Sent födda föl

Lycanthrope

Trådstartare
Hur sent tycker ni det är ok att föl föds?
Något särskilt att tänka på med föl som föds lite senare än "vanligt"?

Jag funderar på hur länge jag ska försöka få nordis dräktig.

Sv: Sent födda föl

Beror väl på vad man har för planer för sitt föl. Är det tänkt bli en travare eller galoppör som ska tävla redan som tvååring så gör de extra månaderna ganska stor skillnad, men med andra raser och inriktningar kan det vara betydligt senare.
Man hör ju talas om att man vill att fölen ska få hinna beta av det näringsrika gräset. Fast personligen tycker jag inte att det är så viktigt, idag när vi kan tillgodose näringsbehov på ett bra sätt med hjälp av grovfoderanalyser och uträknade foderstater.
Jag har fått hbl-föl i början av juli - han var ändå färdig till treårstestet, som han genomförde med bravur (hoppdpl 53 p)...
Jag har fått shettisföl 1 augusti - hon var en av sin årgångs bästa som ponnytravare och var trea i kriteriet (årgångslopp för treåringar).

Jag kan själv tänka mig att betäcka åtminstone hela augusti, om jag ändå har börjat och hingsten finns tillgänglig så länge.

Åh tack! :D

Det är ju en bruksnordsvensk, inga särskilda mål att rikta in sig på.
Kan ju vara kul att visa längre fram kanske iofs.

Kan det vara lönt att sätta in hennes hos hingsten på naturlig betäckning istället för på hand om det inte blev något nu på 3e brunsten? (UL på måndag nästa vecka) Tänkte om hingsten var bättre på att pricka in exakt när det är dags. :o

Du menar fribetäckning?
OM hingsten är van vid det så kanske det kan vara värt att prova, men är han bara använd med handbetäckning så är det inte säkert att det gör någon skillnad. Det beror på hur noggrann han är med vad han betäcker, vissa hingstar betäcker allt som ställer upp sig medan andra sniffar på dem först och går därifrån om det inte luktar rätt...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka