Ser ut som en cello!!

Eastwick

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp att stöta och blöta!
Grannen köpte en B-ponny från Danmark i somras. Redan när hon kom var hon lite insjunken i flankerna men inget vi trodde inte lite god mat och muskler skulle avhjälpa. Hon var dock inte i underhull, lite bukig måhända och det syntes på juvret att hon gått med föl tidigare. Hon släpptes på bete med de andra och där märkte vi att hon behövde mer mat än de andra ponnyerna.

Nu står hon på fri tillgång på analyserat hö med ok värden, får lusernhack samt musli + lite soja. Sojan fick vi plocka bort då hon svullnar kraftigt i benen på natten.
Alla de andra hästarna i stallet är fina i hullet, inkl. det dräktiga travstoet samt fullblodet som vanligtvis behöver ligga högt i proteinet för att hålla överlinjen.
Trots detta ser hon riktigt ut som en cello när man ser henne uppifrån, ordentliga hålor framför höftbenen. Magen är dock fortfarande stor men revbenen är lätta att känna. Avmaskad är hon och provet visade inget konstigt.

Vi leker med tanken at hon kan vara dräktig? Å andra sidan ser ju inte travstoet alls sådan ut... Vad skall vi hitta på tro?

Sv: Ser ut som en cello!!

Gör en ordentlig veterinärundersökning av henne. Då får ni ju både svar på om hon är dräktig eller om det är något annat som är fel. Det kan ju vara allt från magsår, mask eller dåliga tänder som gör att hon inte kan hålla hullet.

kollade ni styngflygan? den brukar väl inte synas på vanligt träckprov och bara några maskmedel tar det.

Tja, hon är vetbesiktigad ua. här i Sverige av veterinär vi litar på så tänderna kan vi nog räkna bort som orsak. Mask tror jag inte på då hon är maskad ett flertal gånger sedan hon kom då hon hade mask när hon kom samt att vi har stor blodmask på markerna så vi har avmaskat aggressivt nu i en period. Styngflugan tog vi nu i höst också.

Kvar har vi då magsår... Finns det fler symptom än svårigheter att hålla hull?

Kanske skall tillägga att hon inte ser undernärd ut på något vis, skulle helt klart klassas som normalhull på vilken vetbesiktning som helst, det är bara de där förbaskade hålorna framför höftlederna som irriterar oss... :confused:

Är hon avmaskad mot bandmask - oftast syns bandmask inte på träckprov, och de flesta avmaskningsmedel tar inte bandmask. Equimax t ex tar bandmask, men inte Cydectin, Ivomec preparat osv.
Och vad gäller vet besiktning i Sverige och tänder så har jag själv och flera andra den erfarenheten att de mest kollar att de har tänder :-( Tyvärr kan de ha rejäla hakar, överbett, vågbett, vargtänder osv utan att det står något om det i besiktningsprotokollet. Det finns säkert veterinärer som gör en seriös koll av tänderna med, men jag skulle inte lita på det.

har ni dokumentation på hur gammal hon är? det fifflas ofta och hon kanske är mkt äldre än vad ni tror?

Jo, bandmask har vi maskat mot också!! ;)

Åldern kan vi ju inte säga med bestämdhet men två veterinärer har tittat på hennes tänder och ansett åldern stämma så jättegammal är hon ju inte. Enligt utsago 10 år.

Liknande trådar

C
Avel Jag är väldigt fundersam om min ponny är dräktig. Vi fick hem henne i augusti efter att ha bara stått i ett år. Dom sa ingenting om...
Svar
6
· Visningar
2 061
Senast: Carismagirl
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar