Separera med väldigt litet barn?

Sandra78

Trådstartare
Om man har ett barn som är max 6 månader och separerar, vad händer då?
Antar att barnet är för litet för att bo varannan vecka?
Kan man fortfarande skriva över fp på den andra föräldern eller måste man bo ihop för det?
Säg att barnet spenderar merparten av sina första år hos en förälder, denna förälder bor i lägenhet. Den andra föräldern bor i hus. Är boendet något som är viktigt sedan när barnet blir äldre, dvs kan den som bor i hus ha fördel av det så att barnet kommer att "ges" till den föräldern om man inte kommer överens?

Sv: Separera med väldigt litet barn?

Jag tror att rekommendationen för varannan vecka är från ca 3 år, och om mamman ammar borde väl barnet bo hos henne första tiden. Jag är själv ensamstående med bebis och pga amning så har det aldrig varit tal om annat än att hon ska bo med mig.

Jag tror att man kan ge bort sina fp-dagar till den andre föräldern, men då måste man ha ett samarbetsvilligt ex som ger bort sina dagar också :) Inte alla förunnat tyvär. Om du har enskild vårdnad får du alla dagarna per automatik.

Jag tror inte att det spelar någon roll om man bor i hus eller inte för beslut om vart barnet ska bo, men jag vet inte hur de gör sina bedömningar, du kan kontakta familjerätten i din kommun och bäställa ett rådgivningssamtal så får du ställa dina frågor. :)

Vet barn under 1 år som bott varannan vecka när mamman slutat amma.
Överlåta dagar kan man om man är överens, tror även man kan överlåta till farmor, farfar, moster, mormor m.f. om det skulle vara så.
En bostad är en bostad och det spelar ingen roll om man bor i hus eller lägenhet. Förstår inte hur ett hus kan vara till en fördel för barnet.

Efter vad jag hört i Knattetimmen och liknande källor så är varannan vecka alldeles för lång tid för ett så litet barn mellan bytena. Jag tror de rekommenderar max tre dagar.

Kanske ska tillägga att det faktiskt inte handlar om mig, nog för att jag har lust att ge min sambo en hård spark där det känns ibland, men det brukar räcka med det :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 003
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 964
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar