Senskideinflamation

Sv: Senskideinflamation

Min häst har dragits med det i flera år, om det är i kotsenskidan du menar.
Hon har som en galla ovanför kotan och där klämmer ringbandet åt runt så det blir en inflammation. Den där gallan har hon haft sen hon var unghäst, men det är bara i omgångar det har blivit inflammerat och hon då har blivit halt.
Gallan i sig tror jag har uppkommit genom yttre påverkan, typ en spark eller liknande.

Behandling, tja, tömning av gallan och antiinflammatoriskt direkt i senskidan har vi gjort ett antal gånger. Det är väl den vanligaste behandlingen.
Och det har då ofta blivit bättre ett tag, men sen kommer det så fort man rider lite mer.

Vid vissa fall vet jag att man kan snitta ringbandet och på så sätt underlätta genomflödet i gallan. (Nån annan kanske kan förklara bättre?) På en yngre häst hade jag provat det, med den erfarenheten jag har nu.

Laser och IR har vi testat flera gånger utan resultat.

Back-on-Track är faktiskt det jag tycker har haft bäst resultat, då har vi fått ner gallan och på så sätt gett inflammationen tid att läka ut. Dessutom kan man använda liniment för att öka cirkulationen.

Men, det är ingen rolig sak detta...

min häst har det dubbelsidigt i sina haser, vet hade aldrig sett ngt liknande innan. De vet inte hur det kan ha uppkommit o inte riktigt hur de ska behandla. Han är sprutad med cortison nu så får vi se vad som händer.

Hej Bison!
Jag hann inte se annat än din häst idag utanför kliniken..
Men att Fjädern t.o.m. vågade VINKA ;) :p

(Kan tyvärr inte hjälpa dig med nåt svar på din fråga dock)

åååh, fler som fick lite mindre bra besked på kliniken idag då... :(

jag vågade ju som sagt vinka till dig iaf, nästa gång kanske jag säger hej också! :)

håller alla tummarna för att Tottisen blir bra, hann ju bara få en skymt av honom idag innan vi hastade vidare med Litan..

haha tack :D

det gick... sådär :crazy:
hon är behandlad i knä och kota på höger fram, har nån sorts gamla skelettförändringar (brosk) i knät, sen travträningen.. och det har gått upp igen, som jag förstod det, blivit sprickbildningar som är inflammerade.. och sen har hon felbelastat och fått nån inflammation i kotan också...

så vi "behandlar så får vi se" som dom sa i mantorp... vi kan inte mer än vänta, har ingen aning om hur prognosen ser ut :(

får äta antibiotika i 10 dagar,s krittas... sen återbesök om två-tre veckor...

hur blev prognosen för din då?

nej vad tråkigt :( hon som såg så fin ut när du var här o hpppade. Hoppas att det går att få ordning på henne.

Totte var ohalt under longering men hade böjprovsreaktion både bak.
Inget på rönten men på ultraljud var senskidan i hasleden inflamerad, likadant på båda bak, senan var oskadd.

Ingen på kliniken hade sett något liknande, aldrig dubbelsidigt. När det kommer på ena benet brukar det vara en smäll eller att hästen har fastnat o vridit till benet.
Det tyckte iaf att det var positivt att han är ohalt o pigg.
Han blev sprutad med kortison o får antiinflamatoriskt under tio dagar. Sen är det återbesök om tre veckor så får vi se vad som händer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 652
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
16 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka