Sensory bins och liknande aktiviteter

Freyja_bus

Trådstartare
Jag har sett att det här med "sensory bins" blivit väldigt poppis och känner mig himla nyfiken. Ska snart till Ikea och införskaffa lådor tänkte jag, men känner att jag vill ha lite mer "kött på benen" om vad man kan hitta på.

Såg att det skrevs lite om detta i vårtråden (2013) och tänkte att det vore toppen att ha en egen tråd om ämnet, så alla ser! Det finns ju jättemycket spännande man kan göra, och här kanske vi kan samla tips och idéer som en slags inspirationstråd?

Så ni som redan provat, berätta om det! Vad är bra att starta med? Vad har blivit extra lyckat med era barn? Vilka material behöver man skaffa?

Jag älskar att pyssla med barnen och vi har ett fint och välfyllt pysselrum där vi spenderar många timmar varje dag, men det här med sensory bins är något vi ännu inte provat på i någon större utsträckning! Så ös på med idéer!

Sv: Sensory bins och liknande aktiviteter

Jag har ju testat på en del via mitt arbete som förskollärare. Har gjort bland annat en låda med bollar av olika material som var väldigt uppskattad. Någon blinkade, någon var nästan som slime, någon hade små piggar osv. Har även gjort årstidsbundna, jullådan med tomtar och sånt var väldigt populär oxå.

Kul!

Hur introduceras det då? Bara varsågod och lek eller något speciellt upplägg? Mina barn kommer ju undra vad som är själva poängen med det hela liksom ;)

vad exakt är det? lådor fyllda med olika saker i olika format och material, typ?

Jag tror man jobbar med såna med barn som är väldigt gravt hjärnskadade, har för mig att jag läste om det i ett reportage om ett tvillingpar med svåra hjärnskador, den ena hade bara hjärnbarken kvar efter några episoder med svår syrebrist som liten bebis. Då använde de sensory bins på habiliteringen, som taktil stimulans eftersom barnet i övrigt var väldigt svårkontaktbart och hade svår ångest mestadels, typ skrek okontaktbart större delen av tiden.

Det är enda gången jag hört talas om det, visste inte att det var något man använder till vanliga barn också.

Det är säkert en toppenbra aktivitet för barn med olika funktionsnedsättningar, men vad jag har sett och hört har det blivit väldigt poppis att göra hemma med sina barn, även helt friska sådana.

Jag testade idag att fylla en sänglåda (alltså sån där i plast som man kan ha under sängen) och fyllde den med ris i olika storlekar och lite annat material (kokos, mossa, bulgur, kastanjer, dekorsand) och skapade ett spännande landskap med barnen. De plockade i lite playmobilsaker och bilar och lite annat och "lekte fritt" en stund. Sen tog vi olika köksmått och testade hur mycket som fick plats i dom och sen lekte vi "gissa materialet" (dom fick blunda, fick något av det vi hade i lådan i handen och skulle gissa vad det var). Det var väldigt uppskattat och det blev en väldigt lugn och harmonisk aktivitet vilket ju behövs ibland.

Nästa gång ska jag testa att göra något speciellt tema, nu ville jag bara testa lite med det vi hade hemma.

Det har varit olika hur man introducera dem. Ibland har man gott om tid och suttit ned med ett barn, ibland låter man två barn undersöka och utforska innehållet. Det är fantasin som sätter stopp som sagt vad man har i. Många använder teman t.ex. djur, jul, osv

Sensory bins används till vilka barn som helst, men jag kan tänka mig att det används som rehablitering också.

Jag har även förstått att man använder "sinneslådor" inom äldrevården t.ex. för dementa.

Ja, det kan jag tänka mig att det funkar för dementa. Det är inget jag skulle plocka ihop hemma, väldigt mycket pyssel och städning för några minuters lek, men på habilitering eller rehabilitering, så är det säkert bra.

Jag har använt olika typer av sinnesstimulerande material i arbete med personer med olika funktionsnedsättningar och autism. Det har varit känsellådor med olika innehåll som personerna fått sticka händerna i och känna. Sand, grus, vadd, mjöl, ris, pärlor, knappar...

Men, jag kan tänka mig att konceptet kan vara roligt för barn utan handikapp också. Är man mera ute efter någon form av uppgift, och inte bara själva känselupplevelsen, kan man t.ex. att fylla en låda/påse (inte genomskinlig) med olika pastasorter, inte kokt då alltså;). Pasta är väldigt tacksamt tycker jag för det finns så många olika former (skruvar, fjärilar, vanliga makaroner, penne osv.) Sen skulle jag ha en av varje sort framme och låta barnet försöka hitta olika sorter som jag pekar på eller som han/hon själv väljer. Lite svårare för gestaltningen är att ha bilder/foton på de olika sorterna. Det går att variera i oändlighet! Turas om att bestämma vilken sort som skall fram, hur många, i vilken ordning osv.

Annat material som jag ofta använder mig av vid bokstavsinlärning är sandpapper, outstanding!:D I olika lekar som integrerar känsel kan man exempelvis klippa till olika figurer av sandpapper och be barnet hitta rätt eller känna och själv berätta vad det är för figur innan han/hon får ta fram den (kända figurer som t.ex. hjärta, stjärna, cirkel..).

Kanske inte precis det du menade men jag blev inspirerad på mitt eget sätt:D.

Senast ändrad:

Mina annars helt opyssliga killar leker hur länge som helst med lådorna. Typ först en halvtimme sen kommer de tillbaka i omgångar och mäter och häller, leker och känner.

En gång tog jag in en låda snö, gav ena pojken blomsprutor med färgat vatten, penslar och pipetter. En rund skopa som gjorde runda bollar och sen lekte han i två timmar medan snön smälte.

Fast det låter inte riktigt som sensory bins, utan mer som en låda med saker att leka med? Jag har fattat sensory bins ungefär som Exit beskriver, alltså en låda där man stoppar in händerna och bara känner, utan att titta eller något annat. Man isolerar liksom känseln, man får känna utan att se eller något annat. Med det gravt hjärnskadade barn jag läste om så hade de t ex mjuka bollar och fjädrar i lådan, så stimuleringen handlade helt enkelt om att känna.

Sen är det säkert jättekul att leka med snö och färger också, men är inte det nånting annat? Jag menar, vi har en låda med leksaker hemma som barnen leker med i timmar, men det är ju knappast en sensory bin, utan just en låda med leksaker. Absolut att barn kan leka i timmar med leksaker, snö, vatten, vad det nu är. Sensory bins handlar väl mer om taktil stimulering, att känna utan att se, lukta eller smaka? Inte mäta och hälla (det är ju svårt när man inte ser nånting), utan bara känna beröring av olika saker.

Råkade på det på någon amerikansk sida. Kändes som overkill för mig, dvs jag kände mig inte så personligen sugen. Det var massor av dramatiska lådor som måste ha tagit timmar att göra med tex grön sand o dinosaurier i landskap. I stil med landskap man gjorde i skolan, hela klassen under en vecka som liten för att utforska stenåldern. Men mamma gör allt till barnet och presenterar det för en stunds lek. (Mardrömstädning).

Hm nu blev jag nästan sugen på att kanske någon gång göra en tillsammans med ett barn. Inte göra en åt ett.

Leka med snö som smälter inne däremot verkar trevligt pedagogiskt o inte jobbigare än utdelningen.

Nej när vi pratar om sensory bins för helt vanliga barn i förskoleåldern så involverar det alla sinnena. Ofta doftar de gott, det finns olika material att känna på och ibland att smaka på och så stimuleras fantasin.

såhär menar jag

Man gör det väl så avancerat eller enkelt man vill helt enkelt.

Sk "small worlds" tycker jag verkar roligast att göra tillsammans med barnen, alternativt - vilket jag också ofta har sett- att man ger dem materialen och "ser vad som händer".

Min son tycker ändå att det är roligast att leka med sina byggmaskiner så jag dumpar bara ett material ien låda och låter honom leka. Sen har jag ibland initierat andra lekar och numera hämtar han ibland sina djur och låter dem vara med i leken.

Sen är det kanske inte så konstigt att man hittar jätteavancerade grejor på nätet. De gör sig helt enkelt bättre på bild än en låda med ris eller havregryn. ;-)

Jag tycker att det vore kul om de som sätter ihop sensory bins/small worlds/leklådor eller vad man nu vill kalla dem lägger in bilder på dem som inspiration för andra. Själv är jag på semester just nu och kommer inte åt bilder på min senaste låda.

Nej när vi pratar om sensory bins för helt vanliga barn i förskoleåldern så involverar det alla sinnena. Ofta doftar de gott, det finns olika material att känna på och ibland att smaka på och så stimuleras fantasin.

såhär menar jag

Ok, då är det något annat än det jag läste om. Detta verkar mer vara "låda med grejor", och sen kan de där grejorna vara nästan vad som helst.

I så fall har vi också sensory bins därhemma, iom att barnens leksaker förvaras i korgar och lådor, för att inte tala om kökslådorna - jag har bara inte insett det. :D

Ja om du vill kalla en låda med leksaker för sensory bin så kan du ju göra det, jag kallar det förvaring. Dessutom blir lådan med leksaker trpkig fort i vårt hus om man inte roterar och byter leksaker ofta. Mitt ena barn kan leka länge med saker, mitt andra gör aldrig det.

Kl

något annat som jag tycker verkar kul är loose parts play. Man samlar ihop saker som inte är något egentligen, typ flaskkorkar, träbitar, tomma kartonger, toapappersrullar och andra smågrejer och låter barnen leka fritt. Man kan göra "small worlds" eller limma ihop saker med limpistol och bygga häftiga slott.

Det mesta man använder inom hab för både vuxna och barn med olika svårigheter- är sånt som är sprunget ur barns lek.

På mitt jobb använder vi pussel, memory, sortering, måla, klippa, klistra, "sandlåda" (typ sensory bin), även sånger och ramsor om kroppen typ "huvud axlar knä och tå". Sagor är poppis.... bollar. Vattenlek. Ett bollhav har vi ....Jag jobbar med personer från 18 till 67 år med olika funktionanedsättningar- allt från "märks inte vid första anblick" till 100 % hjälpbehov.

Som sagt var det är sånt som barn gjort och roats av länge, som är oerhört användbart. Nu har pendeln svängt dock och sånt som
använts inom TEACH (tydliggörande pedagogik för personer med funktionsnedsättning) används nu på förskolor och i Bolibompa, jag såg det nyss, visas varje dag. Vet du vad det är? ;)
Tror de har det på mina barns förskola också, det har blivit väldigt vanligt.

Så sagor, ramsor, bollhav, vattenlek, memory, pussel osv. Det är mest bara för barn med svårigheter- alltså?

eller fattar jag fel?

Ja, du fattar fel.

Uppenbarligen kan sensory bins betyda lite vad som helst, i princip verkar det innebära "låda med tema", och det är själva lådan som är huvudsaken. Alltså att sakerna ligger i en låda, sen är det upp till den vuxna att välja och förbereda ett tema.

Absolut finns det många saker som är användbara både i habilitering och på förskolor. Men jag tror man är lite fel ute om man tänker sig att barn med funktionsnedsättningar av olika slag inte skulle behöva en del specialanpassningar, att det kan vara skillnad på vad som är lämpliga aktiviteter och saker för barn med funktionsnedsättning, och vad andra barn behöver. De vänner jag har som har barn med funktionsnedsättningar upplever att deras barn har stor hjälp av specialanpassningar och särskilda aktiviteter på habiliteringen.

När det gäller sensory bins etc så kan det säkert vara jätteroligt för barnen, det är mer att det känns lite överambitiöst från föräldrarnas sida, så väldigt tillrättalagt och förberett, att lägga timmar på att förbereda barnens lek för att man annars inte tror att de får tillräcklig stimulans. Snarare i så fall att barnen får bygga egna små världar när de blir större, mer än att mamman lägger timmar på att bygga små världar och temalådor för tvååringen att leka med. I alla fall om man gör det för barnen skull. Är det för att man själv tycker det är kul, så får man väl mer sätta det på det egna hobbykontot.

Men om man nu tycker sånt är kul att göra, som vuxen, och det skänker barnen glädje och förströelse är väl det bra?
Överambitiöst? bara för att du inte orkar eller tycker att det känns kul...?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka