de andra ponnyerna
Hon får ett "lätt" lopp i kroppen och fföa i huvudet

Nackdelar
Det enda är att hon inte blivit "tränad" sen hon kom hem.

Vad tror ni?

Jenny

Sv: Shettisfråga

Försök kör henne lite innan den 25:e och sen är det bara för kusken att hålla i hatten! :D
Seriöst så är det väl sällan en shettis tar ut sig i ett travlopp att det är skadligt för dem? Jag har då aldrig sett en som "sprängt" sig eller liknande....

Jag vet en russ som startade en vecka efter att han varit i vagn första gången. :o :eek: :mad: Han blev ändå en av det årets bästa och sedemera en av landets bästa. :idea:

Om du anser att hon har grundkonditionen kvar så tror jag inte att det är några problem, men det är svårt att sia på ett forum...

/// ghost

Ina79 skrev:
Seriöst så är det väl sällan en shettis tar ut sig i ett travlopp att det är skadligt för dem? Jag har då aldrig sett en som "sprängt" sig eller liknande....

Shettisar kliver väl bara av banan eller stannar om de tycker det är för jobbigt? :angel:

Damen är ju en smula speciell, så att hon skulle ta ut sig i onödan om hon inte vill, det existerar inte... ;)

Jag ska prata med kusken och se vad hon säger. Är hon med på ideen så får jag väl återkomma med rapport efter den 25:e. :D

Jenny

Jag har en kompis som kvalade sin shettis en vecka efter hon var inkörd :eek: hon tog 8 raka efter det och var bland de snabbaste stona det året...sen såldes hon till finland för 30 000 :D

Jo, men det känns så djävulskt oseriöst att ens tänka tanken... De andra shettisarna är grundtränade i månader, körs 3-4 gånger i veckan, går snabbjobb om det blir för långt mellan tävlingarna osv. Sköts rätt mycket som vad en "stor" travare skulle ha gjorts. Så det liksom skriker "OSERIÖST" inom mig vid den här tanken... Samtidigt som det egentligen inte finns något alls att förlora.

Men jag ska maila kusken nu och höra vad hon tycker.

Jenny

*hehe* på ponnysidan är det nog inte alls ovanligt att man gör sådär.. :angel:
En av de kuskar jag har använt mig av hade själva i princip ställt av sin ponny, dvs han gick hemma på bete och tävlade 1-2 ggr/månad utan att tränas... Och det funkade jättebra!

Min egen lilla treåring kvalade för 2 veckor sedan och då hade hon precis så mkt kondis att hon skrittades runt i defileringsvolten, gjorde sitt kvallopp (1120 m - jodå, en så udda distans) och sen var hon trött... :p (Nu är hon mer tränad och gör sin första start på söndag! :D

Ja, jag har (via buke) börjat inse att det inte är så ovanligt i ponnyvärlden. Så jag och kusken har bestämt oss för att testa! Så lilltjejen gör sin första start om två veckor. Tyvärr gick det inte riktigt som vi tänkt oss, gammeltanten är halt så det blir "bara" två damer till start. :(

Jenny

Det "löste" sig själv det här... :( Loppet lilla damen anmäldes till hade för få anmälda och blev inte av. Trist!

Jenny

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka