Shettis som bestämmer - vad göra??

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som rubriken säger så har jag då skaffat en shettis som tagit kommandot över min islänning. Inget konstigt med det, och det var egentligen bara att vänta sig. Min islänning verkar väldigt ranglåg, och jag fick reda på av fd ägaren till shettisen att denna lilla dam har bestämt över andra hästar i hela sitt liv. Men det som är jobbigt är att shettisen inte låter mig pyssla med islänningen utan att hon lägger sig i. Idag, t. ex., gick min man och jag in i hagen för att kratsa islänningens hovar. Det gick bra i någon minut. Jag kratsade med ett öga åt shettisens håll. Sedan kommer hon då knatandes mot oss och börjar vända ända till. Vad gör man i det läget? En tanke är att det kanske funkar att slänga något i baken på henne samtidigt som man ryter "nej" eller något liknande. Kan det funka? Jag känner att jag inte vill acceptera att hon håller på så när jag är i hagen. Det blir ju snabbt farligt med hovar som viner runt öronene på en. Båda hästarna är väldigt lugna, snälla, sociala och tillgivna, men tydligen är shettisen avundsjuk också? Tips, tack, på hur man "tuktar" en bångstyrig shettis!

Sv: Shettis som bestämmer - vad göra??

Vill också tillägga att hopsläppet (i onsdags) av dessa två hästar var något av det mest odramatiska jag varit med om. De såg båda ut att tänka "Var har du varit i hela mitt liv?" och det var bara nosande och lite smågnagande som gällde.

Om någon av de ranghöga hästarna försöker komma och "mucka" när jag håller på men min ranglåga i hagen så brukar jag säga deras namn strängt, titta på dom och "morra", ev vifta eller sparka I Luften om de inte viker av/går iväg utan kommer närmare. Men oftast räcker det med att morra och titta. (haha hoppas det inte låter som att jag är helt galen, det funkar ju :D )

Men i det här fallet är det ranghöga hästar som jag känner och som jag vet vart jag har.
Sen har jag inte upplevt att de vill sparkas eller så, de vill nog mest ha maten eller bli borstade eller så, men de ser ju inte alltid direkt de ser vänliga ut ;)

Shettis eller inte, ingen går mot mig i hagen och hotar, den individen jagas bort på en gång.
Hade det vart jag hade jag inte på några villkor låtit shettisen komma nära under de premisserna utan gjort klart det jag skulle med islänningen och sedan lungt plocka in shettisen och typ borsta ur dennes man eller något, sedan lämna hagen.

Tja, har hon fått vara högre än människor också?
Att hon är högre än din andra häst är ju en sak, det är ju liksom deras ensak på nått sätt, så länge det verkar funka.
MEN hon får inte tro att hon (det var en hon va..) bestämmer över ER. Hon ska vara ranglåg mot människor.
Så det är väl det du får jobba på, för uppenbarligen så respekterar hon inte det om hon hotar er.
JObba med lite horsemanship övningar och visa henne vänligt och bestämt att det är ni och ingen annan som bestämmer. :)
Sen får hon köra med islänningen när ni inte är där bäst hon vill :D .

Tokmaja skrev:
Tja, har hon fått vara högre än människor också?

Ingen aning. Men jag håller med er alla till fullo som svarat. Hon SKA inte få uppföra sig på detta sätt när jag (eller någon annan människa) är i hagen. Det är otrevligt och KAN ju bli farligt!

Jag tycker många shettisar är som Jack Russel Terriers, små, stenhårda, tuffa, sega och allt för ofta förgrymmat ouppfostrade.

De kräver en tämligen fast hand för att bli trevliga, så naturligtvis, kasta något i röven på den när det kommer och stör. Sen kan man ju ägna en stund åt bara den så man inte blir elaka mattanten för ponnyn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 094
Senast: Stalltjejen
·
Träning Äger en Shettlandsponny vallack sedan 1,6 år tillbaka. Köpte honom dels för att jag själv var hästlös sedan en tid och längtade...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Carolrita
·
B
Träning Hej! Skrev under ”att hålla hingst” men fortsätter att utveckla lite här och hoppas på lite peppning / hjälp…. Har ju då två...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: BamsePlutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV