Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Glöm inte "*KL*" (KnappLån) annars verkar det som om du skriver till mig och inte till trådskaparen. :)
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Och jag som undrat vad KL betyder...vet inte riktigt än faktiskt...vaddå "knapplån"??
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

När ni svarar på tråden så svarar ni på en viss person.
Se till att svara till rätt person, dvs trycka på citat-svar, svara på detta eller Snabb-svar, så svarar ni till den specifika personen.
Man kan också svara allmänt och då hugger man en knapp i mängen (spelar ingen roll vems) och skriver *KL* (knapplån).
Svarar ni som Soofia gjorde, till trådskaparen men klickart på någon annans knapp så svarar ni alltså till den personen, i detta fall svarade Soofia trådskaparen (gissar jag) men skrev det till mig.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Tillägg, du ser uppe i det högra hörnet av varje inlägg vem personen svarat. Som i mitt inlägg här står det "Svar på Sv: Shettisar + godis direkt ur handen... av Sammet". Om en person skrivit flera inlägg och du inte vet vilket inlägg någon svarar på så kan du klicka på länken som heter "Sv: Trådnamnet" så kommer du till det inlägget som just det inlägg du undrar över svarar på.

Att det heter just knapplån är ju att jag nu tex använda den svarsknapp som fanns i Sammets inlägg, precis som de som skriver "knapplån" "lånar" någon annans knapp när det egentligen svarar TS. :)
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Ja dom kan absolut bli nafsigare av att få ifrån handen! Så vill ägaren att ni inte ger dom så gör inte det. Dom behöver inte ha godis alls egentligen. Det var dumt av er att ge dom utan att tala med ägaren först, gör det nästa gång. Min ena ponny exempelvis får inte äta ens en morot då hon är IR och jag skulle bli skogstokig om folk smög till henne i smyg.

Men var konsekvent, ge dom aldrig godis ifrån handen igen. Vill du promt ge dom så kasta det på marken. Att vara konsekvent är nog det som gäller så ska dom nog sluta nafsa tids nog.

Eller dumt av ägaren (den vuxna) att inte informera:cool:
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Samma här med mina två ponnysar, båda får godis ur handen och ingen av dem är odrägliga och nafsiga :)

Men är det nu så att ägaren till hästen klart påtalar att det INTE är ok att handmata dennes häst, ja då är det ju inget mer med det, bara att sluta handmata.

Hästar är inte dummare än att de skiljer på människorna. Min New Forest jag hade som vuxen fick alltid en godisbit när jag ridit eller kört honom och tiggde aldrig av mig. När en tonårstjej red honom räckte det att hon gav honom godis en gång för att han skulle börja tigga av henne...
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Nej, de skiljer helt klart på människor. Vi skämtade någon gång i förra stallet om att en av hästarna alltid skrapade i marken och förde ett himla liv vid morgonfodringarna... stallägaren, som hade hästen till försäljning, såg ut som ett frågetecken. Den hästen visste myyycket väl att man inte uppförde sig så när stallägaren var i närheten, men hade lärt sig att vi andra helt enkelt inte brydde oss. Smart häst i många avseenden, stackars den som köper henne :p
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Vi har fyra hästar därbland en shettis som går utmärkt att mata ur handen sen har vi en nordis som INTE ska handmatas han ger vi från marken eller i krubban eftersom han högg när han kom hem till oss ouppfostrad är han, har blivit mycket bättre nu läppar han bara , det gör han både för att leta godis i kläderna och för att han har ett "plock behov" med allt. Så det är olika från häst till häst och jag ser inga problem med att handmata hästar som "fixar" det utan att nafsa eller bitas.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Ett litet tips ang tiggande o handmata:
Det är inget fel (tycker jag) att handmata/ge godis ifrån handen eftersom det är människan som gör hästen nafsig/tiggig.

Om man ger hästen godis lite då o då utan någon anledning så är det ju självklart att hästen börjar tigga o ha sig så om man istället bara ger när hästen gör rätt och då placerar godiset tex bortfrån sig men fortfarande i handen så lär si hästen att godiset bara kommer när man gör någonting bra och då inte från fickan utan brevid ägaren eller vart man nu har valt att placera godiset :)

Det stora problemet är att folk ger sina hästar godis i tid och otid vilket snabbt leder till en häst som tigger och nafsar ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp