Sv: Shettisens matsedel
Ledsen att man skall behöva försvara en välmående ponny.
Kolla i vilken foderstat´s bok som helst så står det att lagom mängd stråfoder är ca 1,5kg per 100kg häst för att tarmarna skall fungera som dom ska. Sedan får utifrån det se till att hästen klarar sej på det rent näringsmässigt med vitaminer och mineraler. Har du ett fint/bra hö så är det fullt tillräckilgt men "bara" hö.
Njä, det brukar stå MINST den mängden stråfoder...
Och JA, om det är tillräckligt med proteiner i höet så räcker det utmärkt med enbart hö.
Om ponyn/hästen mår bra, är pigg och man inte ser men känner revbenen så är det väl en fullt tillräcklig foderstat för just den hästen, eller hur.
Det spelar väl ingen roll om det är en shettis eller stor häst, kriterierna för välmående häst är väl detsamma.
Visst är det så, problemet är bara att VÄLDIGT många hästägare glömmer bort allt de lärt sig om utfodring, dvs även de som normalt är kunniga, bara för att det råkar vara en shetlandsponny de ska utfodra. DÅ gäller inga regler längre utan det står "SVÄLT" framför ögonen på dem, så den stackars ponnyn får inte alls vad den behöver.
Jag bara undrade hur man kan ge en del så mycket mat utan att dom blir feta. Har man hittat en bra balans för sin häst är det väl bra.
Lusern ger jag till min fölmärr och min gamla vallack för att de behöver lite mer "skjuts", och dom behöver inte så mkt för att det skall ge resultat.
Till viss del beror det på hur man definierar "fet ponny". Jag vill gärna ha ett gott hull på mina shetlandsponnyer, det är då jag tycker de ser välmående ut. Jag skiljer på "gott hull" och smällfet, men min gräns kanske inte går på samma ställe som din gräns, mellan dessa nivåer...
Sen erkänner jag att jag får horn som växer ut i pannan när någon börjar argumentera om hur "smal och fin" deras ponny är, för jag har - som sagt - sett alldeles för många ponnyer där ägaren själv anser att ponnyn mår bra, men där man som utomstående ser att så INTE är fallet.
Och att det inte alls är ovanligt att veterinärer bedömer att en häst är i lagom hull trots att ryggraden står rakt upp ovanför något som borde ha varit en väl utfylld ryggmuskulatur. SÅ jag har inte automatiskt förtroende för någon bara för att det skrivs att en veterinär har sagt si eller så...
Inget ont om Dig personligen, jag har bara dåliga erfarenheter på den fronten så jag argumenterar generellt...