Seriös huskattavel

steve

Trådstartare
Finns det? Skulle det fungera?
Jag vet att huskattavel är helt tabu inom raskattuppfödningen - och jag är helt med på varför. Det är oseriöst; de testas inte för sjukdomar, aveln är oplanerad och kattungarna säljs vind för våg osv osv.
Jag själv har 2 underbara huskatter hemma som är roliga, keliga, friska och krya som jag köpt för en symbolisk summa för att ägarna ville bli av med dom (och jag vet att jag inte ska stödja detta genom att köpa kattungarna men ville ge dom en möjlighet till ett bra liv, det är ju inte deras fel att ägarna är oseriösa.. ja jag vet, jag tänker fel, idag hade jag förmodligen resonerat annorlunda). Jag skulle jättegärna skaffa liknande katter i framtiden också då jag trivs med temperamentet, den lättskötta pälsen osv. Men egentligen endast om de kom från en seriös uppfödare!

Min fråga är; Är det möjligt att det i framtiden skulle kunna bli en riktig ras? Hur skulle man kunna ta tag i frågan och hur skulle arbetet fungera? För tänk; om det fanns en riktig huskattras så skulle man (vi som gillar huskatter) ju helt enkelt gå till en seriös huskattuppfödare och de oseriösa skulle inte få kattungarna sålda - de skulle sållas bort.

Eller är jag för naiv nu? För visst finns dom som fortfarande hellre köper en 100kr kattunge än en 5000kr kattunge. Men JAG, och jag är ganska säker på att fler skulle tänka som jag, skulle utan tvekan gå till en seriös huskattuppfödare och få en frisk och sund huskatt för den lite dyrare pengen.
 
Sv: Seriös huskattavel

Fast om målet med aveln är att skapa en ras handlar det ju mer om "experimentell avel" än huskattavel. När rasen väl är skapad avlar man inte längre på huskatter.;) Det är ju så de flesta av dagens raser har skapats. Man har hittat huskatter med egenskaper man uppskattat och avlat vidare på dem. Tex. har man ju bevarat den gamla svenska bondkatten genom att skapa europén.

Om man däremot tänker sig att man avlar på huskatter på i princip samma sätt som raskatter dvs. man testar, registrerar osv. men inte skapar en rasstandard utan allt är tillåtet... då har man ju tagit steget till seriös avel, men du har fortfarande en väldigt stor variation i egenskaper i populationen så man kan inte tala om huskatten som si eller så. Då blir det ju mer så att enskilda uppfödare skapar sina egna subpopulationer genom att avla på de egenskaper de gillar. Uppfödare X gillar långhåriga katter med mycket fart och fläkt medan uppfödare Y gillar korthåriga, svarta och lugna katter med gröna ögon.

Om man är seriöst intresserad av att skapa en ny ras ser man till att kolla vad de olika förbunden har för regler för erkännande av nya raser, hur man som uppfödare ska gå till väga. Inom TICA är det väldigt lätt att föda upp, det är ett genetiskt register så du kan i princip avla på vilka katter som helst, korsa hej vilt och ändå få registrera avkomman. Däremot vill det alltid till att man har ett visst antal katter som uppfyller den standard man har skapat för att rasen slutligen ska erkännas som ras (och så har du tagit steget från huskattavel till raskattavel).
 
Sv: Seriös huskattavel

Jag skulle jättegärna skaffa liknande katter i framtiden också då jag trivs med temperamentet, den lättskötta pälsen osv. Men egentligen endast om de kom från en seriös uppfödare!

Det där är ju inte vad man kan välja hos en huskatt. Om det är en korthårig, "lagom" och "ursprungligt utseende" du är ute efter finns ju redan den rasen: Europé. (Som tyvärr inte är så populär som den borde vara.) En huskatt kan likagärna vara hyperaktiv som soffpotatis, likagärna en långhår som behöver daglig borstning som en blank korthås som aldrig behöver göras ett jota med pälsen.

För egen del ligger motståndet mot huskatt"avel" i det dåliga utförandet, så väljer man att enas om grundläggande regler som kan gå ihop trots att man saknar standard så vore seriös huskattavel välkommen. Det kommer nog tyvärr bli ett dyrt projekt. Även vi med mer "exklusiva" raser har nära omöjligt att inte gå många tusenlappar back på vår avel. Att få upp betalningsvilja till de 8-10.000:- som krävs för en kattunge blir nog väldigt svårt, och de flesta backar ärligt talat för en hobby som kostar så mycket i tid och pengar som uppfödning gör. Man måste vara ett ordentligt gäng uppfödare som samarbetar för att få upp en hållbar avelspopulation, och det är åtminstone i min ras ett ständigt problem (många vill köpa till sällskap, de flesta som vill föda upp väljer mer etablerade raser).
 
Sv: Seriös huskattavel

Jag har hört talas om europé men inte förstått att det är en "huskattras". Vad roligt! En sådan ras är ju precis det jag hade i tanken! Det ska jag definitivt kolla mer efter nästa gång jag ska köpa mig en katt. Har inte sett några till försäljning (även om jag nu i och för sig inte har letat..). Finns det ingen efterfrågan eller är det en relativt "ny" ras?
 
Sv: Seriös huskattavel

Det är absolut ingen huskattras på det sättet vi definierar huskatter, utan en svensk lantras. Syftet är att bevara "bondkatten" som den var innan rasuppblandningar från världens alla hörn.

Det är en av de raser man har avlat längst på här i väst, och man skapade den genom att mönstra in noviser (dvs huskatter) som hade rätt utseende. Lugn, behaglig och lättskött katt med få rasbundna problem. Ofta otroligt vältecknade och vackra mönster eftersom färg har poäng på utställning. Borde vara ett förstahandsalternativ istället för hoppsankullar.

Min egen ras, korat, är en motsvarighet från thailand (funnits där i många hundra år, avels syftar till att bevara rasen snarare än att skapa något nytt) så de mer ursprungliga raserna ligger nära mitt hjärta.
 
Sv: Seriös huskattavel

Min önskan är att ingen katt säljs under 3000 och är vaccinerade, chippade och veterinärbesktigade. Då skulle huskattavel inte vara så negativ anser jag.
 
Sv: Seriös huskattavel

Okej, då är det stort engagemang och pengar som krävs egentligen.
Skulle det inte vara en bra idé med pass och chipmärkning som ett krav hos alla katter, borde inte huskattuppfödningen bli seriösare av bara det?
 
Sv: Seriös huskattavel

Obligatorisk ID-märkning och ägarregistrering av katter ingår som ett av förslagen till den nya djurskyddslagen så förhoppningsvis kommer det förslaget antas och då måste alla katter i Sverige, oavsett ursprung ID-märkas.:)
 
Sv: Seriös huskattavel

Hur ska den lagen tillämpas i verkligheten? Jag tycker det är ett toppenbra förslag, men undrar hur stor skillnad den kommer göra...
 
Sv: Seriös huskattavel

Jag vet inte det så du får gärna förklara :) Hur ska man hålla koll på att de som föder upp katt eller köper katt ägarregistrerar och ID-märker? Visst kan det registreras så fort man tar katten till veterinären, men alla tar ju inte dit katterna som kattungar (eller ens som äldre). Fast i och för sig, de flesta behöver väl åka dit någon gång och då kanske det kontrolleras då...?

Detta är alltså inget jag frågor för att sätta mig emot lagändringen utan jag undrar helt enkelt hur man tänker få "alla" att följa lagen. Det är ett jättebra förslag så jag hoppas verkligen att den medför en förändring också.
 
Sv: Seriös huskattavel

Jag vet inte det så du får gärna förklara :) Hur ska man hålla koll på att de som föder upp katt eller köper katt ägarregistrerar och ID-märker? Visst kan det registreras så fort man tar katten till veterinären, men alla tar ju inte dit katterna som kattungar (eller ens som äldre). Fast i och för sig, de flesta behöver väl åka dit någon gång och då kanske det kontrolleras då...?

Detta är alltså inget jag frågor för att sätta mig emot lagändringen utan jag undrar helt enkelt hur man tänker få "alla" att följa lagen. Det är ett jättebra förslag så jag hoppas verkligen att den medför en förändring också.

Det blir självklart upp till varje enskild kattägare att se till att föreskrifterna efterlevs. Om det sedan dyker upp en djurskyddsinspektör hos en kattuppfödare och det uppdagas att katterna inte är märkta så kommer det kosta (såklart detsamma hos icke-uppfödare).

För den enskilda kattägaren landar det väl på att om katten är ute och omhändertas riskerar den att säljas eller avlivas om den inte är ID-märkt. En del kattägare kanske inte bryr sig om det, men de flesta kommer nog att följa reglerna.

Jag tror att de viktigaste funktionen en sådan lagstiftning skulle innebära är den normerande funktionen. Vi säger via lagstiftningen att katten är värd den trygghet ID-märkning innebär. Vi säger också att du som kattägare kommer hållas ansvarig om din katt far illa. Är du registrerad som ägare är du ansvarig för kattens välfärd.
 
Sv: Seriös huskattavel

Sedan tror jag att ju längre tid det går, ju fler kommer följa lagen. Det tar alltid ett par år innan en ny lag slår igenom och når alla och blir till "rutin".
Om man skulle tänka att, nah alla kommer inte följa lagen så det är ingen ide vi har den, då skulle vi inte ha många lagar.
 
Sv: Seriös huskattavel

Nä, så sant :) Jag har också tänkt att det är just den normerande funktionen som kommer vara av betydelse..

Och som ni säger så kommer den säkert tillämpas allt mer allteftersom tiden går. Och de allra flesta tar väl ändå sin katt till t.ex. veterinären någon gång i livet, och där checkas det väl att katten har registrerad ägare o.s.v.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 339
Senast: nilie
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Mischmasch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp