shettis och fång...

C

cleopatra

vi funderar över att köpa en shettis som vi ska ha som körhäst och som sällskap till våran ena häst... men hur känsliga är shettisar för fång.. är dom väldigt känsliga eller är det från individ till individ?

Sv: shettis och fång...

lite känsliga är dom nog allt.... har 2 shettisar och ett halvblod, kan inte ha dom på samma bete, då skulle dom små nog äta ihjäl sig:angel: . vad jag hört är det nog mest vanligt att dom får fång för att dom står på för kraftiga beten.....

Det är väldigt individuellt men rent allmänt kan man nog säga att ponnyer är mer riskbenägna att få fång. Vår lille shettis är 17 år och han har aldrig haft fångkänning trots att han gått på både magert och kraftigt bete. Det viktiga är att få en gradvis tillvänjning av sommarbete och att hålla dem i lagom hull (vilket vi alltid misslyckas med).
Det finns säkert dom som vet mer om fång som svarar.

Vi har en liten shettis (mini) som får fång väldigt lätt,men vi har provat det mesta men just på sommaren så har vi munkorg på henne och det funkar suveränt!
Prova det ifall det blir problem med för kraftigt bete!

/I

Ingen av mina eller mina bekantas shettisar har/har haft fång.
Mina går på stora sommarebeten dygnet runt och har fri tillgång på ensilage över vinterhalvåret.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar