Shettis som kickar!

Skreppur

Trådstartare
Behöver lite råd och hjälp nu :) För 3 veckor sedan fick jag hem min första häst, en liten shettis dam på 1.06 :) Hon är underbart snäll, men otroligt stark och bortskämd. Det visste jag redan innan jag köpte henne, men under den hårda ytan finns en underbar liten spjuver.

Mitt problem äär. När jag springer med henne så kickar hon gärna och kastar med huvudet, antagligen för att hon är lycklig. Hon har ingen respekt och springer gärna på mig eller springer om mig, det har varit hemskt nära att han har kickat till mig i sina bushopp.

Hur ska man göra när hon kliver på och är alldeles för närgången?
Hur ska man göra när hon kickar och bushoppar farligt nära? Känns dumt att ryta till när hon är glad, men sådär ska hon inte hålla på med.
Hur lär man henne att inte komma in på mitt område? Hon har noll respekt och skiter i om man står och flaxar med armarna, hon rör sig inte.

Jaja, typiskt shettis antar jag:P Numera vågar jag knappt springa med henne då hon gärna bufflar, springer på mig, kickar till.. vill veta hur jag ska hantera det först.

Tacksam för svar :)

Sv: Shettis som kickar!

Om det är enbart bus, finns det ingenstans där du kan släppa henne så att hon får busa av sig lite?

Gå med henne med grimma och grimskaft. Du ska vara ett par meter framför och grimskaftet ska vara slakt. Vänd åt olika håll, hon ska följa efter dig. Stanna- tvärt och räta på dig, som att du plötsligt får syn på ngt långt bort. Om hon fortsätter gå eller går på dig, backa med bestämda steg samtidigt som du "slår" armarna fram och tillbaka, tänk armbågar upp ungefär. Kanske blir svårt på en så liten ponny men lycka till :p. Om du står stilla och hon går emot dig/på dig, flytta henne tillbaka till dit hon stod.

Hade samma problem med min shettisdam innan, som föregående skrev det är bara att markträna henne. Det som funkade bäst på min var repgrimma och långt grimskaft/longerlina ,låt henne busa av sig först sen träning som gäller.

Typiskt för shettisar kan jag nog inte hålla med om, det är ju som med alla hästar en fostringsfråga, de är bara att markträna.
Jag hade lite "problem" med min när jag tränade att springa med honom då han bitvis små knep mig i höger armen och det var bara att träna träna träna och nu är det inga "problem" längre.
Det jag gjorde var att försöka överaska honom, först lite framåt, sen *poff* till höger osv. just för att han skulle koncentrera sig på uppgiften och bruka allvar.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Relationer Var börjar jag ens... Jag bytte jobb för några månader sedan och en av mina närmaste kollegor är en man som jag känner sedan tidigare...
Svar
5
· Visningar
2 910
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar