Seraquin - eller något annat?

Glimfeather

Trådstartare
Min hund har fått problem (artros) i lederna efter förra årets borreliainfektion. Nu äter han sedan 3 veckor Rimadyl varje dag. Nyss var jag i telefon med veterinären och hon tycker jag ska börja ge glukosamin. Hon rekommenderar Seraquin. Är det värt att lägga ner pengar på det, eller finns det billigare varianter av glukosamin som fungerar lika bra?

Sv: Seraquin - eller något annat?

Jag vet inte vad Seraquin kostar, men jag ger Glucosamin Biopet till min tant. Räcker 2-3 månader till henne och har fungerat väldigt bra. Nu, ett år efter att jag började ge det så har hon visserligen börjat halta då och då igen. Men med lite smärtstillande i 1-2 dagar är det bra igen. För mig känns det mycket bättre att ge lite smärtstillande någon gång ibland och glucosamin varje dag istället för att ge smärtstillande varje dag.

Ja, för hoppningsvis kommer jag kunna trappa ner smärtstillande här efter ett tag också :)

KL
Vad är det som skiljder de olika märkena åt? Förutom priset? Slänger de i en massa utfyllnad i de billigare?

MSM Glukosamin, för Häst tror jag det står. På baksidan står även dosering för hund. Jag tror att det är lite billigare.

Equimins Glukosamin för häst...innehåller glukosamin/msm och C vitamin....900 gr för ca 300....det räckr "hur länge som helst till en hund. Min gamla sch och jag själv äter det.
Sen finns även flexijointen som innehåller mer saker som tuppkam, chondriotin och ex zink, koppar mangan också...dyrare såklart men också bättre.

Tack så mycket allihop! :) Ska kolla upp alla era tips!

Martha: Varför väljer du inte flexijoint om du tycker den är bättre? Andra anledningar än priset?

Jag har den till hästarna, tror det funkar lika bra med den andra till hunden o mig för vi tränar ju inte alls lika hårt som hästarna ( travare)

Jaha :) Var köper du den du har till dig och hunden? Jag hittade en som bara heter "MSM" är det rätt?
equimins_msm.gif

Min veterinär menar att man får vad man betalar för när det gäller glukosaminpreparat. Alltså att de billigare varianterna helt enkelt fungerar sämre. Så på vets inrådan äter Loke Seraquin och Glyco Flex mot spondylos och artros i rygg och armbåge. Han ska opereras senare i veckan (knutor) och när allt är läkt kommer han även prova på att få Cartrophen som jag har mycket goda erfarenheter av till Minina.

eqvi.se ...sen klickar du in på rörlighet o leder tror jag det heter.
tror även dom har till hund´, men det blir billigare om man köper till häst och det är samma sammansättning
glukosaflex heter den billigare varianten

Vi körde med Aktiv Hund på labben, det var det som fungerade bäst på henne.

Ojoj, verkar som att alla ger olika :) Men det finns ju sjukt många märken på marknaden! Svårt att veta vad man ska välja :crazy:

Martha: Hur mycket Glukosaflex ger du din hund?

1 "hästmått" är 15 gr och jag ger honom ung hälften ( lite mindre) och han är som sagt schäferstorlek.

KL*

Jag er glukosamin och MSM men köper preparaten separat vilket sänker kostnaden avsevärt. Kan även tillägga att dom gett mycket bra effekt.

Alavis Glucosamin (heter visst Gluco/Max nu) och Alavis MSM (äter även den själv) i 1 kilosburkar. Kostar under 400 kr per burk och räcker minst 1 år till hunden.

Här är preparaten http://www.ion-silver.com/

Är man lat finns det hundfoder med tillsatt glucosamin... så slipper man tänka på det specifikt.

Ja, det vet jag :) Men jag ger färskfoder, vilket funkar väldigt bra med hans känsliga mage så jag känner inte för att byta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30