Serom/hematom!

Hanhen

Trådstartare
Hej,
Min häst gick antagligen omkull i hagen i början av juni i år. Hon fick en vätskeliknande, blaskande "ballong" på höger baklår.
Var till en början jätte halt, men blev med tiden snarare bara stel av svullnaden.

Veterinären var ute och förklarade att man inte tömmer hemtomet (heter medtiden serom om jag förstått det rätt) förrän efter 4 veckor pga infektionsrisk.

4 veckor senare åkte jag till en ATG klinik där jag fick beskedet att man inte tömmer det alls utan väntar ut det. Inga problem, bara hon blir frisk lixom.

Efter ytterligare en månad blev min pålle öm i ryggen (Hon har aldrig reagerat tidigare!). Åkte återigen till ATG som rådde mig att sätta igång henne, först i skritt sen öka med trav för att bygga upp muskulaturen igen.
Vid detta besöket var seromet relativt litet och framförallt hårt, inte "blaskigt" och vattnigt.

Jag har nu satt igång pållen och efter två veckor började seromet fylla vätska igen. Det är inte alls hårt längre eller på väg "åt rätt håll". Ryggen däremot är bra igen ...

Någon som varit med om något liknande?
Veterinären säger att det är ganska ovanligt så förväntar mig väl inte några svar =S

Tack, Hanna

Senast ändrad:
Sv: Serom/hematom!

Ha alltid en stor tub med Hirudoidsalva hemma. Den gör att hematomet "löses upp" o absorberas.
I ditt fall låter det som om den fyller på o är den röntgad?

Själva hematomet är väl inte särskilt ovanligt? Jag har sett flera hästar med såna genom åren, haft ett par själv.

Det är inte brukligt att man tömmer det utan det brukar försvinna själv med tid. Jag har haft superbra resultat med IR på hematom, det minskar och går ner mycket fortare.

Någon bra kräm som CompaGel eller Hirudoidsalva är också bra och finns alltid här hemma.

Jag har dock ingen erfarenhet av komplikationer som jag kan delge mig av.

Vi tömde det som min häst hade.

Har inte fyllt på efter det dock mycket lös och skrynklig hud som dock börjar bli bättre.

Mycket jobb med det efter tömningen eftersom man snittade både i ovankant och underkant och då under den varmaste delen på sommaren.

Hennes satt på insidan av höger bak uppe vid bakknät var lika stort som en fotboll

Har ett sånt på min häst, på baksidan av höger lår (eller hur man nu ska säga). Det är alltid mjukt och förmodligen vätska i det, men enligt förra ägaren så har han haft det nästan hela sitt liv och dom lyckades inte få bort det. Men enligt många veterinärer så är det inte farligt. Dom hade försökt tömma den några gånger, men den kom alltid tillbaka. Jag låter den bara vara, känner på den ibland så att den inte känns konstig, men han har inga som helst besvär av den :)

Kan ju förstås vara nått annat just min häst har, men det låter på beskrivningarna här som att det är nått liknande iaf :p

Tack för alla svar!

Axel: Är röntga aktuellt? Jag hade önskat att det ultraljudade med tanke på muskler o.s.v., men borde ju själv insett att det ändå inte går och se något med tanke på vätskan.

Jag har smörjt med hirudoidsalva tidigare, men sen skrattade min veterinär på atg åt mig när jag sa det. Pyttsan! Här ska det börja smörjas igen! =)

Min distriktsveterinär sa att hon inte hade sett så många fall där just hematomet blev så stort. Hon uppskattade det till 4 liter ungefär. Men nu inser jag att det inte bara är min pålle som drabbats av detta. Ni ger mig hopp =)

Jag bara undrar varför det börja fyllas på igen när det väl börjat stelna och bli litet?
Ska ringa och rådfråga imorgon men tänkte om någon hade någon aning.

Tack för hjälpen, Hanna

Tack för ditt svar.

Hur länge sen var det din häst fick hematomet?
Tänkte om man har någon uppfattning om hur lång tid det kan ta? Läser man om det står det ju typ från 1 månad till all evighet..

En kompis tvååring halkade på asfalten för 5 år sedan och fick ett rejält hematom på rumpan bredvid svansen. Hon var kort i steget när det var fyllt men ömmade inte särskilt. Ringde 2 veterinärer som sa samma som din, man öppnar inte.
Jag tyckte det skulle öppnas, spontant, för att det var mycket vätska. Kunde inte fatta hur lång tid det skulle ta att absoberas.

Min kompis fotade och åkte bort till klubben som hade tävlingar och visade veterinären bilden och hon ändrade sig pga storleken. De öppnade ett snitt i nederkant och ca 8 l rann ut. Det läkte bra och syntes aldrig något förrutom att hon svettades mer på den fläcken.

4 l- är nog för mkt för att det ska försvinna av sig självt.
Du får nog avvakta o se o senare kanske öppna upp det? Om det är gammalt o ändå löst blir det nog så. Ett hårdare mindre hematom skulle nog salvan funka bättre på.

Är hästen besvärad av det? Halt?

kl

Min unghäst fick ett serom för ett par år sen..

När jag ringde vet så sa de att de i vanliga fall inte gör något åt det men han kunde kolla eftersom jag ändå skulle vacc.
När han kom bedömde han ändå att det var värt att tömma, satte en nål och drog ut en ca 8 dl.
Han förklarade att det som kunde hända om man inte tömde var att det kunde bli hårt/kristalliseras istället.
Det kom inte tillbaka och jag har aldrig märkt något särskilt på stället där det satt (utsidan av låret.).

Tack för ditt svar.

Hur länge sen var det din häst fick hematomet?
Tänkte om man har någon uppfattning om hur lång tid det kan ta? Läser man om det står det ju typ från 1 månad till all evighet..

Min fick det för ca 2,5 månader sedan och det är fortfarande inte helt bra. En massa veckad lös hud och en skadad hudnerv :(

På den kliniken jag var på så sa de att man inte skulle tömma det fören tidigast 2 veckor efter uppkomst

Här kommer en liten bildserie på hur det såg ut

D184961E-9E62-4123-852E-D69700E251DC-3343-000002FF868E2A37.jpg

2EEB1EC2-77C9-4EF0-A4D8-CF2480869189-3343-000002FFA463A0DA.jpg

85181E3B-4C56-4C79-9785-577D4D9038BA-3343-000002FFC4789393.jpg

A3E44377-B069-4741-8B4A-50369D8E51E8-3343-000002FFE61ADB5D.jpg

57D2FDE2-4E79-4427-AA06-1294ADA82304-3343-0000030005A8C113.jpg

Har tyvärr ingen bild på hur det ser ut idag men kan ta en senare så kan du få se hur det ser ut nu

Tack snälla för alla svar!

Jag åkte till en större veterinärklinik med henne eftersom jag tyckte det var märkligt att det fylldes igen. Visade sig att hon hade en kraftig muskelbristning.
Ibland blir man bara trött.. Sedan skadan uppträdde har hästen träffat veterinär tre ggr & ingen har ens nämnt muskelbristning. De märkte det bara av att känna igenom henne.

Jaja, operation & på måndag kmr hon hem med 3v boxvila framför sig.
Synd att det inte "bara" var ett hematom. Ni verka ändå ha ganska bra erfarenheter av det!

Tack för du delar med dig av bilderna Rubytoo. Håller tummarna för din häst, men pållen blir säkert bra med tiden. Tråkigt det med huden, men den borde väl sjunka in så småningom.

Tack, Hanna

Jättegammal tråd, men jag har nu en häst med ett stort serum på insidan av bakknäet. Hur gick det för din häst rubytoo? Min häst ser ungefär lika ut, dom har tömt några gånger med kanyl, som mest ca 1,5 liter. Nu har han stått på box i närmare en månad, ser liten till ingen skillnad, så det kommer nog att ta tid det här :( Fick din häst också stå på box eller gå i hage som vanligt? Jag hoppas min ska få gå i sjukhage åtminstone snart.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 500
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar