Sesamoidbenet är av

Glimfeather

Trådstartare
Sirius har haltat i 2 veckor idag, han fick en veckas vila först och när den inte gick över beställde jag tid på smådjursakuten i GBG. Efter allmänundersökning, böjprov och röntgen visade det sig att ett sesamoidben i tassen har gått av. Han har även blåsljud på hjärtat.

Inte konstigt att han har haltat! Det har antagligen kommit av att senan har blivit överbelastad och knäckt benet. Veterinären sa att det var vanligt på rottisar framför allt, och att det här kan ha hänt för längesedan men synts först nu. Men jag misstänker att han fick det samma dag jag såg hältan eftersom vi var ute på en långrunda i relativt svår terräng, med flickvännen. De härjade hela vägen, som de dårar de är.

Så nu får den lille dåren gå med skor (Såna här fräsiga som polishundar har) tills vidare, samt vila i två veckor med medicin.

Nån som har erfarenhet av den här typen av skador? Veterinären sa att han antagligen kommer få leva med det eftersom det är så svårbehandlat, men han skulle ta reda på mer om ev. operation och så ska vi höras om två veckor igen.

Jag köpte som sagt skor på vets. inrådan, med en riktigt stadig sula, köpte rätt storlek, men frågan är om tassen över huvud taget får utvidga sig någonting? Ska jag då lägga i en sula så att den hålls ordentligt på plats?

Och det här med blåsljud på hjärtat, vet. sa jag bara skulle ha det i åtanke och låta den som vaccinerar honom en gång om året lyssna på hjärtat. Är det något speciellt med motionen, eller annat, jag ska tänka på?

/ Glimfeather och Sirius

Senast ändrad:
Sv: Sesamoidbenet är av

Hur gammal är hunden? Min förra hund hade blåsljud på hjärtat som upptäcktes när hon var 10 år, men hon hade aldrig några bekymmer av det, sprang runt och busade som vanligt och hängde med mig när jag red och så.

Han är 4 år. Min mormors hund och även farmors hade blåsljud och det var bland annat därför de avlivades.

Skickar en

KramIor.gif

Till dig och vovven och hoppas det går bra med allt.

Ojoj!
Stakars lilla Sirius!! :(
Unni skäms lite granna nu, men säger att det var en liiiten hämd för att han gjorde henne på smällen! :p:angel:

Lilla lilla Sirius, Unni vill att du ska bli frisk!
Hon vill ju leka med sin älskade pojkvänn....!! :love:

Som på den gammla goda Tiden!! :)
Emelie-248.jpg

Men träffade Sirius på jobbet igår, och han mådde i alla fall relativt bra igår!
Man såg ju inte att han hade ont i alla fall, så glad och stutsig han blev när han såg mig!! :D

Nu har han fått skavsår av skorna ... Så jag får laga fötterna med vetflex eller nåt.

Vilket är sesamoidbenet/n?? :o

vet hur det känns med sjuk vovve... Hoppas det läker fint! Går det kanske att ha nåt tyg(strumpa) på tassen i skon??

Det är benen som håller ihop senorna som går ut i tårna. De sitter där våra knogar sitter.

Jo, jag tänkte försöka sy något, kanske i trikåtyg?

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej igen, Ni hjälpte mig förut med hur jag skulle hantera mina nära och kära när det gällde min halta hund och hundvakt osv, det här var...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Erikaa
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka