Seperationsångest och extremt stressad Fralla

Tiggy&Chichi

Trådstartare
Hej,

Jag och min Sambo köpte för snart tre år sen två frallor, systrar. Ena äter/sover som en björn (Tiggy)och den andra är svår i maten men väldigt mycket piggare(ChiChi).
Efter våra promenader så blir ChiChi väldigt orolig, stressad, gnäller, springer runt rummet och flåsar. Hon har också en stor seperationsångest där jag husse inte kan gå på toaletten utan att hon ska med.
Har läst om att vissa lekar och så kan trigga detta betende och dragit ner på sånt för att testa men hittar ingen lösning.
Det är väldigt tråkigt att se henne såhär så ifall någon har något bra tips så skriv gärna till oss :)

Vad gör ni för att träna bort separationsångesten? Att låta henne följa med en överallt i huset för att hon gnäller annars kommer inte lösa problemet.

Börja om från början som om det vore en liten valp. Sätt henne bakom kompostgaller när ni är i samma rum så hon kan se er men inte vara nära er. Perfekt medan man kollar på TV i soffan tex. Börja med några få minuter och ignorera henne när hon gnäller, hoppar på gallret etc. Vartefter ni börjar se att hon lugnar sig så kan ni utöka tiden. När hon är trygg med det så kan ni öka svårighetsgraden genom att i korta stunder lämna rummet så hon inte ser er. Gå ut i köket i 10 sekunder, kom tillbaka och fortsätt titta på TV tex. Sen lämnar ni henne längre och längre stunder, går ut i olika rum, går på toaletten, går ut genom ytterdörren och kommer tillbaka osv. Öka svårighetsgraden långsamt när ni ser att hon är trygg med föregående steg. Var lugna hela tiden, ge henne inte uppmärksamhet om hon gnäller, skäller osv utan var som vanligt och ffa, bli inte arga på henne när hon blir orolig. Om den andra hunden gör henne tryggare så kan ni ha dem båda två bakom galler så har hon sällskap av den andra.

Att ensamhetsträna en vuxen hund som haft ett separationsångestbeteende under några år är inte alltid helt lätt. Det är lättare med en valp som är helt grön och inte har några inlärda beteenden eller idéer.

I samma veva kan ni passa på att lära henne "gå och lägg dig" eller annat valfritt kommando för att hunden ska gå och lägga sig i sin bädd, i soffan eller annat ställe. Det kan hjälpa på hundar som lätt blir uppstressade och börjar vandra för att de inte riktigt vet vart de ska ta vägen. Vissa kan då vara hjälpta av att man säger åt dem vart de ska vara och vad de ska göra så de slipper fundera på det själva.

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat