Shettisar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Millan_gulligast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 910
M

Millan_gulligast

på min gammla rid skola klippte dom shettisar mitt i smäll kalla vinten!½!!:eek:de va helt sjukt,en dag när jag skulle rida honom så stog hanb och skakade och de visade sig att han var sjuk och fick stå med dubbla täcken inne och gå på pencilin!!vad tkr ni om de här?raka shettisar!jag tkr de är idiotiskt!!!:eek:shettisar är gjorda för att klara kylan i de kalla glimatet på vinder!!komentera!;)kramar/becca

Sv: Shettisar...

Jag funderar också på att klippa min shettis.
han blir så svettig när jag jobbar honom.

Hej från hambo

Vilket är värst, att stå blöt av svett jämt eller att klippa och täcka?

Är du säker på att det var för att han blev klippt som han blev sjuk?

Vi har inte våra hästar klippta, har i och för sig inte ngn shettis. Men min newforestponny som jag rider nästan varje dag är inte klippt. Jag tar det lite lugnare på vintern och rider bara i skogen.

Men jag kan tänka mig att på en ridskola kan man nog behöva klippa dem. Det är nog inte bra för dem att bli svettiga mitt i vintern med vinterpälsen på.

En shettis som går på ridskola, antar att den rids i ridhus oxå, svettas kopiösa mängder, o sedan torkar de inte upp mellan varven o får då lättare fukt exem o liknande. Ja jag hade oxå klippt mina shettisar o ska göra det ändå, eftersom de står i stallet o svettas nattetid, trots att jag har kallstall.
Hellre en klippt shettis med täcke på, än en stackare som står ständigt blöt

Då behöver antingen din ridlärare forkovra sig eller så har du missuppfattat.

Själva klippningen gör ingen häst sjuk. Däremot kanske de inte hade täcke på den i hagen elelr liknande.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 414
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V