Separationsångest?

Wingates

Trådstartare
Jag har fått ett lite jobbigt problem med Ammo. Han verkar ha utvecklat lite separationsångest, ffa med att lämnas hemma (trots att mina roomies är hemma) och jag vet inte hur jag ska träna bort det.
Tips & råd?

Han går alltså att lämna hos hundvakt utan större problem, på dagarna brukar det gå ganska bra hemma (även om han blir ledsen till slut då med) med roomies med men han vill tydligen inte sova utan mig.
Han är social och trygg i övrigt, går gärna på promenad med dem och kan ligga i vardagsrummet/i deras rum (och jag är på mitt rum med dörren stängd) helt frivilligt och avslappnat.
Att han inte kan vara helt själv förvånar mig inte alls, för det har vi varit dåliga att träna på - men det här är mkt underligt tkr jag.

Jag vill verkligen lösa det, för då skulle jag slippa ha annan hundvakt när jag jobbar (iom att någon alltid är hemma i princip).

Blandar jag ihop dig nu, eller hade du inte en till hund som du omplacerade nyligen? I så fall tror jag att det bara är att ha tålamod, efter ett tag lär han landa i rollen som ensamhund och då kommer det fungera bättre :)

Blandar jag ihop dig nu, eller hade du inte en till hund som du omplacerade nyligen? I så fall tror jag att det bara är att ha tålamod, efter ett tag lär han landa i rollen som ensamhund och då kommer det fungera bättre :)
Har omplacerat den gamle ja, men beteendet har funnits innan.
Jag tycker att han något lugnare hemma sen jag omplacerade den andre - så jag tror inte det spelar någon roll "tyvärr".

Den gamle var nämligen trygg utan mig men har lätt att dra igång på stress från andra.

Finns det möjlighet för roomiesarna att hitta på annat än promenader med hunden? Något som gör att de blir "kompisar" och inte bara människor? Någonting som stärker hundens självförtroende? Något som får honom att se en trygghet i roomiesarna?

En av mina hundar har bott med mig i två samboförhållanden.
Sambo 1 gick ut med hunden när det behövdes och höll honom sällskap. Det var hunden okej med, och var väldigt trygg i sig själv, men så fort något icke-vardagligt hände så gick alltid hunden till mig. Hunden sov på min sida utav sängen, och blev alltid gladast när jag kom hem.
Sambo 2 är väldigt aktiv med samma hund, och går inte bara ut med honom, utan tränar och leker väldigt mycket med honom. Hunden älskar sambo 2, och värderar oss lika mycket. Han tar lika mycket kontakt med båda två utav oss, och litar på att sambo 2 reder ut situationer han kan ställas inför.

Finns det möjlighet för roomiesarna att hitta på annat än promenader med hunden? Något som gör att de blir "kompisar" och inte bara människor? Någonting som stärker hundens självförtroende? Något som får honom att se en trygghet i roomiesarna?

En av mina hundar har bott med mig i två samboförhållanden.
Sambo 1 gick ut med hunden när det behövdes och höll honom sällskap. Det var hunden okej med, och var väldigt trygg i sig själv, men så fort något icke-vardagligt hände så gick alltid hunden till mig. Hunden sov på min sida utav sängen, och blev alltid gladast när jag kom hem.
Sambo 2 är väldigt aktiv med samma hund, och går inte bara ut med honom, utan tränar och leker väldigt mycket med honom. Hunden älskar sambo 2, och värderar oss lika mycket. Han tar lika mycket kontakt med båda två utav oss, och litar på att sambo 2 reder ut situationer han kan ställas inför.

De gör lite annat med honom också, leker och myser. Han väljer som sagt ganska ofta att hänga i soffan med dem istället för att vara inne med mig. Träna gör de inte, men det är faktiskt delvis för att de inte har intresse och för att jag har en tanke om att kanske tävla i framtiden och då vill jag träna in grunderna själv.

Han verkar som sagt inte heller ha bekymmer när han sover borta - så jag skulle nog inte påstå att han är otrygg med människorna i sig eller har dåligt självförtroende. Men det är ju något i situationen att lämnas utan mig hemma som stör honom.

Ska tilläggas att det egentligen bara är själva NATTsovandet som är problemet. Han ligger däckad med roomiesen på soffan hela kvällen men blir pipig och orolig när de ska gå och lägga sig, trots att han får sova inne med dem (eller inne på mitt rum, han får välja själv).

Han sover gärna med roomien på dagen, så sovandet är inga problem då.
Det är ganska frustrerande, eftersom mina roomies bara får sova 1h i stöten typ.

Väcker den här tråden igen då det på vissa plan har eskalerat den sista mån. Han krånglar hos hundvakt med, dock inte hos alla. Hos min kompis sköter han sig bra och han har inte pipit så mkt ibland hos andra men nu de sista 2v ljudar han tydligen till o från n högt.
Jag blir knäckt och stressad av det här och det måste lösas typ nu för jag har inte råd att ta ledigt från jobb.
Min kompis som det funkar hos har tik som löper, i övrigt ska han vara där för det mesta men det måste bara funka i övrigt.
Mina roomies är förnärvarande inte intresserade att träna med mig tyvärr så jag sitter lite i en rävsax. Varför det funkar hos vissa men inte hos andra förstår jag inte.

Nä vad trist att det gått åt "fel håll":(
Önskar jag hade tips. Har det blivit värre sen han blev ensam hund? Menar, funkade det bättre när du hade två?

Nä vad trist att det gått åt "fel håll":(
Önskar jag hade tips. Har det blivit värre sen han blev ensam hund? Menar, funkade det bättre när du hade två?
Ja det är jättetråkigt och stressande.
Nej det kan jag inte påstå. Han blev ju dock aldrig bortlämnad tsm med Plex eftersom han klarade av att vara själv hemma.
Han är ju lite knäpp hemma med. Vissa dagar kan jag inte duscha utan att han ylar o ibland bryr han sig inte alls. Detta har jag dock till största del listat ut har med förväntan att göra. Att gå på toa/duscha innan vi har varit ute en "längre" promenad funkar inte för då är han taggad på att vi ska göra något, men t.ex på EM/kväll funkar det nästan alltid för då händer ingenting. Men vad han tror ska hända hos vissa hundvakter fattar jag inte.

Ja det är jättetråkigt och stressande.
Nej det kan jag inte påstå. Han blev ju dock aldrig bortlämnad tsm med Plex eftersom han klarade av att vara själv hemma.
Han är ju lite knäpp hemma med. Vissa dagar kan jag inte duscha utan att han ylar o ibland bryr han sig inte alls. Detta har jag dock till största del listat ut har med förväntan att göra. Att gå på toa/duscha innan vi har varit ute en "längre" promenad funkar inte för då är han taggad på att vi ska göra något, men t.ex på EM/kväll funkar det nästan alltid för då händer ingenting. Men vad han tror ska hända hos vissa hundvakter fattar jag inte.
Hum skumt.
Min första hund var sån. Jag kunde inte ens gå till brevlådan utan att han började gå loss på hemmet och yla. Jag löste det tyvärr inte pga mitt dåvarande jobb så fick jag helt enkelt inte ihop det med hundvakter mm varje minut som behövdes. Så jag omplacerade tillslut. Minns just stressen och känslan av att känna mig otillräcklig. Hoppas ni kommer igenom det!!

Jag har ju haft ett skit år 2015 & är helt ruinerad ekonomisk men är på väg tillbaka så att jag kan ta körkort. Kan jag bara få det så kanske jag kan lämna honom på riktigt pensionat med utb personal (eller hos vän i hus som inte har grannar som blir störda medans man tränar) men just nu är jag liksom låst. Går jag ner i tid kommer jag aldrig komma i kapp pengamässigt o därmed aldrig få körkort..

Hum skumt.
Min första hund var sån. Jag kunde inte ens gå till brevlådan utan att han började gå loss på hemmet och yla. Jag löste det tyvärr inte pga mitt dåvarande jobb så fick jag helt enkelt inte ihop det med hundvakter mm varje minut som behövdes. Så jag omplacerade tillslut. Minns just stressen och känslan av att känna mig otillräcklig. Hoppas ni kommer igenom det!!
Ja det är jätteskumt. Han är ju social o trygg i övrigt med..

Vad udda! Känner han sig trygg trygg hos hundvakterna?
Alltså. Jag antar att han inte gör det men jag förstår inte VARFÖR. Han kan liksom bli lite ledsen hos E med liksom, som han älskar (han vill alltid dit, följer glatt med henne överrallt etc) o har känt nästan lika länge som mig. Folk kan liksom ta med honom på promenad hur som helst med, och han är oftast lugnare borta på dagen är på kvällstid av någon anledning.

Alltså. Jag antar att han inte gör det men jag förstår inte VARFÖR. Han kan liksom bli lite ledsen hos E med liksom, som han älskar (han vill alltid dit, följer glatt med henne överrallt etc) o har känt nästan lika länge som mig. Folk kan liksom ta med honom på promenad hur som helst med, och han är oftast lugnare borta på dagen är på kvällstid av någon anledning.
OT: Åh, jag kommer ihåg hur han verkligen aaavgudade E som vappis :love: Följde henne överallt och ville knappt hälsa på mig :mad:

Han kanske bara är väldigt fast vid dig? Typ att han kommer på efter ett tag "Shit! Matte är borta!" och börjar gnälla? Han är i alla fall extremt fjantig :D

Jag tror nog inte det handlar så mycket om ångest, utan om leda. När det är dags att sova är det slut på det roliga om man inte håller låda. Så jag hade jobbat på två fronter. Det ena är att öka på med aktiviteter till honom. Inte mer motion, för det tror jag han får tillräckligt av, utan av hjärngympa och då av sådant slag att han måste anstränga sig för att lösa problemen. Om han får bli riktigt nöjd och trött en 4-5 dagar i veckan så tror jag att han blir mindre benägen att hitta på egna aktiviteter. Dels så får ni nog bestämma att nej, det är inte okej att hålla på och pipa. "Gå och lägg dig" betyder att han ska gå och lägga sig och hålla snattran. Han får inte hålla på och varva utan han SKA ta det lugnt.

Jag tror nog inte det handlar så mycket om ångest, utan om leda. När det är dags att sova är det slut på det roliga om man inte håller låda. Så jag hade jobbat på två fronter. Det ena är att öka på med aktiviteter till honom. Inte mer motion, för det tror jag han får tillräckligt av, utan av hjärngympa och då av sådant slag att han måste anstränga sig för att lösa problemen. Om han får bli riktigt nöjd och trött en 4-5 dagar i veckan så tror jag att han blir mindre benägen att hitta på egna aktiviteter. Dels så får ni nog bestämma att nej, det är inte okej att hålla på och pipa. "Gå och lägg dig" betyder att han ska gå och lägga sig och hålla snattran. Han får inte hålla på och varva utan han SKA ta det lugnt.
Ja jag måste ta tag i spåret bland annat känner jag, och ska försöka vara med på tisdagar på klubben så vi får lite ordning o rutin på träningen.

@Milosari frågan är ju med hur man får honom att inte varva. Han kan liksom ligga på sidan o chilla o sen varva upp sig själv o dra igång pip/yl.
Dvs att få honom att ligga ner går men varvandet..

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 886
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Ajsing
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 803
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024