shettis- tömkörning, körning ålder.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare diamondstail
  • Startdatum Startdatum
D

diamondstail

jag har köpt en shettisföl (10månader) undrar lite om när man kan börja tömköra dom. har bara hört att dom växer ganska långsamt o att det inte e samma sak som m vbl. har bara vbl-travare o ingen erfarenhet av körning av shettis. har fattat att hon är för liten i dagsläget men skulle gärna villa ha lite info om ålder på tömkörning, körning, inridning osv... :)

Sv: shettis- tömkörning, körning ålder.

Låt du din ponny vara unghäst tills den är minst 2½ år, det finns ingen anledning att börja för tidigt med inkörning av en blivande ponnytravare. De får börja starta som treåringar och inte ens det är något man måste stressa till - även om många tyvärr gör det.
Mina ponnyer brukar bli tömkörda ett par gånger på hösten när de är 2½, sen sätter jag dem i vagn på våren när de är 3 år och börjar starta dem när de känns redo för det. Inridning sker vid ca 3 års ålder, inte tidigare.
Det är ganska mycket mer okomplicerat med ponnyer, både inkörning och vidare träning och tävling, jämfört med vbl-travarna.

Låt du din ponny vara unghäst tills den är minst 2½ år, det finns ingen anledning att börja för tidigt med inkörning av en blivande ponnytravare. De får börja starta som treåringar och inte ens det är något man måste stressa till - även om många tyvärr gör det.
Mina ponnyer brukar bli tömkörda ett par gånger på hösten när de är 2½, sen sätter jag dem i vagn på våren när de är 3 år och börjar starta dem när de känns redo för det. Inridning sker vid ca 3 års ålder, inte tidigare.
Det är ganska mycket mer okomplicerat med ponnyer, både inkörning och vidare träning och tävling, jämfört med vbl-travarna.

tack för svaren. jag ska inte starta henne pga att hon är papperslös o att jag är lite för stor för en ponny :) kommer inte att köra henne i snabbjobb utan när tiden är inne e det bara skritt trav i lungt tempo. myspys. barnens häst :)

En sak till, finns det någon form av träning som kan vara betydelsefull i framtiden åt denna lilla dam? pysslar med henne håller på med benen- hovarna. osv. räcker det eller? vardags sysslor.

Vardags hantering är A och O. Man får så mycket gratis! En shettis ska behandlas likadant som en stor häst, är ingen skillnad där.
Lastträna, borsta, stå uppbunden, ha ut hovslagare, träffa veterinär 8tänder, vaccination å dyl).

Ja som sagt, den behöver samma saker som en stor häst=)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 915
Senast: Cambrie
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30