S

sandrabjelkelov

Tänkte bara höra hur ni gör mer era shettisar nu när det vaknas bete?
Själv har jag quartern och shettisen på hö på dagarna sen på eftermiddagen och kvällen går de på bete.

Sv: Shettis?

Här är de långsam invänjning som gäller, just nu går dom på gräs 4 timmar per dag, lagom till midsommar räknar jag med att dom går på gräs hela dagarna men inte på natten, i Juli bör dom gå på bete dygnet runt fram till sen höst, slutet på Oktober. Min har alldrig haft fång men jag tar de säkra före de osäkra så de blir låååång invänjning

Vår skettis får gå tillsammans med en annan väldigt lättfödd ponny i en bergshage med mycket magert och glest gräs, dom går ute dygnet runt sedan några veckor tillbaka och utfodras med hö, dom kommer att få gå så större delan av sommaren. Skettisen har även haft fång så vi är väldigt noga med honom.
Dom stora hästarna får gå i en "vanlig" hage och utfodras inte.
:)

Jag flyttar runt mina i olika hagar eftersom det kommer upp lite gräs. Jag har mestadels skogshagar men det växer lite gräs här och där som de plockar med. Jag fodrar med hör fyra ggr om dagen.

Jag funderar faktiskt på det, är dom bra? Min har ju aldrig haft menmen, man ska ju ta det säkra före det osäkra.

Men hur mycket motioneras era? Min följer med som hand häst 4 dagar veckan, sen tömkörs hon 1 dag. Hon är 2 år nu.

Min lilla gör inte så mkt just för stunden, följer med som handhäst sporadiskt. Jag skall försöka få igång henne så att hon kan följa med iaf tre dagar i veckan. Hon blir två nu i sommar.

Jag funderar faktiskt på det, är dom bra? Min har ju aldrig haft menmen, man ska ju ta det säkra före det osäkra.

Väldigt effektivt. En shettis jag hade hand om under sommarlovet förra sommaren hade fått fång. När den "gått över" skaffa vi en munkorg till honom,sen dess har han inte fått det :D Så av min erfarenhet: mycket effektivt:idea:

Okej, ja det är nyttigt. Ser att du bor i gnarsp, vi bor nära :)

Du har gjort lite reklam nu, har klickat hem en jag också :)

Vår skettis rids dagligen av min lilla syster, varierade dressyr, hoppning och ute i skogen, han är i topp trim och har ingen övervikt!
Blir det för mycket gräs i hagen sätter vi på honom en greenguard, vilket funkar toppen. Har använt oss av den i flera år och den funkar verkligen toppen för oss.
Ponnyn är dock måttligt förtjust i den men accepterar att ha den på.
:laugh:

Haha, ja kan bjuda på saft, finns ingen kaffe bryggare i detta hus, ingen av oss dricker kaffe. haha!

Hingståringen är iväg på kraftigt bete, dom två andra går i en stor hage med ganska mycket gräs. En med munkorg och en utan, han med munkorgen hade fång i somras och i vintras.

Min går på bete med munkorg mellan 07.00 och ca 12.00 sen tar jag av den så han får gå utan. På kvällen går vi ut o går en 1timme eller longerar honom. Vid nio tio sedan tar jag in honom i en utebox och där står han till morgonen..

Detta funkar men jag letar nytt hem åt honom med likv kompis, för det är svårt att få det att gå ihop och hade känts bättre om man hade en likadan så att säga. Nu har jag bara en unghäst och en halvblodsherre =).

Men det funkar kanon än. han har inte visar några känningar alls. och är pigg och glad och två åringen försöker leka med han ibland så då får han springa en vända =)

Han har haft fång en gång. i höstas när det var mycket frost.. så jag är väldigt rädd för det fuktiga gräset.:crazy:

Hej! Min ponny hade fång för två år sedan (lindrigt) vi upptäckte det i tid. Jag köpte då en greenguard vilket resulterade i köttsår på mulen:cry:. Han har hela tiden fått gå på gräs men i begränsad mängd under sommarhalvåret. I nuläget har han på en globus gräsreducerare :love: hela dygnet i hagen och kan därför gå med den stora hästen på mycket gräs. Jag inbillar mig att det är bättre än på kort gräs då det gräset kan bli "stressat". Det viktiga är att hästen får i sig fett och fiber så jag fodrar med kwickbeet, mineraler med lite olja och Leisuremix, vilket gör att även om han får begränsad mängd gräs så har han i alla fall fiber och fett och mineraler. Lite halm är inte heller helt fel till gräset (fiber). Viktigt är också den dagliga motionen!:D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 257
Senast: Stergo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
576
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 868
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
678
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka