Senskadade hästen rusade i hagen ='(

B

Boomerang

Min häst har en senskada i ett framben sen 1,5 månad. Under denna tid har han stått i sjukhage och skrittats för hand (20 min/dag), även riden i skritt senaste veckan (20 min).

För en vecka sen gjorde jag hagen lite större och han har hela tiden hållt sig förvånansvärt lugn. Därför beslöt jag nu att testa släppa honom i hagen med de andra hästarna :eek: varför gjorde jag det???

Han var väl lugn i ca 5 min, men sen brakade det loss :cry:
Han lunkade i trav en sväng varpå han tog tre rejäla repor genom hagen i trav och galopp med några glädjebockar :crazy:
Fångade honom och tog in honom i stallet, smorde senan med blue lotion och lindade (han var även lindad i hagen).

Så....hur stor skada tror ni detta har gjort :cry: ??
Ska jag ringa vet direkt och åka in och kolla??
Eller vänta till återbesöket om en månad??
Eller rida och promenera som vanligt??
Eller göra uppehåll med ridning/promenader en vecka eller så??
Eller bara se allt arbete och alla pengar flyga sin väg och ge upp :cry: ....

Snälla kom med tips och åsikter....känner mig smått desperat :o

Sv: Senskadade hästen rusade i hagen ='(

Ring veterinären och fråga snarast!
Det är ju inte säkert att ni behöver åka in för det, h*n kan ju ge råd på telefonen om hur du ska göra. :)

Känns bara så dumt för jag tror jag har ringt minst 5 gånger och frågat om ditt och datt så nu känner han igen mig på rösten tom :o
men jag antar att man inte ska bry sig om sånt...

Men hur ser senan ut då? Som vid skadans uppkomst eller som igår?
Var det ytliga eller djupa böjsenan som skadan sitter på?

Ring och fråga i morgon, men förmodligen så är det ingen skada skedd om du inte ser någon ny svullnad på senan.

Men jag är ju en vän av kylning.
Jag tycker absolut du skulle kyla senan om du var minsta orolig på att hästen ev har slagit upp den igen.

Håller tummarna för att allt är som detska.

När jag tog in honom såg ju senan ut precis som igår, men antar att det inte kommer absolut på en gång...
Borde kanske ha kylt, men smorde iaf med kylgelé, har väldigt dåliga möjligheter att kyla med vatten :crazy:

Tackar för tummarna :bow: och hoppas på fler råd!

Glömde säga, det är ytliga böjsenan längst upp och ner till ungefär mitt på om du förstår ;)

Boomerang skrev:
Glömde säga, det är ytliga böjsenan längst upp och ner till ungefär mitt på om du förstår ;)

Frågan är om det är en blödning på eller i den djupa eller den ytliga?

Att springa är inte bra("rörelse läker men fart dödar"), men allt beror på... om det är en ytlig blödning kan det ha klarat sig.

Nu är skadan iaf redan gjord, och hur ser det ut... Har den blivit VÄRRE.. om inte kan det ha klarat sig.

Hur ser rehabiliteringen orderna ut ifrån veterinären?

Diagnosen på papper lyder "tendinit ytliga böjsenan"
Själv är jag inte hundra på vad det betyder.... :o

Som sagt, igår kväll såg allt normalt ut, smorde blue lotion och lindade.

I morse var benet "tjockt" alltså inte direkt svullet men när jag sen kände igenom övriga ben så var alla ungefär "jämntjocka". Han sväller lätt när han står inne på natten, så för honom verkade det rätt normalt att han såg ut som han gjorde. Det positiva var att jag inte kände någon värme, vilket väl borde komma ganska kraftigt om blödningen har "gått upp" igen...eller??

Ordineringen från vet. lydde som så;
(skadetillfälle 25/4, vet besök 11/5)

*Skritt vid hand i en månad
*Därefter (alltså 11/6) skritt under sadel ca 30 min (jag börjar med 15 och trappar uppåt)
*Återbesök om 2 månader (alltså 11/7)

Angående hagvistelse sa han att jag skulle ställa honom i sjukhage tills svullnaden och värmen gått ned vilket den ju hade (självklart) när jag testade släppa honom i stora hagen.

Känns bara som att det gått lite för kort tid (1,5 månad) för att han ska kunna klara det här :cry:

Smorde med mer blue lotion i morse och lindade igen, så håller jag tummarna tills ikväll då jag kan se ordentligt hur det ser ut (då han gått i lilla hagen hela dagen)

Boomerang skrev:
Diagnosen på papper lyder "tendinit ytliga böjsenan"
Själv är jag inte hundra på vad det betyder.... :o

Som sagt, igår kväll såg allt normalt ut, smorde blue lotion och lindade.

I morse var benet "tjockt" alltså inte direkt svullet men när jag sen kände igenom övriga ben så var alla ungefär "jämntjocka". Han sväller lätt när han står inne på natten, så för honom verkade det rätt normalt att han såg ut som han gjorde. Det positiva var att jag inte kände någon värme, vilket väl borde komma ganska kraftigt om blödningen har "gått upp" igen...eller??

Ordineringen från vet. lydde som så;
(skadetillfälle 25/4, vet besök 11/5)

*Skritt vid hand i en månad
*Därefter (alltså 11/6) skritt under sadel ca 30 min (jag börjar med 15 och trappar uppåt)
*Återbesök om 2 månader (alltså 11/7)

Angående hagvistelse sa han att jag skulle ställa honom i sjukhage tills svullnaden och värmen gått ned vilket den ju hade (självklart) när jag testade släppa honom i stora hagen.

Känns bara som att det gått lite för kort tid (1,5 månad) för att han ska kunna klara det här :cry:

Smorde med mer blue lotion i morse och lindade igen, så håller jag tummarna tills ikväll då jag kan se ordentligt hur det ser ut (då han gått i lilla hagen hela dagen)

Det är OMÖJLIGT att säga om det tagit skada eller inte.

MEN... med din beskrivning och att det gått 1½månad så skulle jag tro att den klarade av det, för den här gången. Men det får inte hända igen då den förmodligen är lite ansträngd i nuläge... låt vila 2-3dagar innan du börjar sitta upp o skritta för sadel. Men ring även veterinär....

Lycka till!

Ska ringa veterinären imorrn då jag själv vet lite mer hur det verkar. Känns ju lite dumt att ringa och fråga honom när jag inte själv vet hur senan egentligen ser ut.

Väntar med skritten till i helgen (om det nu är okej då), men tror du jag ska gå en liten promenad med honom för cirkulationens skull eller låta honom vila helt några dagar? Han är ju alltid som finast i benet efter skritt/promenad... :confused:

Tack så jättemycke för allas svar! :bow:

Jag har själv en senkadad (samma skada som din, fast troligtvis värre) häst som fick vila 4 månader innan han fick komma ut i stor hage och ytterligare fem innan jag började rida honom. han började givetvis med att bralla som en dåre första dagen jag släppte honom men det har gått bra och idag verkar det vara bra styrka i senan. Jag rider/skrittar honom dagligen ca: 30 minuter och senan håller sig kall och fin, de dagar den känns lite hetare smörjer jag med Blue Lotion och det har god inverkan. Ett par smärre återfall meed svullnad har han haft (då han snubblat eller liknande i hagen) men ett par dagars vila och kylgelé har fixat till det.

Känns senan bra och inte blir het så tror jag inte att det är någon fara, dock tycker jag att en månads vila låter i kortaste laget, min häst blev ordinerad 2 månaders boxvila samt minst 6 månaders vila innan han fick börja ridas i skritt och läktiden är upp till 18 månader.

Promenad på hårt underlag utan ryttare är väldigt bra medicin.

Senast ändrad av en moderator:

Bättre o ringa en gång för lite än en gång för mycket. Jag har FYRA distriksveterinärer och jag behöver bara säga mitt namn så vet dom. :D Lycka till, hoppas d ordnar sig.

Boomerang skrev:
Ska ringa veterinären imorrn då jag själv vet lite mer hur det verkar. Känns ju lite dumt att ringa och fråga honom när jag inte själv vet hur senan egentligen ser ut.

Väntar med skritten till i helgen (om det nu är okej då), men tror du jag ska gå en liten promenad med honom för cirkulationens skull eller låta honom vila helt några dagar? Han är ju alltid som finast i benet efter skritt/promenad... :confused:

Tack så jättemycke för allas svar! :bow:

Som sagt så lagom med Rörelse läker... så att promenera lugnt o fint en sväng för hand skulle nog jag ha gjort... med tanke på att du enl planen skulle börja sitta upp på hästen om det inte hänt...

Senan såg fin ut ikväll :bump: alltså den såg ut preics som vanligt...sval och fin utom just en cm mitt på där huden blivit irriterad av orudisgelen som jag hade innan, där är han även lite varm (liiiite mer än vanligt, men det är nog marginellt).

Så just nu känns allt bra :) promenerade en lugn runda ca 10 minuter, smorde på blue lotion och lindade för natten.

Så nu håller jag tummarna att allt fortfarande är okej imorrn, så kanske jag kan ta upp ridningen till helgen igen.

Förresten, inte är det väl nån karens på blue lotion (tänkte om jag måste kassera stallbandagen...)??

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 218
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 432
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 052
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama