Shettis-transport

E

EdisonM99

Hur gör ni när ni transporterar er shettis? Jag har fått för mig att den lilla ska få följa med när jag tränar. Har dock bara kört henne en gång då ja hämtade hem henne, då satte den förra ägaren en höbal framför så hon inte skulle kunna gå runt. Tyckte att det var lite obehagligt. Så, hur gör ni?

Antingen står min lös om han åker själv (ställer han sig alltid så han står baklänges)vi har ett säkerhetslås på skötardörren fram..annars så bind fast den så den inte kan öppnas inifrån om pållen står lös!!

om han inte åker själv så vänder jag honom och binder honom i bakbommen

Sätta upp en skiva framför så hon inte kan komma fram och sedan binda henne som vanligt. Så har vi fast vi kör ju i och för sig nästan bara shettisar. :)

Antingen helt lös utan mellan vägg eller baklänges!! Så åkte alltid mina små pojkar. Ivanhoe var väldigt smidig att transportera för han gick in och ut genom "skötar-dörren"!! :D

Hej!Nu när jag hämtade hem min shettis kille så kördes han lös,han fick knalla runt som han ville i trp:en,dock så ställde han sig vid mellan väggen så han stog baklänges o hade väggen som stöd fram,där stog han tills vi var framme.Han hittade lixom en bra plats själv.lilla skötar dörren,satte vi fast utifrån,så han inte skulle kunna pilla upp den,medans vi åkte.Det gick jätte bra!
Lite farligt o binda tycker jag då dom är så små och en kraftig tvärnit kan ju medföra att man knäcker nacken på dom.Så helt lös låter galet men är bäst med dessa små,har jag fått lära mig och erfara!
Mvh :bump:

att binda upp bak var inte så dumt... brukar binda upp fram och sätta en bal framför. Känns ju som sagt var inte helt tryggt och helt lös vill jag inte att hon står heller... ska testa bak nästa gång.

Lånar knapp!!

Jag binder alla min från 1 års ålder , men då har vi också gjort så att vi kan sänka våra bommar i rätt höjd och jag binder bara baklänges på de små busarna som ibland kan få för sig att gå över bommen :angel: som tur gör de det bara en gång för sen när de åkt baklänges så vill de gärna åka framåt igen ;) Innan vi fixade transporten satt vi också halmbalar framför men jag har aldrig kört de lösa förutom föl då eftersom jag har varit med om att hastar har tatt sönder den lilla framrutan på transporter.

Om man bara kör en så skulle jag ha den lös. Men oftast så har jag två med mig och då sätter jag för en skiva, eller lastpall eller nånting under bommarna fram så att dom inte kryper under.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras