bettysmatte
Trådstartare
Ja, som rubriken säger så har jag då skaffat en shettis som tagit kommandot över min islänning. Inget konstigt med det, och det var egentligen bara att vänta sig. Min islänning verkar väldigt ranglåg, och jag fick reda på av fd ägaren till shettisen att denna lilla dam har bestämt över andra hästar i hela sitt liv. Men det som är jobbigt är att shettisen inte låter mig pyssla med islänningen utan att hon lägger sig i. Idag, t. ex., gick min man och jag in i hagen för att kratsa islänningens hovar. Det gick bra i någon minut. Jag kratsade med ett öga åt shettisens håll. Sedan kommer hon då knatandes mot oss och börjar vända ända till. Vad gör man i det läget? En tanke är att det kanske funkar att slänga något i baken på henne samtidigt som man ryter "nej" eller något liknande. Kan det funka? Jag känner att jag inte vill acceptera att hon håller på så när jag är i hagen. Det blir ju snabbt farligt med hovar som viner runt öronene på en. Båda hästarna är väldigt lugna, snälla, sociala och tillgivna, men tydligen är shettisen avundsjuk också? Tips, tack, på hur man "tuktar" en bångstyrig shettis!