Shettisavel...

Piffpuffen

Trådstartare
Jag har verkligen ingen koll men någon här har det säkert:)

Om jag har ett shettissto jag vill betäcka, vad kostar shettishingstarna (ungefär) i språng m.m.

Jag har verkligen INGEN aning. Antar att det här som alltid annars varierar men mellan tummen & pekfingret.

Och vart hittar jag godkända hingstar. Kollade på svenska shetlandssällskapets hemsida men den hingstkatalogen som var till salu var från 2006.:confused:

Sv: Shettisavel...

Språngavgifterna på shetland brukar ligga mellan 1000-2000 kr + moms. Vissa hingsthållare tar även ut levande föl-avgift eller stofölsavgift (alltså bara för stoföl) och enstaka tar även ut en färgavgift. Dessa extraavgifter tror jag brukar ligga mellan 500-1000 kr + moms.

Det har inte kommit ut någon hingstkatalog sedan 2006, jag vet inte om någon ny är på gång heller. De flesta hingstarna i den katalogen är nog fortfarande kvar i avel, några har bytt ägare.
Det finns ingen heltäckande hingstförteckning numera. Efter krav från EU är det dessutom så att ALLA shetlandshingstar som är fullstammade och DNA-typade är godkända att använda i shetlandsavel utan restriktioner för avkommorna (förutsatt att betäckningar redovisas till SH, enligt konstens alla regler). Så numera benämner man de hingstar som passerat nålsögat på avelsvärdering (frivillig nu, alltså..) för RS-hingstar i stället för "godkända".
Det är med andra ord inte helt enkelt att sammanställa någon förteckning över vilka hingstar som finns i avel. Men jag tror att diskussioner pågår om hur man ska lösa det hela.

I brist på annat så kan du ju gå in på www.shetlandsponny.com och klicka dig fram till "länkar". Då kommer du hitta en hel radda med hingstar, varav de flesta i alla fall är kvar i aveln, och deras namn länkar till deras ägares hemsidor. De flesta har uppdaterad information om hingsten/hingstarna och bilder. (Det rör sig alltså om hingstar som är godkända enligt de gamla reglerna.)

Men om det inte längre finns något som heter "godkända hingstar", hur ska jag som ren nybörjare vet vilken jag ska välja?

Står utställningresultat m.m. med i presentationerna?

Är ju lättast att jämföra hingstarna när dom står i samma katalog:grin:

De hingstar som är jämförbara med godkända hingstar kallas idag för "RS-hingstar", vilket innebär att de har ett RSnummer efter namnet.
Exempel: Smevallens Royal RS 331 (jag tog honom som exempel, för att han inte är kvar i sverige längre, utan exp till Ukraina)
Håller du dig till RS-hingstar så vet du att det är hingstar som har passerat nålsögat vid något tillfälle. Enstaka importerade hingstar kan ha blivit RS-hingstar med lägre poäng dock.

Du kan hitta alla (nåja, de flesta i alla fall) hingstarnas utställningsresultat i shettisarnas förnämliga webstambok, både hingstarnas egna resultat och deras avkommors. www.shetlandsponny.se/stambok
Hittar du en hingst du blir intresserad av så kan du alltså hitta både hans egna och avkommornas utställmingsmeriter, för att se om han förärvt sig bättre eller sämre än han är själv.

står inte alla hingstarna på hemsidan? annars står dem iaf på regionernas hemsidor. nord, väst, syd å öst, länkar till deras sidor finns på shetlandsponnysällskapets hemsida

Tack för tipsen:bow:

Ska iväg och kolla på ett jättefint sto på torsdag:)
Hon är redan dräktig men jag funderar på om jag ska betäcka om henne igen?!
Har hittat stamboken på nätet, är superbra med lättillgänglig fakta.

En fråga bara, vad står "RS" för?

till den det berör - kom ihåg att det INTE är tillåtet att länka till andra forum!

står inte alla hingstarna på hemsidan? annars står dem iaf på regionernas hemsidor. nord, väst, syd å öst, länkar till deras sidor finns på shetlandsponnysällskapets hemsida
Det finns INGEN heltäckande förteckning över hingstarna på nätet, de som finns med på regionalföreningarnas sidor är de hingstägare som själva har valt att finnas med där. Det finns MÅNGA fler hingstar i avel.

Tack för tipsen:bow:

Ska iväg och kolla på ett jättefint sto på torsdag:)
Hon är redan dräktig men jag funderar på om jag ska betäcka om henne igen?!
Har hittat stamboken på nätet, är superbra med lättillgänglig fakta.

En fråga bara, vad står "RS" för?
RS står ursprungligen för "Riksstambok för Shetlandsponny". Riksstamboken är nu ett minne blott, men RS-numret lever kvar.

Det finns INGEN heltäckande förteckning över hingstarna på nätet, de som finns med på regionalföreningarnas sidor är de hingstägare som själva har valt att finnas med där. Det finns MÅNGA fler hingstar i avel.

QUOTE]

Hur ska man då hitta dom?:confused:

En fråga till...

Får man blanda "vanlig" shettis & minishettis? Är det fortfarande samma ras, men olika höjd?:confused:

Hur ska man då hitta dom?:confused:
Man kan använda den gamla hingstkatalogen eftersom merparten av hingstarna där är kvar i avel fortfarande.
För att hitta nytillkomna kan man t.ex lista hingstar efter RS-nummer i webstamboken och få fram vilka som finns. Att hitta dem geografiskt brukar alltid lösa sig även om ägaren inte står med i webstamboken...
En fråga till...

Får man blanda "vanlig" shettis & minishettis? Är det fortfarande samma ras, men olika höjd?:confused:
Ja man kan blanda hur man vill, det är samma ras.
Fast skiljer det för mycket i storlek så är risken att man biter sig i svansen för långsiktig avel, för storleksnedärvningen blir lite för mycket lotteri om man blandar stort och smått.

Liknande trådar

Avel Om jag får för mig att betäcka mitt SWB-sto med en KWPN-hingst, vad blir skillnaden mot om jag använder de svensk-godkända hingstarna i...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: QuickStar
·
Avel Jag funderar på att ta föl på mitt sto nu till våren men då jag är väldigt grön vad det gäller avel tänkte jag höra ifall ni skulle...
Svar
13
· Visningar
1 363
Senast: QuickStar
·
C
Avel Kopierat från Ridsport Återställd Fielmann åter till Sverige Hingsten Fielmann 1116 skadade sig allvarligt i början av förra...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: pastejja
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 674
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!