Shakespeare = distansavel?

Gomir

Trådstartare
Om arabhingsten Shakespeare skulle stå på betäckningsstation på fastlandet igen, vilka distansare skulle vara intresserade av att betäcka med honom?
För er som inte vet vem han är så är han skimmel 156 cm e. Bajano u. Shades of Dawn ( Prokaznik- Indian Shade ) han har segrar på galoppen och är far till distanshästarna: Garish, Geshira, Gilisha och Mykonos.
Ingela en envis uppfödare!

Sv: Shakespeare = distansavel?

:bump: :bump: :bump:
Jag tänkte också lägga till ett par släktingar. Shakespeare s pappa är Bajano som själv gick galopp samt medelsvår hoppning bland stora hästar.och där har vi bla Warsawska och Djinn som distans avkommor.
Hans mamma Shades of Dawn är ju galoppens drottning som hon kallas och är helsyster till Djamilijah som själv inte presterat men som har många avkommor som gjort det.
Shakespeare har själv gått galopp.
Jag har ju Shakespeare i bägge mina ston och går därför inte att använda för mej.
Men jag måste slå ett slag för hans avkommor och även hans avkommors avkommor. De är så sunda och har ett otroligt trevligt temprament. Bra rörelser verkar oxå går igenom.
Verkligen helt värd att använda..

Jag skulle gärna använda honom, som ett av alternativen, till mitt sto.
Adeline f 1995, e Pankin ( Partero- Esmira/ Bassora)
u Adelaide ( Rhaman- Blue Amber/ Bilbao).

Men det finns fler val....

Intressant att tråden om distanshästsavel har fått 202 svar.
Denna tråd, om Shakespeare, fått två svar.
Konstigt, med tanke på att han enligt min mening har "rätt" typ för ridning, och en stamtavla som kryllar av guldkorn.
:confused:

Antagligen för att det görs för lite reklam om honom?

Jag personligen vet inget alls om Shakespeare förutom det ingela skrev här ovan. Ingen bild?

Har du tänkt ta honom till fastlandet ingela?

Ifall det funnits något intresse för att betäcka med honom kanske jag skulle kunna ha honom här, men jag vet isåfall inte riktigt var jag skulle göra av honom.
Gomir hatar Shaken, dom har delat stall när dom gick på galoppen och jag har dessutom två unghingstar här.
Jag har försökt hitta någon annan som kan ta honom, men som det ser ut nu så blir han nog kvar på Gotland.
Där har han avkommor u. Dariba ( Eldorado- Asmara) och u. Show Mee ( Dubbuc- Skaia des Cordes).
Det finns hästar med prestationsstam dom borde tas tillvara på, det är värt att leta lite för dom som skall köpa häst.
Jag har inga bra bilder på Shaken men jag skall kolla om Anna S. har.
Shakespeare har två avkommor i Angarn hos Proffstränare John Ricketts , ett sto u. Galadriel och en hingst u. Show Mee.
Camilla N. om du åker åt det hållet sväng in och titta på dom.
Ingela

Jag tittar oxå gärna på ngn bild av Shaken, har bara sett ett fåtal, av sämre kvalité.
Tycker allt att du kan ta honom Ingela;) , för då har jag två hingstar på samma ställe att välja emellan nästa år...:banana:

Linda

Linda det vore kul om du betäckte Adeline med Shakespeare för att då har du både Shades of Dawn och Djamiljah i samma häst, kan väl bli bra?
Jag har fött upp ett sto med båda Englands berömda " The heavenly twins" i, Dancing Shadow ( Dargee- Shades of Night) är ju en av tvillingarna och mor till Indian Shade e. Indian King som i sin tur är mor till Shades of Dawn, Djamiljah och Garizim.
Min uppfödning Giljah är e. Garizim och har då den ena tvillingen Dancing Shadow som farmorsmor och Giljahs mor Gancia u. Sharante ( The Shah- Andante) och Andantes mor är den andra tvillingen Dancing Sunlight.
Detta är ett exempel på en stark moderslinje som producerat prestationshästar i flera länder.
Det roliga är också att båda tvillingarna betäcktes med Indian King vilket gör Andante och Indian Shade till helsyskon eller ? dom har även en bror Sunlights Allegro som var utställningschampion 1966 ( i England).
Oj! det blev en hel uppsats.
Härstammningsfanatikern Ingela

För att knyta detta till distans så är faderslinjen på Indian King den som ligger bakom Tarim och även Hachim och Annes Caira u. Kiara Bint Karita som har föl med en appalosa och har tagits upp i en egen tråd här på Buke.
Tidigare nämnde Sunlights Allegro har en bror som också var avelshingst Dancing King och han är far till utställningschampionhingsten Radfan( England 1967).
Ingela

Jo, det är verkligen lockande, men mesiga jag tycker det är en evig väg till Gotland, med allt vad det innebär med färja & dyl. Då hade det passat mkt bättre om han är hos dig.

Gomir är ett annat alternativ, eller Lill Sham.
Det är svårt med hingstval. Hjälp....

Ska bli spännande att se vad min Ella här hemma får ihop med Gimmick till våren. En skäck???

Senast ändrad:

Lite mer tillägg....
Superstarka stolinjen (helengelsk crabbet):

Indian Shade (Indian King-Dancing Shadow)
Garizim (Rashid)
Ben Nejib (Caritah) Distans: Msv klass 120 km
Garicha (Caritah) Distans: Msv klass 80 km
Oriental Pearl(Tsaritsa Khan) Galopp: 52 (2-12-13)***********
Indra (Nimran)
Galadriel (Red Baron)
Gilthoniel (Ghazal) Galopp:*
Gilisha (Shakespeare) Distans: Msv klass 120 km, totalt 1000 km
Gabrielle (Bajano) Distans: Msv klass 80 km, totalt 460 km
Gangster (Borys) Distans: Msv klass 100 km, totalt 400 km
Gimmick (Ghazal) Distans: Lätt klass 60 km, totalt, Dressyr/Hoppning LA/LA
Garish (Shakespeare) Distans: Sv klass 2x80 km, totalt 2000 km
Gasha (Shakespeare) Distans: Lätt klass 40 km CR
Granosh (Shakespeare) Distans: Lätt klass 40 km CR
Geshira (Shakespeare) Distans: Msv klass 80 km, totalt 670 km, dressyr, körning, hoppning
Shades of Dawn (Prokaznik)
Shakespeare(Bajano)
Gilisha (Gilthoniel) Distans: Msv klass 120 km, totalt 1000 km
Garish (Galadriel) Distans: Sv klass 2x80 km, totalt 2000 km
Gasha (Galadriel) Distans: Lätt klass 40 km CR
Granosh (Galadriel) Distans: Lätt klass 40 km CR
Geshira (Galadriel) Distans: Msv klass 80 km, totalt 670 km, dressyr, körning, hoppning
Mykonos (Mykene) Distans: Msv klass 120 km
Djamiljah (Prokaznik)
Lill-Sham (Pamir) Galopp: 28(21-5-0) 580 113 kr
William (Walizka) Distans: 50 km
Wilma Walewska(El Garbo) Galopp:5(1-1-1)
Shams Beaty(Eldomiljah) Galopp: 1:0-0-0
Shams Star(Eldomiljah) Galopp: 16:2-1-5
Filur (Pamir) Galopp:20:4-7-2
Pamor (Pamir) Galopp:11:10-1-0
Pamirano (Pamir) 10:1-1-0
Pamill (Pamir) Galopp:22:7-5-6
Pamills Lady (Palett) Galopp: 3(0-0-0)
Black Jack (Pamir) Galopp: 37:11-7-5
Nadjah (Mamluk) Galopp: 4:0-0-0
Nickolina (Pamir) Galopp:2:0-0-0 Distans: 50 km
Nina(Pamir) Galopp: 7:0-1-0
Chiiki(Pamir) Galopp:45:2-5-6
Pamiro (Pamir) Galopp:1(0-0-0)
Djaminjah(Angel)
Pamiros (Pamir) Distans: 50km Galopp 3(0-0-0)
Natasjah(Angel)
Palett (Pamir) Distans: 80 km, Galopp:10(1-2-0)
Nadeshda (Pamir) Distans: 160 km, Galopp
Pamorina (Pamor) Distans: 50 km
Partero (Espartero) Galopp: 56:18-13-13
Pankin (Esmaralda) Distans: 120 km
Wielki Pan (Wilka Sarna) Distans: 120 km
Zetha() Distans: 50 km
Zens (Yaldara) Distans: 50 km
Al Paccini () Distans: 50 km

och sen Bajano....

Bajano (Engano-Bajdea) Galopp: 8(3-1-1), Hoppning
Shakespeare (Shades of Dawn) Galopp 2/7 (3-0-0-2)
Gilisha (Gilthoniel) Distans: Msv klass 120 km, totalt 1000 km
Garish (Galadriel) Distans: Sv klass 2x80 km, totalt 2000 km
Gasha (Galadriel) Distans: Lätt klass 40 km CR
Granosh (Galadriel) Distans: Lätt klass 40 km CR
Geshira (Galadriel) Distans: Msv klass 80 km, totalt 670 km, dressyr, körning, hoppning
Mykonos (Mykene) Distans: Msv klass 120 km
Gabrielle (Galadriel) Distans: Msv klass 80 km, totalt 460 km
Gangster (Borys) Distans: Msv klass 100 km, totalt 400 km
Djinn (Dahlia) Distans: l Sv 160 km totalt 950 km, landslagshäst! *
Warszawska (Wiewiorka) Distans: 120 km
Virgia Pijano () Hoppning, dressyr, "cirkus..."
Mitza
Midnight (Wännilusion) Distans: 80 km
Silver Chad(Silver Ala) Distans: 60 km
Cadet (Vicky) Distans: 50 km

Orken tröt på en aning slutet. Ni kan hitta alla resultat själva på distanslistan och ATG.
Enligt mig, så är det här bland det starkaste prestationslinjerna vi har i Sverige!!!
Många unga hästar med samma stam är nu sålda till seriöst satsande distansryttare och galopptränare. Ska bli väldigt spännande att följa upp resultaten och se vad som händer!
En av mina förhoppningar är att fler kommer att betäcka sina ston med Lill-Sham (som inte är släkt tex göra några Wilmor med Eldorado el. Elcatero ston) så vi kan få se icke-inavlade individer på tävlingsbanorna.

///Anna

Blä - vad trist att ingen av mina tabbar kom med:mad:
Nu är det ju jättetungt att läsa....
Ni som vill ha ett tabbat dokument får höra av er.

///Anna

Hej Anna!

Spännande läsning " statistik"- läsning.
Gömmer sig dock en del små fel i det hela, men det vet du kanske?

Maila gärna det hela, du har ju adressen.

Kram Linda

http://www.runnbacken.org/svenskaarabhingstars.htm

Om man går in och tittar på Shakespear på sigthen ovan så ser det ju inte roligt ut att läsa att hästen hade dubbelsidig kotledsinflammation vid premieringen. Själv hade jag aldrig velat köpa en sådan häst än mindre använda den som avelshingst.

Som ni säkert förstår så är jag totalt okunnig om allt vad hingstar och avel heter. Hur kan man bortse från det när man avlar på hingsten? Är det inte så farligt? Förklara för mig.

Sedan vore det trevligt om jag kunde förstå tabellen ovan med. Det är väl galoppresultatet främst jag behöver få förklarat. Namnet inom parantes är väl pappan?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Om exteriören i övrigt är fin och proportionerlig så skulle jag nog tänka att kotledsinflammationen kommer sig av för hård/felaktig träning. Speciellt när det gäller en galoppör.

Jag har hittills (mig veterligen) inte haft en enda kotledsinflammation på Geshira (som är e. Shakespeare). Ta i trä!

Inte för att försvara eller anklaga:

Men hingstägare vill ju sälja en produkt och vad säger att de alltid är ärliga när man frågar tex: Hur är han på nya ställen? Kan han coola ner då? Har han haft någon sjukdom / skada? Hur ser bilden ut för avkommorna, är de ofta sjuka/ skadade?

Måste säga att det är en djungel för de som vill ha en bra hingst till sitt sto. Dessutom så är det få hingstägare som ställer krav på stonas meriter / resultat. Det tycker borde vara självklart för de hingstägare som vill att ens hingst ska få bra rykte om sig i framtiden.

Jag har för mig att det var något med skoningen som var orsaken till Shakespeares kotledsinflammation, han var i full träning vid detta tillfälle.
Han har så vitt jag vet inte haft någon mer kotledsinflammation och han rids nu regelbundet och är 21 år.
Shakespeare har själv presterat, hans föräldrar har presterat bra och han har flera avkommor som har visat att dom kan, det är mer än dom flesta avelshingstar kan skryta med.
Jag tror att det är ytterst få högpresterande hästar som klarar sig helt utan skavanker.
Är det då bättre att avla på individer som inte har några prestationer att skryta med men har klarat sig utan kotledsinflammationer?
Galoppresultaten läses: och jag tar min Gomir som exempel 42/8 ( 9-14-5-8-2) Han har startat 42 ggr löpt 8 säsonger med 9 första 14 andra osv...
Ingela

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka