shetland, eksem, insekter i gräs... NU?

J

john doe

jaha, nu har shettisen börjat klia sig, det var ca en vecka sedan. en del menar att hästars eksem orsakas av insekter och att dessa finns i gräset. alltså tar man bort en eksemhäst från gräset och symptomen mildras kan man tro att det är proteinet i gräset som är boven när det i själva verket är insekterna i gräset som orsakar symptomen.

Hur fungerar denna teori när min shettis började klia sig i slutet av februari? vi finns utanför halmstad i halland och klimatet är vått, grått och regnigt.
Förra året började han att klia sig i mars när det låg 15cm snö på backen, INSEKTER???....NU???

soleksem borde det inte kunna vara, det lilla ljus jag sett är väl som mest från ficklampor..

Sv: shetland, eksem, insekter i gräs... NU?

Det kan inte vara så att h*n är fuktig i pälsen o det är därför den får exem? Jag har själv shettisar o en av dom har jättetät vinterpäls, inte särskillt lång men vääääääldigt tät så han torkar inte riktigt upp ända ner i botten, varje vår har vi problem med exem på honom.

hmmm kanske hjälper det att raka honom???? Om man alltså täckar den mån som behövs tills värmen kommer och så växer ju sommarpälsen så smått ut?

eller är det lurigt att raka nu? De börjar ju fälla tidigt....

jo det gör den ju men detta är en typ av allergi/eksem han har eftersom han haft det i tre år, råder inte bot på den bara :(

Pälsätare, är hals och bog de som främst är drabbad?

Jag antar att du verkligen sett eksem på din shettis då? Min shettis kliar sig jättemycket - alla årstider, tror jag. Men något eksem har jag aldrig sett på henne. Tror bara att hon tycker om att klia sig, och just nu är det nog pälsfällningen som spökar. Hon börjar se lite mjällig/dammig ut så jag ska nog ta och tvätta henne med Hexocil nu när det börjar bli lite varmare. Det tvättade jag med i somras, och det hjälpte jättebra mot mjällen och dammet. Däremot kliade hon sig säkert ändå - hon gör ju det jämt:D !

hej allihopa o tack för alla svar.

bettysmatteVar frå man tag på hexocil?

Riktigt "eksem" har jag inte sett (tänker då på sånt eksem som ser irriterat ut, bildar förhårdnader i huden, rodnader osv. Han kliar av pälsen punktvis på hals/bog/ovansida rygg i ca 5cm/diameter cirklar. Går under trädgrenar o kliar. Kliar även manen men inte svansen nämnvärt. Han har vart på sjukhus o blivit badad med ett schampo som innehöll benzoylperoxid som tog bort fettet o mjälligheten. Tror Vetriderm schampo innehåller det, är Hexocil ngt liknande?
Han får mineraler och linfröolja i fodret.

Boj>>Det kan inte vara parasiter för då hade de upptäckt det. Hans kompis är helt frisk om det skulle vara ngt som ev. smittat men visst kan en häst vara känsligare än en annan också.

Om det inte finns insekter i gräs vid denna årstiden, solen lyser med sin frånvaro och det är inga pälsätare, vad är det då?

Han kliar sig från slutet på februari till sen höst, vet ej exakt när han slutar, det beror på väderförhållanden. Han tenderar att avta kliandet när det blir mer "höstigt" och lite svalare vindar kommer in, insekterna minskar osv. Egentligen ALLT minskar värme/sol/insekter. Men ingenting av det finns ju NU så varför ens börja?

Jag har sökt o läst igenom en jätteeksemtråd på buke och allt snurrar runt i huvudet på mig.
bl.a. hittade jag allt detta:

Näcken naturolja
Aloe-Vera-Niem schampo
Nylanders kräm
Ökozon
Probiminschampo/oil (samma som probioticaprodukter?)
Teldanex antihistamintablett
(innehåller kortison?)
MJ:s djursalva
Klöver innehåller histaminer = utlöser klåda
Tvätta med äppelcidervinäger + vatten varje dag
Flusa
Ringormsvaccin Insol Dermatophytom
Vetriderm fuktspray i man o svans
Myt=sockret ger eksem

ja hur ska ma veta...

Senast ändrad av en moderator:

Hexocil hittar man hos bland annat Börjes,Granngården..
Nylanders har Börjes också tror jag och jag använder det själv till min eksemponny.Innehåller bland annat tjära som håller flygfän borta.
Flusa är nötkreaturens prep motsvarighet till Switch fast Flusa är billigare och en del hästar kan vara överkänsliga mot det.

Själv använder jag Flusa,Nylanders,Grolisal och tvättar honom med Hexocil innan täcket läggs på första gången.Sedan en gång mitt i sommaren .Klipper ner all man och svansrot samt pannluggen då han har värst på de ställena.Dessutom klipper jag ner över korset där han har elefant hud och svår eksem efter förra ägarens nonchalans.

Senast ändrad:

Boj>>Det kan inte vara parasiter för då hade de upptäckt det. Hans kompis är helt frisk om det skulle vara ngt som ev. smittat men visst kan en häst vara känsligare än en annan också.

Pälsätare kan vara väldigt svåra att upptäcka, och nej då inte behöver pälsätare smitta. Har haft mina i en flock med mellan 15-20 hästar, en eller två har haft pälsätare från år till år, men ingen annan drabbas. Den fåniga är att dessa små kryp bara älskar vissa typer av pälsar, medan andra pälsar verkar vara blää.:p

Eksem visar sig i man och svans, dels genom att huden blir tjock och fjällande vilket skapar en kraftig klåda. Börjar hästen riva sig så är risken överhängande att den river upp sår i man och svans, sen försvinner ju taglet också och hästen ser i det närmaste ut som en sönderskurad rotborste.

jo men han har varit inlagd på sjukhus i 5 dagar under utredning, de om några borde väl ha sett om det vart pälsätare?

om de mot förmodan missat detta kan pälsätarna sitta i för all framtid då? Jamena isf borde ju han vara nästan uppäten vid det här laget? Sist han var inne på utredning var för ett år sedan tror jag, men det klart han kanske har fått pälsätare nu även om han inte hade det då.

Vad är det för typ av grej han kan ha då eftersom det inte är den typen av eksem du beskriver utan det är mer att han kliar av sig pälsen, det har aldrig gått så långt att det blir blodigt och öppna sår konstigt nog... men du säger kanske pälsätare då? Hur får man bort det, kan man behandla mot det även om man inte är säker på att det skulle vara det? Måste man behandla de andra hsäatran då med?

Vad är Grolisal?

Eftersom du klipper ner man o svans osv tror du inte det vore någon idé att i mitt fall raka hästen? Han kliar sig ju lika illa på kroppen som i manen?

Mot pälsätare kan du behandla med vanligt Switch.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka