Shettis stegrar sig vid ridning!

E

e-meliie

Behöver verkligen hjälp!
Ska rida in en shettis nu, hon är 6år, blivit riden och körd för några år sen men
efter det har de inte hänt så mycket.. Hon är i ganska bra kondis och inte jättetjock, så hon klarar ju det. Jag är liten och väldigt lätt darför får jag rida in henne. Problemet är bara att hon reser sig med mig, med eller utan sadel, träns eller grimma, osv. och då är de rätt högt. hon GÅR även på bakbenen mot 2-3 steg, innan hon kastar sig framåt. jag tycker detta är väldigt obehagligt när än häst reser sig för de kan ju gå riktigt illa också. Hon är kollad i tänder och rygg, inget fel på de. bara de att hon protesterar väldigt mycket när hon inte vill,orkar eller förstår. Jag vet inte hur vi ska gå vidare med det, vi kan komma i jättebra fin trav sen helt plötsligt reser hon sig jättehögt, utan någon speciell anledning! Någon som kan försöka komma med några bra tips eller hjälpa oss lite..? Är ingen elit ryttare själv men gör så gott jag kan, ridit i 9år och ridit in/till hästar förut så jag kan ju, men fortfarande väldigt obehagligt!
tacksam för hjälp! :bow:

Sv: Shettis stegrar sig vid ridning!

Sätt på en martingal till att börja med. Sen så fort hon reser sig, vänd henne inåt i en snäv volt. Håll gärna till i en liten paddock/hage när du rider. Om du ärpå en öppen plats så ökar flyktkänslan för henne. Gå även efter 20% regeln om ryttarens tyngd. Tex, väger hästen 100 kg får du bara väga 20 kg. Många reagerar om det blir för tungt, och är hon inte musklad ordentligt i ryggen så kan det bli tungt, även om du är liten och lätt.

Sv: Shettis stegrar sig vid ridning!

Är det protester så kan det vara för att hon inte orkar antingen fysiskt eller psykiskt.
Med så lite info som du givit är det ju svårt. Det är en unghäst. Dom hittar på saker.

Mitt generella tips när det gäller att rida in unghästar är att rida i skogen tillsammans med äldre säker häst som är med. Först går man bakom, sedan bredvid och till slut går man först med unghästen. Både skritt och trav.
Det kan ju ta flera gånger innan man kan gå fram och bredvid eller före den andra hästen, men gör det successivt så man inte utsätter unghästen för press, dvs en uppgift den inte klarar av.

I skogen kan man öva att styra mellan träd och naturligtvis även stopp och start och att pållen blir säker på foten med ryttare på ryggen om man har möjlighet att rida utanför stigarna.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka