Shar-peien är oftast en underbar familjehund, men ingen hund om man vill träna mycket. Det är en vakt-och även i grunden en jakthund så den varnar när folk kommer, men fungerar sen oftast väldigt bra med främmande - och i skogen gäller väldigt ofta koppel påför dom har stark jaktlust. Dom kan gå från tjuren Ferdinandläge till att plötsligt få upp vittring och poff.....
Jag övergav som sagt rasen efter 12 år och 4 egna shar-pei. Den äldsta blev 7,5 år. 3 med shar-peifeber och/eller amyloidos en med allergier. Den sista jag hade trodde jag var frisk, så jag hann ta en valpkull men hon utvecklade det runt 5 års ålder (debuterar oftast före 18 månader) och fick jobbigt efter det. Två av hennes avkommor fick eländet även dom. Alla valparna fick eyetackas och det är ingen kul procedur på småvalpar i 3-6 veckors ålder.
Forskning har visat att huden har koppling till denna sjukdom och det finns väl DNA-tester numera. Hur pass fungerande dessa är i aveln vet jag inte, för jag hade släppt rasen helt efter några år utan. Det finns även ett ögonprogram då entropion är mycket vanligt och eye-tackning av valpar kom i hetluften inom SKK och veterinärkåren.
Man ska akta sig oerhört för oreggade shar-pei på maknaden, för där finns ingen koll alls. Är du sugen så vänd till till en uppfödare inom SKK som följer dessa hälsoprogram. Ja vet inte hur hälsoläget är idag alls och hur långt dom kommit, men rasen i sig är superhärlig men efter att ha bytt till en frisk ras så inser ja hur lätt man blir hemmablind i mycket som blir "normalt" i ägande av en shar-pei
Det man bör veta är att shar-pei ligger i dyraste klassen på försäkringar och ingen bolag ersätter ögon-eller öronproblem och heller ingenting som har med shar-peifeber att göra.