Shettis tjuvbetäckt, vem ansvarig??

Sv: Shettis tjuvbetäckt, vem ansvarig??

OK, jag köper ditt resonemang, och vet man vem som äger hingsten är ju den biten inget problem! Mitt resonemang är ju i så fall lätt att vända på, man riktar sina krav mot hingstägeren och så är det denne som i sin tur ev får föra dem vidare till fodervärden. Att det inte är stoägerens problem att försöka reda ut vilka avtal och överenskommelser som finns mellan ägere och fodervärd verkar vi i alla fall vara överens om?

Skulle bara säga att nu har veterinären varit ute i stallet och kollat om stoet är dräktig. och det visade sig att hon inte har tagit sig, att hon kastat fölet! Skönt, då slipper jag alla problem och konflikter m.m. Ska vänta några år och betäcka med en "riktig" hingst, med stam o.s.v :banana: tack ändå alla för hjälpen, nu vet jag iallafall hur jag kan göra om detta skulle hända igen ;) :bow:

Skönt att allt ordnade sig till slut.

Hingstägaren har strikt ansvar så du kan polisanmäla och driva saken i domstol men det är nog en ganska jobbig process.

Shettis_tjej skrev:
Jag skulle behöva hjälp med en del frågor... En tjej i stallet skulle låna hem en shettis till sn dotter över sommaren. Den kom i slutet på Maj och skulle gå tillsammans med mitt shettisssto och en annan shettisvalack. Men shettisen, som de sa var en valack, visade sig vara hingst. Och vi har nu börjat se tecken på att min shettis har blivit dräktig. Och det är försent med en abortspruta nu, eftersom det har gått 30 dagar. Vem har ansvaret för fölet?? Jag ville ju inte alls ha något föl... :mad: Och till tjejen som skulle ha hästen hade de sagt att det var en valack. men sedan när hon lämnde tillbaks hästen så sa de att det var en hingst... Vem är det som ska betala för fölet?? det är ju inte mitt fel att någon har släppt in en hingst tillsammans med mitt brunstiga sto. Vem ska man "skylla på"?? :confused: Det var inte ägaren som sa att det var en valack utan en annan. Är det den som sa att det var en hingst som är den "skyldige"? det är lite komplicerat att förklara såhär vida tangentbordet, men hoppas att det är ngn som fattade och kan hjälpa mig :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 382
Senast: Whirlie
·
L
Hästhantering Hej! Jag har en valack som är jättesnäll på nästan alla sätt, köpte honom från en ridskola i juni och allt har gått jättebra hela tiden...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: LuckyLuke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama