Shettisägare: Hur gör ni på sommaren?

F

Fjunet

Låter ni hästen stå i grushage och fodrar den normalt? Har den mask på sig i gräshagen? Brukar ni ha mycket gräs i hagen?

Jag börjar redan nu tänka på sommaren och hur man ska lösa det :crazy: Jag har mask till hästen, tillgång till grus- och gräshage, men jag har fortfarande inte kommit på hur jag ska göra.

Tips, råd, allt! :bow:

Sv: Shettisägare: Hur gör ni på sommaren?

varför inte låta hästen va på bete?

jag har min i gräshage vänjer in den på ett par veckor inge problem:) :)

Har aldrig haft problem min mina shettisar.

Den vi har nu, får gå på bete tillsammans med sina kompisar.

Min shettis har haft fång, så för honom gäller följande:

Rejält nedbetad (jord)hage nästan dygnet runt. Tyvärr tvingas han då gå en del ensam, men han har sällskap av de andra nattetid samt några timmar dagtid. Ett par timmar/dag får han, med greenguard, gå upp på betet som består av ängsgräs. I övrigt får han ungefär samma foderstat som på vintern. I slutet på sommaren/början på hösten får han gå över till betet "på heltid" (vilket endast innebär dagtid för mina hästar), dock med greenguarden ganska länge och fortfarande den andra foderstaten, men något minskad.

Det fungerar bra för honom. Han har inte haft några tecken på fång sen detta infördes (jag, samt tidigare ägare, försökte ha honom på bete de första åren efter fånganfallet, vilket genast resulterade i varma/pulserande hovar, så efter det är jag väldigt försiktig med allt som har med bete och andra foderstatsförändringar att göra). Dessutom håller han sig lagom rund och rullar inte fram i slutet av sommaren som de andra har en tendens att göra. :crazy:

Min har alltid fått gå på bete var sommar, jag vänjer honom bitvis vid gräset under en tid, sen får kan gå där dygnet runt.
Nu har min alltid varit igång och körts under sommaren....han har inte kört var dag,men i allafall 3-4dagar/veckan.

Givetvis så får man hålla lite koll ju,men det gäller ju alla hästar.

Fjunet skrev:
Låter ni hästen stå i grushage och fodrar den normalt? Har den mask på sig i gräshagen? Brukar ni ha mycket gräs i hagen?

Jag börjar redan nu tänka på sommaren och hur man ska lösa det :crazy: Jag har mask till hästen, tillgång till grus- och gräshage, men jag har fortfarande inte kommit på hur jag ska göra.

Är det okej om jag lägger in lite frågor till?
Blir dom inte tjocka om dom går på bete hela tiden?
Hur mycket motionerar ni dom?

Har också problem med mina små:crazy:

Tack för era svar!

Dygnet runt kommer min häst inte att gå ute, men dock ute från 8-23. Något bete släpps han inte på, utan det är samma hage som han gått i nu hela året. Och nu delar han den tillsammans med ett fullblod, så han käkar ju lite av gräset iallafall. Vad tror ni? Kan det funka utan mask? Jag hade inte mask på honom förra sommaren, det funkade. Men det var knappt! Denna sommaren blir visserligen lite annorlunda, med en hagkompis och motion. Hmmm... Får fundera vidare.

Jag har faktiskt aldig haft problemet att min har blivit för fet under sommaren, men nu är han ifs hingst + att han håller igång ganska så mycket i hagen med kompisarna.
Under sommaren är min mitt uppe i sin tävlingssäsong, så han hålls igång ganska så ordentligt.

Jag egentligen bara relatera till en russ valack jag haft....han fick vi hålla lite koll på, han var ifa ganska så till åren första gången han fick fång, + att han hade problem med ett framknä så han redan inte speciellt mycket...,men vi fick lösa det som så att han fick gå med dom andra hästarna på dagarna med mask på sig å sen stå inne på natten.....

Mitt tips är att läsa böcker..jag har ett par som är bra där det står just om betesläpp osv. ..bla "Hästens utfodring - Christina Planck"

Lycka till

Jag är bekymrad inför sommaren. Kommer defenitivt att stänga in mina två i NERBETAD hage men då rymmer de med allra största sannolikhet:-(. Jag vill inte ha smällfeta ponnisar. Får försöka motionera dem som attan.
Var finns det betesmasker som passar minishettisar? För det hade varit ett alternativ, sååå mkt lättare att ha hela flocken samlad i samam hage.Är det grymt att ha mask på dygnet runt?

Testar en gång till: Ponnyridning? ;) :D

Jag har en Greenguard till min. Fick göra nya hål och verkligen dra i remmarna för att få den så liten som möjligt. Det funkade, den sitter perfekt nu. Jag tycker inte det är grymt. Men frågan är om de klarar sig på det lilla de får i sig?

Vi hade shetisen ute på 10 hektar fint bete hela sommaren 2004 och hon var jättefin! Kördes och reds ca 4 dagar i veckan. Bara man vänjer dom och kanske har en jättestor hage med mindre bra bete i så kan dom gå ute hela sommaren

Fjunet skrev:

Vår shettis går i stor gräshage men vi brukar låta gräset växa sig ganska långt innan de får gå ut i stora hagarna (1½ ha) och sedan stödutfodra storhästen om det behövs, enklast så. Hon motioneras hela sommaren så ofta det går (blir kanske 5 dagar i veckan ut och köra) och sedan får man hoppas att hon inte blir för fet. ;) Håller henne rätt bra i trim (hull) under vintern så att hon inte ska vara fet redan när hon går ut på bete.

Är jättenogrann med att vänja in dem.
Betet är hövall och praktiskt taget inget klöver övht.
De går ute dygnet runt från mitten av april/början av maj till oktober.

Jag hatar grushagar. :devil:
Men måste man så måste man..

Om du menar flugmask så ja, hon är väldigt känslig för flugorna och har exem så hon har exemtäcke också. Om du menar någon form av "inteätamask" så nej.

Senast ändrad av en moderator:

shettisen i vårat stall har fång. Först så släpper vi de stora hästarna i en mindre gräshage så de betar ner där regjält, sedan så får de en egen hage med mer gräs och shettisen får börja invänjningen i hagen med lite gräs. Efter lite invänjning så får han gå i den hagen på dagarna + att han får hör också står ha inne på natten! Han håller sig på detta sätt smal och fin hela sommaren, och han får inte fång heller :D

Jag har min shettis tillsammans med min stora häst på bete dygnet runt. Men med en greenguard (på hela tiden). Den funkade bäst första sommaren hon hade den men nu har hon lärt sig hur man gör för att ändå komma åt gräset :crazy: Man föser den år sidan nämligen.
Hon motionerar även för fullt hela sommaren.

Mina går ute dygnet runt på ett 7½ hektar stort bete och Nej Mina shettisar blir Inte tjocka. :love:

Gnist1.jpg

Har flera shettisar (och halvblod) som går på bete tillsammans i stora gräshagar, vet inte exakt på hur många hektar. Det som jag anser är viktigast, är att vänja in dem successivt, även halvbloden för att minska risken för fång. Jag har visserligen avelsston/hingst samt unghästar och de har ju lite svårare för att bli riktigt feta. De brukar bli ganska lagom, möjligen att man får stödfodra stona i september när fölen är stora och lite för krävande.

Precis som Rebecka skriver, får man hålla koll på dem och vara uppmärksam på små förändringar men jag är nästan mer orolig för våra halvblodsvalacker och inackorderingar än shettisarna.

Jag tycker att shettisen på bilden är ganska tjock, faktiskt. :crazy:
Inte överdrivet men i överhull, ja.

Lord Owen skrev:
Jag tycker att shettisen på bilden är ganska tjock, faktiskt. :crazy:
Inte överdrivet men i överhull, ja.

Det är ett tvåårigt sto, som Inte är tjock eller i överhull :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama