Ser spöken..?

E

eloon__

Har blivit medryttare på en häst som jag nu rider 3 ggr i veckan, värsta chansen för mig att få rida lite liksom..

Jag har ridit ut på honom tilsammands med 3 andra förut och det gick bra! Sen igår visste jag inte vad jag skulle göra så jag tänkte att jag rider ut en sväng själv eftersom hans ägare säger att det är ok bara jag har mobil med mig.

Jag valde en stig som gick till vänster men efter ca 100m låg det stockar travade på varandra (dom hade fällt lite träd där och lagt ihop stockarna i en hög) och där skulle han minsan inte gå förbi.. Han stannade, jag tröck på, han backade, jag smackade, "morrar" o skäller lite på honom och tog i mer med skänkeln, han kastar sig bakot och galloperar i väg....Och där sitter jag och sliter i hackamoret (han har ett sår i munnen som ska läka, som hans ägare råkade göra). fick stopp på honom och red tillbaka men han ville fortfarande inte gå förbi även fast jag tom hoppade av o försökte leda honom...:S
Så jag får rida tillbaka och ta vägen till höger i stället. Vi kommer fram til ett hus där några barn leker och då upprepas samma procedur igen.. Jag hoppar av och dänger stigbygeln i magen på honom (sorry, men blir galen på han!! :mad: ) när han vägrar gå frammåt och då tar han han ett skutt fran och trippar förbi huset helspännd..

Det hände massa mer saker där han va rädd, tog bara 2 exempel här. Det är så himla pinsamt och jag blir trött på att behöva byta väg för att det inte går att gå fram någon stans!! Det är obehagligt också, man känner sig ju inte säker i sadeln precis..!

Hur ska jag göra för att han inte ska vara så himla larvig o för att han inte ska vara så rädd?! :confused:

Sv: Ser spöken..?

Om du nyss börjat rida honom kan det ju ta ett tag för er att lära känna varandra och för honom att känna sig trygg med dig.Viktigt är ju att själv vara avslappnad vid såna situationer för hästen känner direkt om man sitter på spänn och tänker; nu kommer han att vägra gå där och nu kommer han att studsa till där...
Var lugn och envis,ni ska förbi! Ibland kan det hjälpa att själv vända bort blicken från det "farliga" och sjunga lite.
Du får ge det tid så ska du se att det löser sig :idea:

Antagligen måste ni lära känna varandra!
Men vill du ändå rida ut, så ignorera "faror" och när han blir rädd totalt. Typ sjung eller låtsas prata med någon, då tänker du samtidigt på nåt annat och slappnar av.
Funkar på min häst men hans fasoner är trams oxå och då är det inte lika roligt att vara "rädd" om matte inte bryr sig.

Glöm inte o berömma hästen mycket när h*n "vågar" ta ett steg framåt, det är jätteviktigt! Man får liksom överdriva lite med berömmet, de funkar på min häst som är likadan. Ha inte bråttom förbi "spökena", låta ta den tid det tar, går h*n framåt ett steg så berömmer du o fortsätter så tills du är förbi de läskiga. Sen ska du se att det kommer att gå bättre nästa gång ni ser "spöken". ;)
Det är nog också att h*n testar dig lite också eftersom du är ny på h*n.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama