Sv: Shetland Sheepdog
Bästa rasen som finns såklart
Pigga, nyfikna, stoppar gärna näsan i blöt om de får. Väldigt rara och mjuka hundar med lite fräs under ytan. De kan ofta vara enmanshundar men det tror jag är lite vad man gör det till. Mina älskar allt och alla för att det är viktigt för mig och jag har tränat därefter! De passar för de flesta saker man vill göra vare sig det är agility, lydnad, viltspår, freestyle eller bara aktiv sällskap - de kräver inte överdriven motion men är inga soffhundar. De älskar att arbeta och är ofta showiga, lätta att träna med mycket driv. Skälliga endast om man inte fostrar dem till att vara tysta.
Mentaliteten är som de andra säger något man får vara noga med. Det är inte svårt att hitta bra individer alls, av de jag upplevt och av enkätundersökningar så är god mentalitet ändå en klar majoritet. Har man en bra dialog med uppfödaren, är på det klara med vad man önskar mentalt samt besöker föräldrar och släktingar ett par gånger så går det bra. Men det finns problem i rasen. Jag tror inte att folk medvetet alla gånger avlar på dålig mentalitet men att de delvis har olika syn på vad bra mentalitet är och delvis om hundarna är uppfödda på landet och går på enstaka utställningar så kanske de har mentalitet som passar där men inte nödvändigtvis om man som valpköpare vill tävla agility och bo i stockholm centrum. Vissa uppfödare tycker det är helt normalt för rasen att vara mesiga och jovisst, det är ingen schäfer jag har i kopplet men jag tycker inte om mesighet i miljö. Viktigt är också att man miljötränar sin valp på allt - mina fick röra sig på alla möjliga underlag, sitta på motorhuven, picknickbord, diskbänken, rutschkanan o.s.v. och följa med på allt i en ung ålder, träffa alla möjliga människor och bli buren av dem. Så de blev vana med att handskas av andra och tycka om andra.
Sheltien är en pälsras men inte krävande, en ordentlig urborstning i veckan eller varannan räcker gott och väl.
Får man en bra sheltie så får man en otroligt bra hund helt enkelt. Enkla, lättfostrade, trevliga och väldigt väldigt lagom!