Shettis hingst,,,

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angela
  • Startdatum Startdatum
A

Angela

Hej,jag har lite funderingar på hur man får en shettis hingst godkänd i avel,från början till slut?
Hur ska jag börja så att säga?Han är 2år och har fulla papper,pass osv.
Mvh :bump:

Jadu...till att börja med är de bra att ställa ut pållen lite innan så både du & hästen får rutin...utställningar osv. finns att se på www.shetlandsponny.com/sss, jag rekomenderar också att du blir medlem hos Svenska shetlandssällskapet.

Jag ska själv premiera min 4åriga shetlandshingst nu i höst i Värnamo, kolla på www.spaf.info om mer information om regler och hur det går till osv.

Jag har fått massor med hjälp av min pålles uppfödare & hon finns med när han ska premieras också...en sak som känns trygg då hon vet vad det handlar om och kan sin sak.

Lycka till

precis som rebecka skrev, visa hingsten föst på utställning för att få lite rutin och för att se lite hur han ligger till med poängen. det är väldigt svårt att få en hingst godkänd, de flesta duger inte.
Ett plus är ju att din häst har fulla papper!

Jag ska visa min ena ev båda hingstar nästa år. min 3 åring är iofs klar i år att visas, men jag vill nog vänta en gång till för att få lite mera rutin, var första gången jag visade honom i höstas.

Ska väl tillägga att det är väldigt svårt att få igenom en hingst och att bara ett fåtal lyckas passera nålsögat.

Vad har du för shettis?

Lycka till! :)

Har faktiskt funderat på att anmäla min lillkille också. Han är så himla fin nu tycker jag (såklart :D) men har också fått omdömen av andra med mycket längre erfarenhet som tycker att jag ska visa honom.

Vet inte hur jag ska göra :crazy:

Usch..är faktiskt lite nervös redan nu :crazy:..men men, går de vägen så gör de det...inte så att de är livsavgörande direkt :D..men de hade varit bra kul om han blev godkänd ju*drömmer*

Din är 3år nu väll?...varför tvekar du? :p :D

Han är tre. Jag vet inte riktigt varför jag tvekar. :smirk:

Han är väldigt fin typmässigt, vackert huvud och hals, något tåvid men sen är det rörelserna. Han har bra rörelser men när vi kommer ut så blir han spänd och 'trippar'. Han är ändå van att åka och vara på olika ställen. Snacka om ångest! :D

Ja okej,då blir det utställningar till att börja med då :) jag har bara haft stor hästar i hela mitt liv så det här med shettisar är helt nytt för mig.Köpte den här i första hand som sällskap till min ett åriga hbl.Men har nu funderat på att "göra nåt av honom",körning är ju självklarhet,det kommer jag ju att syssla en hel del med,då jag älskar att köra,men det får bli i höst då jag går gravid nu.Men så funderade jag ju även på det här med att få honom godkänd,det vore ju väldigt roligt!
Han kommer ifrån Jäboruders stuteri.En fux med nosbläs och en vit kota bak ;) -jätte snygg lite kille.
När kan man börja visa dom och vad bör dom kunna osv innan?Vad tittar dom på,på utställningarna och är det några "regler"?
Mvh :banana:

Prova att visa på utställning först, det är billigare och du får ett hum om man han är värd att visa. :)

Vad är det för stam?

okej,,ja jag är ju som sagt amatör på detta så det är bra med råd o tips:) Han är
e: Ekot's Grymling RS 385 u: Thessy RS 4620

är det en bra stam?mvh :)

Thessy såg jag för nåt år sedan på en utställning. Hon är e. Bravo van Spuitjesdom som också är morfar (!) till henne. Hon är fux och fått 41 poäng som mest samt diplom och AB-premierad. Alltså ett bra sto.

Förutom din häst har hon fått ett föl till, Thiara, som är e. Gläntans Norton och hon är visad med 42 poäng som föl och blev då Champion föl.

Pappa Ekot's Grymling är ju rödskäck som visats med poäng mellan 36-40 poäng. Ingen favorithingst hos mig. Fast allt det här kanske du redan visste? Stammar med mera kan du se på www.shetlandsponnystam.com :)

okej,men varför är han ingen favorit hingst hos dig?Min hingst är super trevlig och hur snäll som helst att hålla på med,han är inte alls hingstig,jag skulle gärna vilja få foton på föräldrarna och släkt,kan du hjälpa mig?
Mvh :)

Inte min typ av hingst. En del hingstar "faller en inte på läppen" bara. Dessutom har han inte fått så höga poäng eller avkommor som imponerat tillräckligt för att jag skulle betäcka med honom. Men smaken är ju olika.

Jag har själv inga foton på någon av dem. Har på Bravo van Spuitjesdom som jag kan maila över.

På Ponnysajten (http://www.ponnysajten.eskimo.se/) finns foton på Ekot's Grymling.

okej,men är han en dålig avels hingst då menar du?Har han inte lämnat nått bra?Vad tycker du om resten av stammen då?Har bara hört att det är bra i min hingst´s stamtavla så jag blir förvånad.
:confused:
Mvh

Det mesta kan du läsa dig till i webstamboken. Grymling är inte dålig, då skulle han inte vara godkänd! Så ta det inte på det sättet men han är ingen personlig favorit hos mig. Han har ju visserligen inte fått så många avkommor än men jag skulle inte betäcka med tanke på hans stam och hans exteriör. Sen kanske han har andra kvalitéer som jag inte vet om. Bruks eller temperament eller liknande som jag inte har en aning om. Jag avlar utställningsponnyer MEN kör in alla mina ponnyer också för att dom ska användas tycker jag. Ett plus hos Grymling är ju färgen. Jag älskar skäckar och har två själv (skulle gärna ha fler). :)

Ok,ja men farfar och mor,morfar är väl bra iallafall,så det gör väl inte så mkt om pappan är lite halvdan isåfall?!Har iallafall fått mkt bra "komplimanger" om min ponnys stam iaf.Vad tycker du?Jag är lite mer svag för fuxar,både min shettis och min hbl´s åring är fuxar hihi :rofl:
Mvh :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka