Sv: Shakespeare = distansavel?
CK skrev:
Men om det varit ett sto så är det helt okey att använda den i avel?
Tjae..ok och ok. Folk avlar väl på vilka hästar de vill. Stoägare avlar väl vanligtvis på det sto de har. En orsak att avla på sitt sto kan ju vara att hon inte håller att rida på.
En annan att man noggrant letat fram just det stoet med den stammen för att avla på. Ett annat att man har dåligt med tid och rida och tycker att hon skall göra något.
Sedan letar man hingst och då har man mycket större möjlighet att VÄLJA en hingst. Söker man som okunnig då på internet och ser att en hingst hade dubbelsidig kotledinflammation vid premieringen så sorterar man nog bort den.
Det finns flera faktorer som stoägare begrundar när det väljer hingst som t.ex. hållbarhet, pris, närhet, snygg eller ej osv.
Om det är ok att avla på en häst eller ej - vem bestämmer det? Jo, det gör stoägarna och marknaden bestämmer om fölen blir sålda. Sedan kan man själv tycka en massa om hur andra skall avla fram föl och tycka att vissa saker är oetiska.
Vad jag anser är oetiskt är nog bara att luras? Vet man att man säljer ett föl med föräldrar med enbart utställningsmeriter så säger man inte att pappan har bruksmeriter och har gått distans, då den startat en femma. Man säger inte heller vid försäljning att en häst är ett fantastiskt distansämne, fastän man vet att den har både lösa benbitar och cystor i bakknäna. Det är oetiskt.
Tack Ingela för förklaringen av galoppresultaten, NU förstår jag. Fast det ser ju inte ut ovan som om de hästarna startat mer än en säsong, eller har inte det angetts. Distansen anger inte heller hur många starter eller säsonger...eller förstår jag det ej?
Hälsning Maja