Shettis tjuvbetäckt, vem ansvarig??

S

Shettis_tjej

Jag skulle behöva hjälp med en del frågor... En tjej i stallet skulle låna hem en shettis till sn dotter över sommaren. Den kom i slutet på Maj och skulle gå tillsammans med mitt shettisssto och en annan shettisvalack. Men shettisen, som de sa var en valack, visade sig vara hingst. Och vi har nu börjat se tecken på att min shettis har blivit dräktig. Och det är försent med en abortspruta nu, eftersom det har gått 30 dagar. Vem har ansvaret för fölet?? Jag ville ju inte alls ha något föl... :mad: Och till tjejen som skulle ha hästen hade de sagt att det var en valack. men sedan när hon lämnde tillbaks hästen så sa de att det var en hingst... Vem är det som ska betala för fölet?? det är ju inte mitt fel att någon har släppt in en hingst tillsammans med mitt brunstiga sto. Vem ska man "skylla på"?? :confused: Det var inte ägaren som sa att det var en valack utan en annan. Är det den som sa att det var en hingst som är den "skyldige"? det är lite komplicerat att förklara såhär vida tangentbordet, men hoppas att det är ngn som fattade och kan hjälpa mig :p

Sv: Shettis tjuvbetäckt, vem ansvarig??

Det är Hingstägaren som är ansvarig för det.
Har man en hingst är man lltid ansvarig för eventuella tjuvbetäckningar. Och dessutom är det jättedålig stil av dom att säga att det är en valack.
Så börja med att kontakta dom som äger hingsten och kan ni inte komma överens om skadestånd så får ni anlita advokat.
Lycka till.

Det går att spruta bort även senare än 30 dgr, fick hem en import en gång som blivit tjuvbetäckt och tyvärr tagit sig, detta sprutades bort på 45 dgr utan problem.

Sedan måste ni väl ändå sett om han hade kulor eller ej inte så lätt att missa........och man märker väl ändå direkt på beteendet att det är en hingst när man släpper ihop den med främmande hästar (om man nu inte märkt det tidigare).

Var glad att du fick en gratis betackning istallet for att tjura!!

Jag tycker ocksa att det ar nagonting konstigt om manniskor inte marker pa en ponny om det ar en hingst eller inte. Speciellt inte om man slapper ihop den med ston som brunstar.

Glad?! :eek: Jag hade blivit vansinnig om mitt sto blev tjuvbetäckt. :devil: Ska jag ha föl väljer jag hellre själv när och vilken hingst än att få "en gratis betäckning". :mad:

Jag förstår inte hur dom/ni inte upptäckt att det är en hingst! Har aldrig träffat på en hingst som betet sig som en valack.

Speciellt om ditt sto var brunstigt!

Min första tanke blir väl snarare att det SYNS väl om det är en hingst :crazy: ??

Kanske en klapphingst? :confused:

ramonarunds skrev:
Var glad att du fick en gratis betackning istallet for att tjura!!

Jag tycker ocksa att det ar nagonting konstigt om manniskor inte marker pa en ponny om det ar en hingst eller inte. Speciellt inte om man slapper ihop den med ston som brunstar.

Det var ju inte ens jag som släppte ihop hästen med våra... Och det kanske inte är alla som har råd med en häst till, jag surar inte! jag kom ca 20 min efter det att hingsten var ihopsläppt med de andra hästarna, vad skulle jag göra??? :mad:

pmm skrev:
Jag förstår inte hur dom/ni inte upptäckt att det är en hingst! Har aldrig träffat på en hingst som betet sig som en valack.

Speciellt om ditt sto var brunstigt!

Jag vet, jag håller med. men jag var inte med vid själva "ihoppsläppningsögonblicket" utan kom en stund efter. och hon som skulle låna hästen sa efteråt att hon inte såg om han var en hingst. det enda hon la märke till var att han kunde vara lite stark när man skulle leda honom och så...

Mia_R skrev:
Glad?! :eek: Jag hade blivit vansinnig om mitt sto blev tjuvbetäckt. :devil: Ska jag ha föl väljer jag hellre själv när och vilken hingst än att få "en gratis betäckning". :mad:

Tack, någon som håller med mig :rofl: Det är inte lätt, min pappa vägrara att betala mer pengar för hästen än vad han redan gör...

Tack för det, jag ska göra som du sa. jag var bara osäker på vem det är som bär ansvaret. jag vet att det är ju annorlunda med t.ex hundar, där det är tikägaren som är ansvarig (tror jag)

Kan jag begära skadestånd av hingstägaren?? :confused:

Jag tror tyvärr inte att det blir ngt av ett skadestånd för en dräktig shettis, hade det varit en elit hopp häst som skulle missat massor av tävlingar å därmed inkomst till ryttaren hade det nog varit en annan sak.
Däremot har jag hört hingstägare som fått stå för kostnader som registrering bla, för ett föl.Vet inte hur det är när inte hingsten är godkänd, då måste väl fölet reggas som vanlig ponny har jag för mej.

Jag tycker att du absolut ska begära skadestånd, även om det inte kan bli så mycket, ialla fall att de ska stå för ALLA kostnader som uppkommer.

Vad är det för tecken ni ser som tyder på att hon är dräktig? *nyfiken*
Sen tycker jag att det är lite klantigt att inte se att det är en hingst istället för en valack....

Det bästa är ju att ta ut en veterinär IDAG för att kontrollera om hon verkligen är dräktig.
SEN kan man ju fundera på hur man ska göra.

Vet att det är hingstägaren som har rätt till fölet men om den måste ta hand om fölet vet jag inte..

Mia_R skrev:
Håller med helt och hållet. :)

Om det är juridiskt riktigt vet jag inte, men jag skulle ha krävt ersättning från den som tagit dit hingsten och som släppte in den till ditt sto. I första hand skulle jag kräva ersättning för en dräktighetsundersökning, vare sig nu det finns en veterinär som kan komma ut och känna eller ultraljuda eller kostnaderna för att köra till en station med ultraljud. Om det sedan blir kostnader för en abort eller de extra kostnader det medför att ha ett dräktigt (obrukbart?)sto kommer ju den första undersökningen att visa.

Om hon i sin tur vill kräva ersättning av hingstägaren skulle jag se det som hennes huvudvärk, inte min! Även om jag spontant kan tycka att det verkar lite konstigt att släppa iväg en hingst utan att ha koll på att den som lånar den är införstådd med vad det innebär, skulle jag försöka undvika att hamna i en sits där jag hamnar i en diskussion om vem som sagt vad och när.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 382
Senast: Whirlie
·
L
Hästhantering Hej! Jag har en valack som är jättesnäll på nästan alla sätt, köpte honom från en ridskola i juni och allt har gått jättebra hela tiden...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: LuckyLuke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama