Shettisens matsedel

Sv: Shettisens matsedel

Mjae, det jag menade med mitt inlägg var att det var mycket vanligt bland ponnyer med fång. På senare åren har fler hästar (hbl, araber, stora kallblod) drabbats av fång.

Har en shettis o 2 travare (mor o dotter). Det är bara shettisen som haft fång, men klarat sig bättre i år, dock.

Ledsen att man skall behöva försvara en välmående ponny.:(
Kolla i vilken foderstat´s bok som helst så står det att lagom mängd stråfoder är ca 1,5kg per 100kg häst för att tarmarna skall fungera som dom ska. Sedan får utifrån det se till att hästen klarar sej på det rent näringsmässigt med vitaminer och mineraler. Har du ett fint/bra hö så är det fullt tillräckilgt men "bara" hö.

Om ponyn/hästen mår bra, är pigg och man inte ser men känner revbenen så är det väl en fullt tillräcklig foderstat för just den hästen, eller hur.
Det spelar väl ingen roll om det är en shettis eller stor häst, kriterierna för välmående häst är väl detsamma.:confused:

Jag bara undrade hur man kan ge en del så mycket mat utan att dom blir feta. Har man hittat en bra balans för sin häst är det väl bra.

Lusern ger jag till min fölmärr och min gamla vallack för att de behöver lite mer "skjuts", och dom behöver inte så mkt för att det skall ge resultat.

Det här med att fler hästar oavsett ras drabbats på senare år, kan inte det ha att gör med att fler och fler fodrar sina hästar men ensilage/hösilage och fri tillgång? Detta foder är ju mkt "starkare" än "vanligt" hö.
Bara en tanke...

Mjae, det jag menade med mitt inlägg var att det var mycket vanligt bland ponnyer med fång. På senare åren har fler hästar (hbl, araber, stora kallblod) drabbats av fång.
"På senare år" är nog inte helt korrekt uppfattat, för det har ALLTID funnits på ALLA hästraser, även om vissa varit mer representerade än andra...

Alltid funnits på ALLA hästraser? Det är något nytt för mig, faktiskt. Innan det trodde jag faktiskt att ENBART lättfödda ponnyer som får fång, men " på senare år " menade JAG då att jag hört från några som har halvblod, stora kallblod o även travare som fått fång.
Alltså, detta med STORA HÄSTAR som drabbats fång är ganska nytt för mig o jag har börjat "öppna" mina ögon o är medveten om att det faktiskt kan hända alla hästraser trots att dom är "tåligare" än de små hästar.

Ledsen att man skall behöva försvara en välmående ponny.:(
Kolla i vilken foderstat´s bok som helst så står det att lagom mängd stråfoder är ca 1,5kg per 100kg häst för att tarmarna skall fungera som dom ska. Sedan får utifrån det se till att hästen klarar sej på det rent näringsmässigt med vitaminer och mineraler. Har du ett fint/bra hö så är det fullt tillräckilgt men "bara" hö.
Njä, det brukar stå MINST den mängden stråfoder...
Och JA, om det är tillräckligt med proteiner i höet så räcker det utmärkt med enbart hö.
Om ponyn/hästen mår bra, är pigg och man inte ser men känner revbenen så är det väl en fullt tillräcklig foderstat för just den hästen, eller hur.
Det spelar väl ingen roll om det är en shettis eller stor häst, kriterierna för välmående häst är väl detsamma.:confused:
Visst är det så, problemet är bara att VÄLDIGT många hästägare glömmer bort allt de lärt sig om utfodring, dvs även de som normalt är kunniga, bara för att det råkar vara en shetlandsponny de ska utfodra. DÅ gäller inga regler längre utan det står "SVÄLT" framför ögonen på dem, så den stackars ponnyn får inte alls vad den behöver.
Jag bara undrade hur man kan ge en del så mycket mat utan att dom blir feta. Har man hittat en bra balans för sin häst är det väl bra.

Lusern ger jag till min fölmärr och min gamla vallack för att de behöver lite mer "skjuts", och dom behöver inte så mkt för att det skall ge resultat.
Till viss del beror det på hur man definierar "fet ponny". Jag vill gärna ha ett gott hull på mina shetlandsponnyer, det är då jag tycker de ser välmående ut. Jag skiljer på "gott hull" och smällfet, men min gräns kanske inte går på samma ställe som din gräns, mellan dessa nivåer...

Sen erkänner jag att jag får horn som växer ut i pannan när någon börjar argumentera om hur "smal och fin" deras ponny är, för jag har - som sagt - sett alldeles för många ponnyer där ägaren själv anser att ponnyn mår bra, men där man som utomstående ser att så INTE är fallet.
Och att det inte alls är ovanligt att veterinärer bedömer att en häst är i lagom hull trots att ryggraden står rakt upp ovanför något som borde ha varit en väl utfylld ryggmuskulatur. SÅ jag har inte automatiskt förtroende för någon bara för att det skrivs att en veterinär har sagt si eller så...

Inget ont om Dig personligen, jag har bara dåliga erfarenheter på den fronten så jag argumenterar generellt...

Det här med att fler hästar oavsett ras drabbats på senare år, kan inte det ha att gör med att fler och fler fodrar sina hästar men ensilage/hösilage och fri tillgång? Detta foder är ju mkt "starkare" än "vanligt" hö.
Bara en tanke...

Det är inte helt omöjligt! Men allt fler bönder "tillverkar" ju hösilage o ensilage, det är till för kreaturen egentligen allstå ensilage. Min bonde har allt det där; hö, hösilage o ensilage.

Jag hoppas faktiskt på ett BÄTTRE grovfoder iår, dvs. HÖ.

tillägg
Det är inte bara hull över revbenen som avgör ifall hästen är i gott hull, man måste även titta efter hur den ser ut över rygg och rumpa...

Men hörrni, varför inte LÄSA tråden om fång/fruktan, så behöver ni inte spekulera i om det beror på ensilage eller något annat... ;) :idea:

Men hörrni, varför inte LÄSA tråden om fång/fruktan, så behöver ni inte spekulera i om det beror på ensilage eller något annat... ;) :idea:

Följer den tråden dagligen OM den uppdagas, förstås! ;)

Jag håller med om att folk ibland har en förmåga att "försköna" sina hästars hull men jag har en vbl vallack (25år) som jag trodde jag skulle få ta bort förra året pga av att han föll ur så in i bomben på betet, troligtvis pga av väldigt mkt insekter att han inte fick ro att äta. Det var inte roligt, jag har också mina hästar i gott hull.

Till ameo: Det är väl klart att man får titta över rygg och rumpa också. Rund över rumpan och ingen ryggrad som sticker upp..

Det är väl klart att man får titta över rygg och rumpa också. Rund över rumpan och ingen ryggrad som sticker upp..
Det är tyvärr inte självklart för alla...:crazy:
Du anar inte hur många shettisar jag sett som varit päronformade, dvs spetsiga över ryggen, tunna över revbenen och en jättestor buk. Och dessa bantas alltså, bara för att de har en stor mage... :eek:

Sorry om tråden är urspårat, men jag måste bara kolla med er shettisägare!
Har försökt få tag på en veterinär (den jag aldrig anlitat tidigare, men pratat några ggr med honom då han är insatt i både aveln o hästsjukdomar m.m.) har en shettis här som varit överviktig tidigare i min ägo dock.
Sedan han gått ner i vikt o fått en uträknad foderstat, o får motion några ggr i veckan.

Men till saken hör, jag upptäckte för några dagar sedan då jag brukar känna på honom pga fästingar, osv o visst är han i OK hull om än något grov har han "långa" knölar under magen. Jag vet jag är urusel på att förklara vad "långa knölarna" menas, men jag vet inte om det är vanligt på shettisar eller även kallblod?
Hans mage är inte "normal" men han är i OK hull bara att han behöver gå ner i vikt mera med hjälp av motion varje dag har jag tänkt.
Men när jag ska spänna selen på honom blir han irriterad o bits endel.
Då upptäckte jag att han hade ganska långa knölar under magen.

Hittade en tråd härinne för ett tag sen som handlade om en häst med liknande problem som min. Det problemet är att jag inte kommer ihåg vad tråden heter :eek:

Det är tyvärr inte självklart för alla...:crazy:
Du anar inte hur många shettisar jag sett som varit päronformade, dvs spetsiga över ryggen, tunna över revbenen och en jättestor buk. Och dessa bantas alltså, bara för att de har en stor mage... :eek:

jag upplever det samma, även att folk kritiserar min hästhållning av shettisarna just pga. att dom har fri tillgång på grovfoder hela vintern samt går på åkerbete med halvbloden. min veterinär därimot ger alltid lovord för hur fina dom är i kroppen ;)

min vännina övertog en shettis för några år sedan som i hela sitt liv bara fått det som "sopats ihop" efter fodringarna i alla år (hon skötte den ponnyn när hon va liten) inte nog med att hon va hemskt ful i kroppen, just som du skrev - päronformad med "spetig rygg" dessutom hade hon både kvickdrag (antagligen pga. det taskiga/dammiga grovfodret) och fång.

Ungefär så såg min shettis ut när jag köpte henne som 3-åring. Hon var allmänt klen även över bringan och baken. När jag frågade om vad hon hade fått för foder sa de: En lite tuss hösilage(!) morgon och kväll och liten näve havre när de andra hästarna fick :eek:
Nu får hon fri tillgång på både hö(äter inte mer än 2-3 kg) och halm i lösdrift + ca 2 kilo morötter per dag och gräset i hagen. Hon är rund och fin (vissa perioder lite väl rund och fin :o ) och har även blivit mycket grövre än när jag köpte henne.

hej .
jag undrade om ni kunde hjälpa mig lite med min shettis foderstat.
många säger att dom ska ha sent skördat hö, inte gå på kraftigt gräs (jag förstår att man måste vänja dom innan bete m.m)
..
men nu är det så att den ponny jag har köpt har inte fått foder som han skulle fått nu innan jag köpte honom i ett halvår vad jag vet om.
Jag vet inte vad som hänt honom innen.

men han får iaf
sammanlagt 3 kilo hö om dagen.
1,25 dl krafft grund
och 2 dl betfor

han är rund och fin och glansig i pälsen.

31676_1202406997.jpg

ursäkta den dåliga bildkvaliten

han har börjat jobbas så smått med tömkörning longering m.m

och en kompis till mig som är relativt duktig på forder tyckte att jag skulle ge honom lusern nu när han började komma igång.
och att jag även skulle ge honom lite mineraler.

han behöver protein och kalk m.m för att bygga upp muskulaturen väl?

är står eller pellets bäst då?
jag vll inte riskera att överfodra honom..

tacksam för svar.

Senast ändrad av en moderator:

Har du analys på ditt grovfoder till o börja med? 3kg hö tycker jag är på tok för lite för en shettis, som dessutom ska prestera något. Mina shettisar som är i vila får 10kg hösilage, med en kvot på drygt 9. Snart är det dags att gå över till hö eftersom det börjar bli varmare o hösilaget inte håller sig frächt. Det höt jag har fått tag i har en kvot på 7,4 o då kommer de att få minst 5kg var, de dräktiga stona kommer att få Lusern oxå. Mina får lite krubbskrammel i form av havrekross när de kommer in på kvällen.

Det bästa är o undvika kraftfoder i möjligaste mån o ge ett bra grovfoder, även Lusern räknas som grovfoder.

Har du analys på ditt grovfoder till o börja med? 3kg hö tycker jag är på tok för lite för en shettis, som dessutom ska prestera något. Mina shettisar som är i vila får 10kg hösilage, med en kvot på drygt 9. Snart är det dags att gå över till hö eftersom det börjar bli varmare o hösilaget inte håller sig frächt. Det höt jag har fått tag i har en kvot på 7,4 o då kommer de att få minst 5kg var, de dräktiga stona kommer att få Lusern oxå. Mina får lite krubbskrammel i form av havrekross när de kommer in på kvällen.

Det bästa är o undvika kraftfoder i möjligaste mån o ge ett bra grovfoder, även Lusern räknas som grovfoder.

var analyserar man höet?:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 403
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 104
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 866
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka