Shettis Uppfödning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jappen
  • Startdatum Startdatum
J

Jappen

Har nu sedan nått år tillbaka funderat på shettis uppfödning. Är det någon som har eller kan ge mig lite information om man kan få bidrag vart man kan köpa billiga stall grejer m.m

Kanske lite mer sponsorer m.m? Jag har några som har nappat på förslaget och kan erbjuda mig en penning. Så frågan är nu, om tiden finns! :crazy:
Skulle vara glad om det fanns lite information att hämta! :D

Jag tror att du kan få problem med bidrag och sponsorer, det finns många shettisuppfödare som redan är etablerade.

Nu ska jag var riktigt ärlig.
I dagsläget finns det väldigt många shetlandsuppfödare och det föds redan nu fler föl än vad det finns köpare till, tyvärr. Många shettisuppfödare avstår från att betäcka sina toppston av detta skäl :(. Och det är ju egentligen FEL ston att ta ur avel... Det är ju de medelmåtiga och "dåliga" stona som först ska ur aveln, tycker jag - men det är ju en annan fråga...
OM jag vore i dina skor skulle jag inte satsa på att starta uppfödning just nu, utan möjligen vänta och hoppas att det blir förändring.
Och detta inte alls för att jag vill slippa konkurrens, utan för din egen skull.

Jag håller nog med de övriga!

Har man inte extremt bra shettisston tycker jag inte man ska satsa på avel för att "tjäna pengar = gå på ett ut".

Däremot om du har ett bra shettissto där du redan har en spekulant till fölet kan man gott vara "hobbyuppfödare". Eller om man själv vill ha en avkomma.

Det är svårt för alla uppfödare att få verksamheten att gå runt och då framför allt med småponnyer som sällan tävlas eller blir riktigt bra inridna. Dessutom finns det många "buskavlade" som nästan kostar lika mycket som en shettis med full stam och genomtänkt avelsarbete, TYVÄRR!

Lill / Stall Nöbbeled

Hum..tack för tipsen! Men ja hade nog tänkt ha det lite mer som hobby uppfödning. I och försig är kanske inte pengarna det stora problemet utan mer gården :confused:
Men tack för alla tips! :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 482
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka