Soldotter

Trådstartare
Som rubriken lyder handlar det om Shetland, en minishetland. ;)
Har haft en minishetland innan fast med stora hästar så tänkte se med er om ni vet ungefärliga månadskostnader för "underhållning" så som hö, strö osv. Sitter och räknar men kommer ej ihåg hur "mycke" (lite) den lilla minisen kostar. O_o

Skriv allt ni kan komma på som kostnader för den lille. Kan tillägga att jag har eget stall så ingen stallhyra. :)

Tackar på förhand! :D
 
Sv: Shetland

Minishettisvalack, 84 cm hög, 9 år kostar per månad cirkus 500 kr vintertid på full fodergiva, räknat i överkant.

Räknar då in hö (3-4 kg per dygn), halm, mineralfoder, försäkring (liv och vet.vård) och verkning.

Har inte räknat in ev köp av utrustning, vet. vård/tandvård etc.

Min nordsvensk kostade ca 1000 kr. Fjordingen ungefär det samma fast hon äter mindre förstås.
 
Sv: Shetland

Jag räknar med att min standardshettis kostar ca 1000 kr i månaden utan stallhyra. Det är med hovslagare, hö, vaccination, försäkring, mineraler och en "extra" utgift på 100 kr ifall jag får för mig att köpa ett grimskaft eller något annat ;)
 
Sv: Shetland

Tack för svar!
Då har jag inte räknat så knasigt i alla fall! :)
Men misstänker köpet av en liten är mer än skötseln i med att det är en "klump" summa? O_o

Har som sagt endast fokuserat på de större hästarna jag hade och då var köpet av hästen ingenting jämnförs men hur mycket den kostade varje månad att sköta ink träning och tävling. :o
 
Sv: Shetland

Med foder, strö, hovslagare, försäkring, vaccination så kostar mina shettisar ca 1000 kr/månad.

Sen tillkommer ju underhåll av stall och hagar, utrustning, träning/tävling etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 917
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 594
Anläggning Jag måste flytta mina 2 hästar och vår hyresvärd på vårt hus har eget stall och 2 hästar som han bara matar (gör inte mycket med dem)...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 130
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp