Shetland over there

Trissa

Trådstartare
Jag ramlade in på några amerikanska shetlandssidor, och hade det inte stått vad det var för ras hade jag aldrig kunnat gissa! :eek: Inte mycket likhet med den runda pälsboll jag har hemma i hagen, det vill jag lova. Såvitt jag förstod finns det i USA lite olika varianter på shetland, men även den "klassiska" shettisen såg mer ut som en liten arab i mina ögon.

Hur kan avel på samma ras skena iväg åt så olika håll i olika länder? Borde inte målet vara att bevara rasen så nära ursprunget som möjligt? (Jag tänker nu på vad som då kallades för den klassiska shettisen.)

Sv: Shetland over there

Vad jag vet så finns det ju en ras som heter amerikansk shetlandsponny och den är mkt ädlare och mer högrest än den europeiska. Ungefär som om man korsar en shettis med en welshmountainponny :)

Å andra sidan så ser shettisarna VÄLDIGT olika ut även i de europeiska länderna...
I Tyskland t.ex så har de mer ridponnystuk än vad vi är vana vid.

Det är MYCKET intressant att åka och kika på de internationella utställningar som anordnas. Jag var i Danmark för några år sedan och tittade och man fick se exempel på både väldigt märkliga shetlandsmodeller och märkliga domarinsatser: en ring jag kikade i var så många deltagare att de verkligen gick i en "ring" då de rangerades. Jag trodde mig ändå ha lyckats avgöra vilken som gick sisti ringen och därmed dragit slutsatsen vem som kom sist. Gissa hur förvånad jag blev när den jag trodde kommit sist i själva verket var VINNAREN...

Tack, intressant länk!

Jag som tycker att mitt sto är elegant, får "alltid" omdömet feminin och elegant men jämfört med dessa ser hon ut som en flodhäst! :D

Jag blev så nyfiken och var tvungen att kika!
Jag tror bara du har glömt banta, klippa, rycka manen och därefter "arabklippa" manen på ditt feminina sto!! ;)

Vips så får du ett sto som ser ut som det här!
shadow.jpg

:eek:
Sorry, jag menar... Det är en jättesöt ponny, men det är ju inte en Shettis för mig!!!!!!!! :mad:

Tack för att ni gjorde mig uppmärksam på att det finns ett par raser till, i Shetlandsrasen, för det hade jag faktiskt ingen aning om!
Vad har man korsat med? För jag vet inte om det passar sig med förädling, när man pratar om Shettisar! Ok för att en shettis kan vara feminin, men inte skall de väl vara ädla!
mvh

Nej, länken nedanför i denna tråd länkar till Amerikanska Shetlandsponnier, och dessa får även vara upp tom 1.15m höga och har inte mkt gemensamt med våra knubbsälar :angel:

Guuud så fin. Jag tycker att shettisar är rätt tråkiga till utseendet men den här var stencool. Finns det såna i Sverige eller i Europa?

hoppsann skrev:

VA??!!

*min-haka-faller-sju-mil-ner*
:eek: :eek: :eek: :eek:
Det där är ingen shettis!!!
det ser mer ut som en föl efter en quarter eller nåt liknande!
(ser väldans smal ut överhuvudtaget, liksom ingen bröstkorg... inga ben, ingenting, bara smalt...)

Ja men de är inte renrasiga shetlandsponnyer därav att de kallas/heter Amerikansk shetlandsponny då rasen innehåller även hackney,arab och fullblod.Det har blivit en egen ras av det hela-inte att förväxla med vanlig shetlandsponny...detta borde ju vara omöjligt att förväxla dock.

Hon (och ingen av de andra heller för den delen) skulle inte se ut sådär ens om jag gjorde allt det som du skrev ovan.

Lite tråkigt att man kallar det shetlandsponny för de har ju inte mycket gemensamt med "orginalet".

:D
Jag har förstått det! ;)
Men det värsta av allt är att jag tror att jag tror att jag hämtade den bilden från länkarna över shettisar modell "classic", inte "modern".
Så denna bör vara en förfinad shettis, fast utan hackney?
Förfärligt oavsett, att kalla den en shettis.
Kan någon förstå, hur denna skall vara en duglig draghäst i gruvorna! :eek:
Jag vet, shettisar är numera ovan mark, men det vete tusan om man inte skulle skicka ned dem en stund, om de skall se ut så här! *med glimt i ögat!*
mvh

Är helt enig!
Jag föredrar dina knubbsälar med!
Jag kunde inte låta bli att skämta om det bara! Sorry, jag har lite sjuk humor ibland! :o
Fast jag kan ju inte säga att jag är förvånad. Ser man till hur de förfinar hundraser därborta, så ligger dessa exemplar helt i tråd! :crazy:
mvh

Kan man verkligen kalla det att förfina??
Är det inte snarare att förfula eller förstöra rasen??

Jag tycker att dessa ponny inte är shettland utan korsningar. Men det skulle nog inte en amerikan gå med på :D

Men "dom" har ju aldrig kunnat acceptera att något annat land skulle kunna avla fram något som är perfekt! Mindervärdeskomplex kanske? :D

Det är väl okej att de avlar fram en annan ras utifrån shettisen, men då får de ju döpa den till nåt annat också! Undras vad amerikanarna säger om våra shettisar.... ;)

Liknande trådar

Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat

Tillbaka