Cinora

Trådstartare
Måste fråga., känner mig så ledsen och trasig.

Jag har fått veta att min första häst ( ny ägare) har fått en senskada.
Jag har bara en fråga, hur lång tid tar det för en senskada att läka?. Det enda jag vet är att det visades inte i böjprov utan när dem ultraljudade så såg man senskadan.

Jo en fråga till , det är väl inte så smart att betäckas om man är skadad ? Jag undrar bara eftersom dem sa att dem kanske lånar ut henne till avel eller tar föl på henne själv? eftersom hon fått så fint föl förut.

Jag vill bara veta. För jag har bra kontakt med ägarna och dem är supertrevliga och dem vet hur mkt hon betyder för mig även om dem äger henne.

Uscha fick panik när jag fick veta det :cry:

Sv: Senskada.

Senskador kan ta lång tid men det beror förstås på¨vilken sena och hur allvarligt den är skadad. Är det en böjsena får man räkna med lång och långsam rehab.

Okej jag har nyss fått redat på att dem tänker sälja eller låna ut henne !? Jag sa att jag kan köpa till baka henne för jag älskar denna häst. Då begär dem 15 000 :eek: Det komiska i det hela är att vi bytte hästar med varandra och den ponnyn jag fick visade sig vara sjuk så hon ska vandra vidare till trapalanda. Hur sjutton kan dem begära 15 000 :S:S:S

Jag eller en kompis men jag är med i det hela köper tillbaka henne :) Jag vet att hon är skadad och så men vi kommer ändå köpa henne :D

En senskada är ju oftast inga större problem så länge de får vila tillräckligt länge och sedan sätts igång oändligt försiktigt. Givetvis beroende på hur stor skadan är och hur den har uppkommit.
Men ett år skulle jag räkna med för en "medium" senskada innan man är i full gång igen.

*lånar din tråd*
Ska få hem en islandshäst på foder för senare köp och hon fick senskada 3 mars men är enligt vet utläkt. Så hade tänkt börja gå promenader och tömköra henne. Men när kan man börja rida igen. Och vad ska jag tänka på. Tacksam för svar.

Det finns många trådar om senskador här, används sökfunktionen och läs dem så får du den information du behöver. En senskada som är utläkt sedan mars kan inte ha varit speciellt allvarlig. Vilken sena handlar det om?

Hur allvarlig var den ? Ponnyn min är troligen frisk på återkollen s19 augusti ska vi in och då har hon skrittats i 6 veckor. Min haltar inte , det enda hon visar är svullnad och på UL ser man att hon har en lättare senskada. Inget allvarligt med andra ord.

Kan dom vara senskadade utan att visa nån slags hälta? Bara svullen lite på innersidan på benet och mest mot senan (dock mininal svullnad)

Ja stoet vi har uppstalld hos mig har en lätt senskada, När vi hämtade henne var hon tjock i benet ,men inge hälta,inte ens på böjprov dem märkte den ponnyns på ultraljud. Nu syns det inga svullnader och vi har äntligen fått börjat skritta uppsuttet :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka