Shettis på fri tillgång

Fillifjonkan

Trådstartare
Nu har vi "blivit" med shettis (har inte hämtat honom ännu). Min häst är van att gå på lösdrift med fi tillgång på hösilage och shettisen är också van att gå på lösdrift fast med något begränsad tillgång. Jag vill verkligen att de ska gå på lösdrift men hur löser jag det praktiskt?Ridskoleägaren (där min häst står nu) har shettis korsningar och andra mindre ponnys som alla går på fri tillgång på hösilage och det går bra.
Jag är ändå rädd att min nya kompis ska få fång så hur gör jag?
Ska jag köpa ett hösilage med låg protein halt?
Vilket värde brukar räknas som lågt protein värde?
Ska jag köra med vanligt hösilage med kanske lite högre protein värde som jag fodrar några gånger per dygn med och ha fri tillgång på halm istället?
Nu är det ju så att min häst blir lätt tunn och jag är ju även rädd att han ska bli som en sticka.

Hr ni några tips och råd så blir jag tacksam.:bow:

Sv: Shettis på fri tillgång

Har du möjlighet att köpa nytt hösilage så kan du köpa ett med låga värden (lågt energi och protein) och om din stora häst behover det så kan du ju fodra med lite bättre hö några gånger om dagen. Vad är det för värden du har nu?

Det är bra att du tänker ge din shettis fri tillgång, det kommer den att må jättebra av! Men shettisar har samma behov av att få i sig det protein som den behöver, alltså gäller normen på smbrp/Mj-kvot på 6,0 även för de små...

Det är inte protein som ger fång utan lättjästa sockerarter som framför allt finns i försommargräs och som även bildas i gräset när det är kalla nätter och varma soliga dagar.
//marti

Tack för era svar!

Hösilaget min häst står på nu är inte analyserat. jag hämtar shettisen i mitten av mars då vi inte har flyttat till gården ännu.

Alltså ska protein halten vara 6.0 eller däromkring? Riskerar man inte fång då? Men tror ni jag kan ha shettisen på fri tillgång på enbart hösilage och strunta i halmen?

Jag har utan problem mina shettisar på fri tillgång av ensilage utan att de får fång eller blir smällfeta av det. Har haft alla ponnyer så och inte haft fång på en enda en.

Långsam invänjning så kan shettisen gå på fri tillgång oxå. Visserligen kan det vara så att just din shettis inte tål det, men man kan ju inte förutsätta det heller. Jag har själv shettis som går på hö med en kvot på strax under 10, inga problem. Han går även på bete med de stora på somrarna. Jag tror att det mesta hänger på invänjning.

marti130 skrev:
Det är inte protein som ger fång utan lättjästa sockerarter
Var står det någonstans? Vill gärna läsa mer!

Det är inte protein som ger fång utan lättjästa sockerarter
som framför allt finns i försommargräs och som även bildas i gräset när det är kalla nätter och varma soliga dagar.
Vad räknas som försommargräs? Är det typ maj-månad, eller räknar man att det är in i juni oxå?

Min shettis har gått på fri tillgång på ett hö med en kvot på 7,3. Vi är noggranna med att inte göra för många hastiga foderbyten, därför köper vi på oss hö för hela säsongen i augusti/september.

Hon är en tjockis tyvärr, så vi har börjat med att hon bara får fri tillgång på dagarna i hagen, på natten får hon käka halm om hon vill. Hon fyller 3 snart och då ska vi kanske köra in henne vilket ju skulle göra att hon inte blir så fet, men nu är det svårt eftersom hon är så ung.

Men hon har aldrig haft fång och går på sommarbete med de stora hästarna. Lycka till med din shettis!:)

Ja, det är kvoten på 6,0 som är den "normala". Sedan finns det ju pållar som kräver högre och de som kan gå på lägre...

Om du ska ge halm eller inte beror på värdena i hösilaget... Halm innehåller ca 5 Mj, 0 protein och lite mineraler per kg. Ger du halm så sänker du smbrp/Mj-kvoten.

Min shettis äter hö med kvot på 7,2 och får fri tillgång på halm i hagen. Halmen äter hon ca 0,5 - 1 kg av per dag.

Men som flera sagt, LÅNGSAM INVÄNJNING är det viktigaste. Köp med av det grovfoder hon får idag och ta minst 14 dagar på dig för att vänja över på ditt eget hösilage.
//marti

Sök på SLU, här på buke och på nätet så hitter du mycket om fång.
Min D-ponny fick fång 22 juni 2005...

Vad som kan räknas till försommargräs är svårt att definiera, gräset reagerar med att bilda kolhydrater när det blir kallt. Alltså kan det även finnas "försommargräs" på hösten...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar