Shetland Sheepdog

Sv: Shetland Sheepdog

De är fluffiga, väldigt söta, kan vara snabba som tusan på agilityplan och skäller som tokar. :D

Lite mer allvar.. En del verkar vara väldigt skygga av sig så jag skulle lägga stor vikt vid mentaliteten.

Föriga
Fartiga
och..ehh Fritösa

Lätthanterliga men vissa tycker jag har väl mycket nerv. Man bör gilla pälsvård.

Underbara, bra storlek, bra päls(fryser inte och håller sig ganska ren), enda negativa är väl att de fäller. Det är väl enda orsaken till att vi inte har en ;)

OM jag skulle köpa en skulle jag vara extremt noga med mentaliteten på föräldrarna + att valpen verkligen ska kännas framåt. Det verkar finnas en hel del osäkerheter.

Skälliga tycker jag bara att de är om de är understimulerade.

Gudomligt söta :D

Gudomligt söta :love: En vän till mig har 3 st i olika åldrar. Faktiskt inte alls skälliga men hon gör väldigt mycket med dom, agility, lydnad och sådant om jag inte missminner mig. Pälsvård tror jag knappast avskräcker dig då Love hade mycket päls :)

Bästa rasen som finns såklart ;) :)

Pigga, nyfikna, stoppar gärna näsan i blöt om de får. Väldigt rara och mjuka hundar med lite fräs under ytan. De kan ofta vara enmanshundar men det tror jag är lite vad man gör det till. Mina älskar allt och alla för att det är viktigt för mig och jag har tränat därefter! De passar för de flesta saker man vill göra vare sig det är agility, lydnad, viltspår, freestyle eller bara aktiv sällskap - de kräver inte överdriven motion men är inga soffhundar. De älskar att arbeta och är ofta showiga, lätta att träna med mycket driv. Skälliga endast om man inte fostrar dem till att vara tysta.

Mentaliteten är som de andra säger något man får vara noga med. Det är inte svårt att hitta bra individer alls, av de jag upplevt och av enkätundersökningar så är god mentalitet ändå en klar majoritet. Har man en bra dialog med uppfödaren, är på det klara med vad man önskar mentalt samt besöker föräldrar och släktingar ett par gånger så går det bra. Men det finns problem i rasen. Jag tror inte att folk medvetet alla gånger avlar på dålig mentalitet men att de delvis har olika syn på vad bra mentalitet är och delvis om hundarna är uppfödda på landet och går på enstaka utställningar så kanske de har mentalitet som passar där men inte nödvändigtvis om man som valpköpare vill tävla agility och bo i stockholm centrum. Vissa uppfödare tycker det är helt normalt för rasen att vara mesiga och jovisst, det är ingen schäfer jag har i kopplet men jag tycker inte om mesighet i miljö. Viktigt är också att man miljötränar sin valp på allt - mina fick röra sig på alla möjliga underlag, sitta på motorhuven, picknickbord, diskbänken, rutschkanan o.s.v. och följa med på allt i en ung ålder, träffa alla möjliga människor och bli buren av dem. Så de blev vana med att handskas av andra och tycka om andra.

Sheltien är en pälsras men inte krävande, en ordentlig urborstning i veckan eller varannan räcker gott och väl.

Får man en bra sheltie så får man en otroligt bra hund helt enkelt. Enkla, lättfostrade, trevliga och väldigt väldigt lagom!

Jag hade en ung sheltie i mitt hem under våren,måste erkänna att jag inte var så sugen på att släppa ifrån mig henne efter ett par månader.
Super trevlig,mycket lättlärd,extremt social (det var hon inte när hon kom)
Jag blev possetivt överraskad,då min tidigare erfarenhet är skälliga,skakande,backande kräk :D
Nu bor lilla Mimmi i ett nytt hem och jag ångrar att jag inte behöll henne :cry:

Min vän har tre stycken och har haft flera tidigare.
Hon har varit noga att ta efter bra linjer och det är trevliga hundar. Någon har varit lite mer reserverad men den yngsta hoppar direkt upp i famnen på främmande människor om hon får.
Två av dem är specialsökhundar.
Den äldsta har lärt sig själv att säga till när husses diabetes blir fel. Då väcker hon matte, vilket har räddat husse ett par gånger nu.
T ex när han tuppade av på toaletten
Matte har därför nu börjat utbilda den yngsta hunden till detta, med hittills mycket gott resultat.

De tränar(tävlar?) även i agility.

Vissa uppfödare tycker det är helt normalt för rasen att vara mesiga

Min väns hundar är inte mesiga, hennes korthårscollie är enligt henne betydligt mesigare.

Min uppfattning är att det är ganska okomplicerade hundar. Bekväm storlek, vackra, snälla och pigga men inte så clowniga som många andra småhundsraser. Tyvärr möter man fortfarande en del med kass mentalitet men med bra linjer skulle jag rekommendera shelten som förstahund till t ex en tonåring.

+ alla andra!

Tusen tack för era tankar, kunskap, erfarenheter å information!
Kul att läsa ! :D

Vissa uppfödare tycker det är helt normalt för rasen att vara mesiga

Min väns hundar är inte mesiga, hennes korthårscollie är enligt henne betydligt mesigare.

Det är inte mina heller och en hel del är inte det tack och lov. Men det är helt ärligt sagt, jag har haft mycket dialoger med många olika sheltieuppfödare och synen på vad en sheltie ska tåla utan att backa skiftar. Vissa tycker det är OK för dem att bli berörda i nya miljöer och backa undan. Det tycker inte jag men det är en "varningens ord" att även om din uppfödare tycker att dennes hundar är bra mentalt så kanske det inte överensstämmer med just vad du vill ha. Och det betyder inte att uppfödaren är dum i huvudet och inte seriös utan har en annan uppfattning än dig om vad som är god mentalitet.

Viktigt att påpeka är att det absolut inte handlar om att hundarna ska bli sociala som labradorer eller tuffa som terriers (vilket blivit mode senaste tiden, att hundarna ska ha "terrier" i sig). Jag vill ha shelties som de är - mjuka, trevliga och stabila hundar med lite spunk i kanten. Men jag är noga med att mina ska vara mycket miljöstarka. De har alla genomfört BPH med skott med goda avreaktioner utom omplaceringen som haft massor med dåliga erfarenheter i bagaget.

Eftersom det alltid diskuteras mentalitet när det gäller shelties kan jag visa min hanes BPH som jag hade filmat.

http://www.youtube.com/watch?v=jN_WJJqyxoA

Han gick med en annan förare för jag hade kurs då men hade inga problem med det. Han är ingen avart heller och han kommer från utställningslinjer rakt av. Så till TS råder jag att absolut inte falla för några idéer om att de ska vara från "arbetande-/agilitylinjer" för att bli bra - det finns inga sådana speciella linjer, alla kommer från samma skrot och korn och är utställning/sällskapslinjer eftersom uppdelningen är inte gammal nog för sådant ;) det viktigaste är dialogen med uppfödaren och att man är överens om vad som är god mentalitet.

Jag har tre st!:)
Vad ska jag säga:p Jag älskar rasen!
Vill du veta nått så skriv ett PM!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 814
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka