Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

A

AlvaCarlsson

Hej, behöver lite hjälp här..! :confused:

Jag och min kompis har börjat vara med två små shettisar, vi går promenader med dom och tränar dem från marken osv.

Vi ger dom ju godis ibland när de varit duktiga och så, och idag så glömde min kompis att ställa undan sockerbitspaketet i sadelkammaren och då blev vi visst avslöjade. Det var så att när hon som äger hästarna kom hem och såg det, gick hon till oss och sa att vi absolut inte fick ge shettisarna godis direkt från handen, och att de kunde bli jättenafsiga och så, då små barn ska hantera dom och så.
Och nu är det så att de redan är nafsiga, särskilt den ena. :angel:
Och det har de varit i princip så länge jag kan minnas. Jag minns förr
så brukade jag gå omkring i deras hage och ge dom godis... och det väldigt ofta. Nu är de väldigt nafsiga och jag tvivlar på om det går att träna bort nu eller om det är försent? :confused:
Så jag vet nt riktigt hur jag ska göra...

Tacksam för svar! :bow:

PS: Kan det påverka dom i övrigt också? Blir dom busigare eller så??
(den ena kan sparka lite ibland och bli lite smått galen??)
DS.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Absolut blir de det, nafsiga alltså. Ge dem isåfall godis från marken. Onödigt att fortsätta underbygga olater. Men busigare blir de nog inte :)
Socker verkar inte heller vara någon hit att ge, bättre med morötter el. hästgodis.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Tack för svaret! :)

Om de får godis från marken, eller i hink etc. tror du de förstår att det varit duktiga då?
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Tack för svaret! :)

Om de får godis från marken, eller i hink etc. tror du de förstår att det varit duktiga då?


lika mycket eller lite som om du skulle ge ur handen.

Jag har själv haft shettis i många år och det som verkligen gör dom nafsiga är att ge godis ur handen, men en del kan även bli det om man ger godis på marken. Så det bästa är att hitta andra sätt att berömma hästen.
T.ex. eftergifter av olika slag, låta dom göra nåt kul efter varje bra sak dom gör, eller bara en klapp eller klia dom lite.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Ja dom kan absolut bli nafsigare av att få ifrån handen! Så vill ägaren att ni inte ger dom så gör inte det. Dom behöver inte ha godis alls egentligen. Det var dumt av er att ge dom utan att tala med ägaren först, gör det nästa gång. Min ena ponny exempelvis får inte äta ens en morot då hon är IR och jag skulle bli skogstokig om folk smög till henne i smyg.

Men var konsekvent, ge dom aldrig godis ifrån handen igen. Vill du promt ge dom så kasta det på marken. Att vara konsekvent är nog det som gäller så ska dom nog sluta nafsa tids nog.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

HDet var så att när hon som äger hästarna kom hem och såg det, gick hon till oss och sa att vi absolut inte fick ge shettisarna godis direkt från handen, och att de kunde bli jättenafsiga och så, då små barn ska hantera dom och så.

Många shettisar har ju rykte om sig att bitas och mycket beror förmodligen på att folk stoppat godis i de i tid och otid. Lite av en "myt" kanske, men jag har full förståelse för att ägaren är försiktig.
Eftersom det inte är dina hästar så har du ju inget annat val än att lyssna.. :grin:

Och nu är det så att de redan är nafsiga, särskilt den ena. :angel:

Ja, där har du ju ännu en orsak till att absolut inte ge något ur handen.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

:) Ja, tack för alla svar!

Jo jag har känt ägaren, (som då är min morbors fru), vääldigt länge och så, jag tror hon har märkt förr att jag gett dem godis, för det gjorde jag väldigt mycket då. Jag trodde inte alls det var något fel och att det bara var snällt, ungefär som att ge dem hö? Så jag hade somsagt ingen aning om detta. Men varför just shettisar blir så nafsiga är ju den stora frågan. Dock vet jag en del stor hästar också som är nafsiga.

Den ena shettisen brukar nästan aldrig nafsa eller masa, men dock ibland bitas? Så det beror alltså också på godiset?

Den andra nafsar bara med läpparna, eller slickas. Jag vet inte om dethär med slickandet är pga det också? :crazy:
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Andra hästar bli också nafsiga om man matar dom alldeles för mycket.. Men sedan är alla individer, en del fixar att bli handmatiga utan att bli monster. Jag har en shettis som fixar att bli handmatad, en shettis som inte gör det och en islandshäst som inte heller fixar det. Så det är olika.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Ja, det är klart.
Vi håller just nu på att "träna" bort nafsningen vid ryktningen, då är det ju extra jobbigt. Och om han har varit duktig hela ryktningen så får han. Men jag ska alltså sluta med att ge dem godis om de "förtjänar" det också? Allt överhuvudtaget? :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Hästar har inte något behov utav godis bara för att dom varit duktiga, dom funkar inte så. Ska du bli av med nafsighet ska du inte ge godis alls, överhuvudtaget. Jag skulle inte ens ge det i krubban eller på marken i början. Om du promt vill ge belöning för att han varit duktig när ni borstat är det bättre och göra det med försiktiga beröringar på överlinjen eller att klia manken.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Hästar har inte något behov utav godis bara för att dom varit duktiga, dom funkar inte så. Ska du bli av med nafsighet ska du inte ge godis alls, överhuvudtaget. Jag skulle inte ens ge det i krubban eller på marken i början. Om du promt vill ge belöning för att han varit duktig när ni borstat är det bättre och göra det med försiktiga beröringar på överlinjen eller att klia manken.

Jag hoppas bara att han tar åt sig och vet att han varit duktig om han får en klapp etc.
Tröttnar dom om man gett godis innan, men att de inte får det längre om de varit duktiga, då?
Då kankse de tycker att det är tråkigt? Det är ju ganska lätt hänt.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Har du sett en häst i hagen ge godis till den andra?
Hästar funkar inte på det sättet. Jag tror att han uppskattar situationen lika mycket bara av en klapp eller att det blir en skön känsla och stämning.

Jag är inte emot godis i vissa situationer och jag använder det själv när jag tränar trick. Men nu är ju problemet med din ponny att den nafsar och därför om man vill komma till rätta med problemet, är det enklare att ta bort godis helt.

Jag lovar dig att din häst inte blir ledsen eller tröttnar för att han inte får godis! Och skulle han tröttna får du göra det roligare på annat sätt:)
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Tack för alla tipsen! :)

Ja, det går nog bra... Idag när jag var hos honom gav jag inte honom något godis alls, även om han var duktig när vi tömkörde honom. Och han verkade glad ändå! :)
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Ja, det är klart.
Vi håller just nu på att "träna" bort nafsningen vid ryktningen, då är det ju extra jobbigt. Och om han har varit duktig hela ryktningen så får han. Men jag ska alltså sluta med att ge dem godis om de "förtjänar" det också? Allt överhuvudtaget? :P





Kanske är jag som är elak men det här känns lite som ett troll. Kanske är helt fel av mig.


Hur som helst.


Om hästens ägare sagt åt er att inte ge godis till shettisarna, så ska ni inte heller ge det till dom.
Och det innebär att ni aldrig någonsin ska ge godis till dom.
Vill ni ge något så kan ni slänga in det i krubban när de står i boxen, och då utifrån boxen inte när ni är inne hos ponnyn.
Men det får ni fråga om lov först, det är trotts allt inte era ponnyer som sagt.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Jag ser aldrig att det finns någon anledning att ge hästar godis ur handen.
Och om hästägaren inte vill att ni ska ge... ja då ska ni SJÄLVKLART inte ge. Jag hade blivit fly förb:devil: om något gett mina hästar godis ur händerna.
De kan få godis, dvs morötter, i hagen eller i krubban, men aldrig aldrig ur händerna.

Socker ser jag aldrig nån anledning att ge en häst. Det är inte bra för människor att äta sockerbitar, varför skulle man ge det till hästar????? :crazy:
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Och jag ser ingen anledning till att inte ge hästarna mat ur handen, såvida man har pli på hästen och att hästen därmed vet om att den inte får naffsa.
Jag har matat min ponny ur handen i snart sju år utan att hon har börjat naffsa efter mina händer. :)
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

ett gott råd till framtida sköthästar : fråga alltid ägaren hur den vill ha det.!!
är det ok, som med iron will så är det väl inte mera med det.jag själv skulle ha blivit arg faktiskt..och ännu argare om man frågat och fått ett nej o sen ändå ge..hästar trivs lika bra med bara krafs under manen tex..detta är min åsikt.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

Samma här med mina två ponnysar, båda får godis ur handen och ingen av dem är odrägliga och nafsiga :)

Men är det nu så att ägaren till hästen klart påtalar att det INTE är ok att handmata dennes häst, ja då är det ju inget mer med det, bara att sluta handmata.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

*dl kl*


Att handmata kräver stor kunskap från den som handmatar hästarna/ponnyerna.
Barn är sälland lämpliga att utan vuxen översikt "träna in" handmatning och fortsätta handmata.
Det kräver insikt i vad som är början till ett tiggande beteende, var gränserna går, hur man korrigerar och När man korrigerar!

Sen är hästar individer och vissa blir tiggiga direkt och kräver ständiga regler och tydliga markeringslinjer för att inte börja tigga, andra kan det ta år innan de ens kollar möjligheten att tigga.


Tycker dock inte TS+kompis är lämplig att träna in tiggning. Om inte annat just för att ponnyerna blivit tiggiga.
 
Sv: Shettisar + godis direkt ur handen = inte bra?

På frågan om det är försent att få ponnyerna att sluta tigga?
Nej, det är det inte.
Ge inget godis och tillåt inte att hästarna tigger så är det över på nolltid och man kan då börja ge belöning i form av godis igen, dock ska ni inte göra det om ägaren sagt nej.

Låter nästan som om ni får lite dåligt samvete av att inte ge dem godis, se det som med allt annat: Barn känner sig inte uppskattade av dyra presenter på samma sätt som hästar känner sig älskade av uppmärksamhet och bra hantering, inte godis.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp