Shettis + kraftfoder

C

Cet

Hej, jag undrar hur mycket ni litar på de foderanalys sajter som finns att tillgå gratis?
Jag har precis fått tillbaka mina analyssvar på grovfodret och fått fram en foderstat till min ponny. Jag är nu lite orolig över att det blir för mycket mat för honom. Jag har satt en högvia på 3 kg (dåliga värden, har dem inte i huvudet just nu), 300 g vetekli, 100 g soja, 300 g krafft protein, 100 g mineraler. Vad är era reaktioner på detta?

Sv: Shettis + kraftfoder

Satte jag högre, sköt energin i skyn. Glömde skriva att han går på lösdrift med halmbädd.

Om du redan har högt med energi (mj) i höt så blir kvoten ännu lägre om den stoppar i sig halm oxå. Halm innehåller ju inga proteiner.
Jag är lite försiktig över lag vad gäller kraftfoder åt shettisar, ger hellre Lusern som tillskott för att höja proteinet.

Det kanske iofs är sant men känner inte att jag har något alternativ på annat strö än halm. Har prövat med lusern och han gillar inte det. Däremot äter han gladeligen det nya fodret.

Ämne Behov Tilldelat Balans %
Ts 3.0 5.2 74.0
MJ 36.0 46.9 30.2
Pr 216.3 217.2 0.4
Ca 14.4 10.9 - 24.1
P 9.0 7.7 - 15.1
Ca/P 1.6 1.4
Mg 5.4 5.8 7.6
Se 0.6 0.1 - 86.4

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 869
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
834
Foder & Strö Grovfodret vi har har 'alltid' lågt med P så i år kikar jag runt på att försöka kompensera det genom kraftfoder i stället för 'pulver'...
Svar
8
· Visningar
823
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka