sex efter förlossningen

Sv: sex efter förlossningen

Runt 3 månader innan det blev fullbordat. Det gjorde för ont innan dess, så det gick bara inte. Fruktansvärt ont gjorde det.

kl

Vi väntade 5 veckor. Jag tyckte att det var lite nervöst och pirrigt första gången efter förlossningen, men det gick bra. Har dundertorra slemhinnor eftersom jag ammar dock, så här är det fortfarande mängder med glidmedel som gäller!

*kl*

Ni som känner lust och har börjat med sex igen ganska tätt inpå förlossningen (räknat i veckor), har ni fått ert första barn eller finns det syskon/fler småbarn i familjen?

Jag fick tillbaka min sexlust betydligt tidigare med nr 1! Vi höll oss bara till efter avslaget och efterkontrollen, vilket var svårt nog. Den här gången känner jag mest ett stort *gäsp* inför tanken på sex. Lusten har åkt på semester. Vet inte om det beror på att jag ammar mer den här gången eller på att vi har en 3½ åring som också behöver sitt plus min hund och så takbytet som drar ut i en evighet pga takläggaren (det senaste nu är att han fick ont i ryggen).

Försökte få med maken på sex efter 2 dagar men han tyckte jag blödde för mycke (J*vla kräsen :angel:) Efter 10 dagar orkade han inte med mitt tjat längre ;)

Hihi..låter ungefär som mig. Efter barn nr 3 väntade vi 4 dagar :angel: :rofl: Hade inte alls mkt avslag, spack inget utan kände mig nästan normal där nere efter bara ett par dagar trots en klump på drygt 4 kg!! Med barn nr 1 väntade vi 10 dagar, med barn nr 2 minns jag inte riktigt, men då sprack jag lite så jag tror vi väntade 2-3 veckor..

*kl* Jag blir uppriktigt skrämd när jag läser det här - stå över penetreringssex, minskad sexlust och ONT!!
Blir man mindre tajt också när man fött barn?

Ja sa har ar det for manga som du ser!

Minskad sexlust har dock ofta med amning och andra hormoner att gora och det gar for det mesta over igen. Ont kan det gora for manga men det gar ocksa over igen for de flesta.

Mindre tajt kan jag bara svara for mig sjalv. Na det tror jag inte, sambon pastar att det kanns som innan i alla fall.

Om du ar skraj ska du inte lasa om alla som blir inkontinenta och for guds skull las inte om hur manga som blir avforingsinkontinenta!

Lugn och fin, det går att ha sex igen. Annars blev det ju inga syskon :idea:

Det är klart att till en början är man uttänjd. Men det fina med mjukdelarna är att de drar ihop sig igen, olika fort på olika människor såklart. Det blir bättre fortare om man är duktig med knipövningarna. När vi hade sex kort efter att tvåan fötts kändes det fladdrigt och rymligt nertill, javisst. Nu är det mycket tajtare.

Jag blev snarare mer tajt, lite väl t.o.m... Kan har berott på att jag fick en sfinkterruptur som visserligen blev jättefint ihopsydd och hade läkt helt och hållet efter 8 veckor, men jag kände av ärret ganska länge.

Vi hade nog inte sex förrän efter 3 månader, efter jag hade fått spiralen insatt. Jag var rädd att det skulle göra ont, och sådär jättebekvämt var det väl inte i början..:o Men efter några månader var det som om ärret hade mjuknat och nu känns det som förr igen:laugh:. Torra slemhinnor förstås så länge man ammar men det finns ju glidmedel (babyolja funkar också kan jag meddela!:angel:).

Ja sa har ar det for manga som du ser!

Minskad sexlust har dock ofta med amning och andra hormoner att gora och det gar for det mesta over igen. Ont kan det gora for manga men det gar ocksa over igen for de flesta.

Mindre tajt kan jag bara svara for mig sjalv. Na det tror jag inte, sambon pastar att det kanns som innan i alla fall.

Om du ar skraj ska du inte lasa om alla som blir inkontinenta och for guds skull las inte om hur manga som blir avforingsinkontinenta!

Man måste ju läsa för att veta vad som väntar. Men det känns ju betryggande att det går över!

Lugn och fin, det går att ha sex igen. Annars blev det ju inga syskon :idea:

Det är klart att till en början är man uttänjd. Men det fina med mjukdelarna är att de drar ihop sig igen, olika fort på olika människor såklart. Det blir bättre fortare om man är duktig med knipövningarna. När vi hade sex kort efter att tvåan fötts kändes det fladdrigt och rymligt nertill, javisst. Nu är det mycket tajtare.

Då ska jag sluta oroa mig så mycket, det verkar ju inte vara någon som är missnöjd såhär efteråt i alla fall!

Jag blev snarare mer tajt, lite väl t.o.m... Kan har berott på att jag fick en sfinkterruptur som visserligen blev jättefint ihopsydd och hade läkt helt och hållet efter 8 veckor, men jag kände av ärret ganska länge.

Så är det för oss också, här är det definitivt inte mindre tajt om man säger så, utan tvärt om...:angel: Jag klarade mig från sfinkterruptur, men sprack väldigt mycket och djupt. Det har läkt toppenbra, och enligt alla läkare som sett det (en drös :grin:) så har det läkt fantastiskt bra och det syns tydligen knappt att jag fått barn ö h t, de gjorde ett väldigt bra jobb på sjukhuset :bow:.

Det är bara ett ärr som behöver mjukas upp lite till, det är på god väg, så det är bara att träna vidare ;)

Konstigt nog så stör det mig inte det minsta att det blev komplikationer efter förlossningen. Inte alls. Jag blev lite orolig när det gjorde så s*tans ont vid första försöket, men sedan har det gått mycket bättre och alla läkare jag träffat påtalar spontant att det kommer att återgå helt till det normala med tiden. Så jag litar på dem och märker att de har rätt, för visst går det åt rätt håll :bump: även om man kan bli lite otålig ibland :angel:

*kl* Jag blir uppriktigt skrämd när jag läser det här - stå över penetreringssex, minskad sexlust och ONT!!

Vi hade långt förspel och massa glidmedel eftersom jag ammade, maken kommenterade det hela med "Såhär trång har du aldrig varit" vi blev väldigt chockade båda två, trodde aldrig att man skulle bli tightare efteråt :o

Men kanske beror det på att man under hela graviditeten sakta tänjs av livmodernstyngd och sen när de försvinner och musklerna drar ihop sig i bäckenet upplever man det (eller jag upplevde de som supertrångt) trängre.

Det har ju lixom inte med att barnet kommer ut där att göra, utan alla kg som hänger i bäckenmuskelaturen och de gör de ju även när man föder med snitt.

Jag klarade mig från sfinkterruptur, men sprack väldigt mycket och djupt. Det har läkt toppenbra, och enligt alla läkare som sett det (en drös ) så har det läkt fantastiskt bra och det syns tydligen knappt att jag fått barn ö h t, de gjorde ett väldigt bra jobb på sjukhuset .

Blev du sövd medan de sydde? Jag ville bli sövd, men fick inte eftersom jag ätit och druckit så nära inpå. Istället fylldes epiduralen på rejält och så fick jag en spruta lugnande som jag sov såååå gott på under hela operationen:rofl:.

Tre månader, det gick inte innan pga av smärta, hade inte lust förrän jag slutat amma (vilket gjorde mig extremt känslig där, hade konstant ont under amningstiden), tack och lov en sambo som inte tjatar, tog lång tid innan det kändes bra. Kom inte riktigt i form där nere på lång tid, Tror mycket berodde på en bebis på 4,5 kg som låg fel (vidöppet läge), det frestade nog bäckenbottnen rätt mycket. Hoppas det blir bättre denna gången. På efterkontrollen tyckte de att jag var stark i musklerna men det gjode ont i ärret och tyngde länge (ca ett år efter, är det normalt?). Jag pratade med barnmorskan om det och hon sa att det blir så för vissa och det går inte alls att säga hur det blir denna gången. Jag tyckte det var ett riktigt h*****e efter förlossningen, klarade inte ens av att vara ute och gå, jag har ångest över hur det ska bli denna gången. Enda trösten är att jag är en hejare på att föda, tydligen gick det väldigt snabbt med tanke på hur den låg och jag tyckte inte det gjorde så ont.

Vi väntade så länge man "skulle" vänta. Minns ej antalet veckor, men kanske 6-8 veckor eller nåt... Hade en sjuksyster på bb som hade sånt där efterförlossningssnack med oss och hon spännde ögonen i min man och såg barsk ur och sa att sex ska ni minsann inte ha på xx antal veckor.

Fast jag kan ju säga att det sexet var verkligen inget att ha! Jag var som ett stort hål :eek: vilket kändes jättedeprimerande! Skulle man aldrig kunna ha sex igen? Fast sen intalade jag mig att då skulle det ju inte finnas barn som har syskon. Redan gången efter kändes det betydligt bättre, det kändes nog ungefär som vanligt!

Efter denna kommande förlossning tänker jag verkligen inte ha bråttom med sexet, för det var verkligen inget kul att vara ett stort hål!

idag är dottern 6v gammal, har inte blött lr ngt på flera dagar... så tänkte nog ta o testa idag.. :D

ska bli spännande.. haha

Blev du sövd medan de sydde? Jag ville bli sövd, men fick inte eftersom jag ätit och druckit så nära inpå. Istället fylldes epiduralen på rejält och så fick jag en spruta lugnande som jag sov såååå gott på under hela operationen:rofl:.

Ja jag sövdes (hade kräkts upp allt jag fått i mig senaste 24 timmarna så det var inga problem :angel: ). Eller både och kan man säga, de sydde omedelbart efter förlossningen med bäckenbottenbedövning plus någon typ av lokalbedövning (jag hade inte haft någon epidural), men sedan fick de göra om alltihop efter ett par timmar och då sövdes jag. Väldigt bra såhär i efterhand för då kunde de verkligen göra om det ordentligt, den första läkaren som sydde direkt (för att stoppa blodflödet) var lite orolig för att det kanske inte skulle bli så bra senare, för det var redan så svullet, men de fixade sedan till alltihop på operationen :bow:. (Som en av gynekologerna som undersökte mig efteråt sa "-Du får ursäkta mig men jag måste bara säga att VILKET vackert arbete de gjort, ett riktigt hantverk! Det syns inte ens att du fått barn!" Vad svarar man på det? :o:rofl:).

Det jobbiga var uppvaket, det tog nästan 12 h efter sonen kommit innan jag fick se honom igen :(

Ok, jag blev ju körd direkt till OP, pappan tog hand om sonen under tiden. Sonen kom 07.00 och jag var vaken och klar vid 11 och fick då komma upp på rummet, där både pappa och son sov så sött:love:.

Lugn i bussen, det är ingen fara :D
Håller med andra, det blev snarare tvärtom - absolut inte slappt.

Dessutom tycker jag nästan vi har bättre sex nu än innan :) Men jag var nog som du innan o trodde det skulle bli galet allting.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka