Sv: senskada?

En svullnad över senan, ser jämntjockt ut. Något annat kan man inte säga utifrån en bild. Är senan ultraljudad?

det stämmer ganska bra..
hästen har sett ut såhär i 2½ år, har gått som avelsto. ömmar inte, är inte halt i dagsläget. är inte direkt svullen utan det är mer en "böj" sas, men visst, lite svullen känns hon. är däremot inte varm.
senan är inte ultraljudad.

vill bara säga att det inte är jag som äger hästen, så det inte blir något påhopp om att jag inte tar min häst till veterinären när den behöver det..

kan ju vara en varning på senan..då brukar den väl se ut sådär tror ja...då brukar dom inte vara halta eller varma.
eller så är de när senan är kraftigt skadad som den ser ut så..kommer inte ihåg rikigt.

kan ju vara en varning på senan..då brukar den väl se ut sådär tror ja...då brukar dom inte vara halta eller varma.

precis min tanke också och vad jag har lärt mig och utefter vad jag har sett tidigare.. dock har hon sett ut såhär i 2½ år? (minst, det är bara så länge hon har varit hos oss)

Efter gamla rejäla senskador kan det permanent kvarstå en förtjockning av/över senan. Kan vara 'ingenting' för det användningsområde hästen är tänkt för, eller såpass att hästen enbart fungerar som haghäst.

okej, tack för ditt svar. jag tror nog på det senare, då jag nu i höst har försökt sätta igång henne, men hon har till och från känts "orytmiskt", inte direkt halt. har haft i bakhuvudet att hon känns som många travare kan göra i början - korta steg och i otakt.. men det känns som att det är något annat, behöver ju givetvis inte vara senan, men något är det som spökar..

självklart ska jag göra allt för att övertyga ägarna om att hon behöver kollas.

det är omöjligt att säga av bilden om senskadan är utläkt eller aktiv. Det kan vara endera eller, känner många hästar med utläkta senskador som fungerar utmärkt i det arbete de utför, och ser precis ut sådär - ganska typiskt utseende för en större senskada. det bästa är att ultraljuda som sagt.

okey :)

jag tänkte på det.. hästen har ju bara gått i hage i 2 år, och såg ut sådär när hon kom till oss.. hon kom direkt från en tränare och var således i tävlingskondition. hon har inte haft boxvila utan hela tiden rört på sig.. dessutom är det ingen som har sagt till oss att hon fått någon senskada eller att det var därför hon slutade.. de håller på att prata om att hon hade dåliga hovar. men jag menar, detta lär ju i alla fall vart orsaken i så fall, med tanke på hur senan ser ut. men det jag tänkte var på att, är det möjligt att det aldrig blivit riktigt utläkt? eftersom att hon har rört sig i hagen under dessa två år? det känns ju hur grymt som helst att hon har gått med det där i så fall :crazy:

men som sagt, jag har inte haft så mkt att säga om till precis..

Ja det är ju tyvärr möjligt att det är så, eller som Alexandra säger, att det läkt, men inte på ett sätt som gör att det håller för belastning.... Det bästa är om du kan få ägarna att vara med på ett veterinär utlåtande och ultraljud, ultraljudet är det som kommer säga mest och säkrast.

Jag tycker utifrån bilderna att det ser ut som en utläkt böjseneskada. Det brukar kunna se ut precis så där efteråt, senan blir konstant lite tjockare. Det ser inte direkt ut som senan är "svampig", vilket den brukar vara när skadan är ny. Finns många hästar som ser ut på det där viset utan att lida något speciellt av det. När det gäller just böjsenor har jag erfarenheten att de kan bli att se ut så där, oavsett om skadan varit stor eller lite mindre.

Naturligtvis behöver man ha ett ultraljud för att säkert veta om skadan stör, men har hästen varit i tävlingskondition efter skadan är nog sannolikheten ganska stor att den inte störs nämnvärt av just denna. Kan dock tänka mig att den kan vara ganska kort och stel i detta ben efter så pass lång vila. Har en veterinär som alltid ordinierar lätt böjning av lederna 3 gånger per dag på hästar som stått i flera år, just för att de är så stela i sina leder. Det har stämt ganska bra.

Två år i hagen -det behövs inget UL på den senan. Den är utläkt. Men om senan kommer att hålla för tuff träning (om man ska ska starta är ju det ett måste) och tävling är en annan femma.
En häst som inte är tränad på så länge är ofta stel och "kantig". Du får träna på och känna om det blir bättre.
gulan

nej precis, den är inte svampig, utan är ganska jämt lite lite tjockare i ytterkant av senan. hästen har inte varit i tävlingskondition efter att hon slutade tävla, men hon kan ju lika gärna ha haft denna senskadan i ett tidigare skede, och sedan fortsatt träna efter att det läkt ut.. det behöver ju inte ha varit någon allvarlig skada som du säger.

hm.. då skulle en ET inte sitta helt fel kanske?
för jo.. hon känns kantig och stel, inte direkt halt.

okej.. det känns ju logiskt! så du tycker inte jag ska behöva bry mig om att UL:a den?
hon ska inte tävlas något mer utan är tänkt för hobbyridning, mest för hennes skull då hon är superlycklig när hon får röra sig.

jag har som sagt blivit lite orolig när hon känts så pass orytmiskt..
sen kan jag inte låta bli att inbilla mig att hon nickar lite granna.. men jag är väldigt nojjig över den där senan.

Ultraljudet ger en analys på om senan är "aktiv" eller utläkt. samt ett tillhörande veterinärutlåtande utifrån det, vad hållbarheten på den är.

jo det vet jag. men är det möjligt att senan har varit "aktiv" i över 2 år? eller tom mer än det? senan är ju relativt fin ändå, bara en lätt böj och en lätt lätt "svullnad".. som enligt vissa här kan bestå även när det är utläkt.

inte tänkt nu att jag ska skippa det, är bara nyfiken :)

jo det vet jag. men är det möjligt att senan har varit "aktiv" i över 2 år? eller tom mer än det? senan är ju relativt fin ändå, bara en lätt böj och en lätt lätt "svullnad".. som enligt vissa här kan bestå även när det är utläkt.

inte tänkt nu att jag ska skippa det, är bara nyfiken :)

Näe, inte troligt. Men den kan ju ha reagarat igen dvs blivit aktiv igen, i och med förändring i arbetet/ny belastning. Det kommer UL att visa isåfall.

Näe, inte troligt. Men den kan ju ha reagarat igen dvs blivit aktiv igen, i och med förändring i arbetet/ny belastning. Det kommer UL att visa isåfall.

hm.. i så fall tål senan ingenting alls.. men det återstår väl att se.

Vid en senskada kan det uppstå bindvävsstråk som försämrar "glidet" mellan senorna, även sammanväxningar och andra problem. En frisk sena består av fina starka elastiska bindvävstrådar och den nya bindväv som bildas efter skada har inte alltid samma fina egenskaper. Därför är det viktigt att senan belastas i lagom ökande takt under rehabiliteringen för att den nya vävnaden ska bli elastisk och hållbar. Det verkar inte ha skett i det här fallet.

Om hästen fungerar eller inte i den typ av arbete som du har tänkt vet du inte förrän du undersökt skadan mera. En equiterapeut eller massör kan säkert ha en åsikt men vill du veta mera exakt så behöver du göra ett ultraljud. Bättre att lägga pengarna på det tycker jag.

Lejonelle (hästmassör)

ja.. alltså.. utefter vad jag vet så har reabeliteringen bestått av att gå i hage utan någon annan sorts belastning. så det är ju inte där felet är. jag började sätta igång henne i höstas, klart haltfri utan någon belastning, men visst har hon sett en aning stel ut i hagen. jag har tagit det väldigt försiktigt under igångsättningen, började med att tömköra, max 5 minuter skritt i början, uttökade till max 10 minter sedan, och lika mkt när jag började rida henne. längre har jag inte kommit då jag inte vågade chansa längre. hästen kändes stel och orytmiskt, inte direkt halt.

ETn hade jag inte tänkt ta ut istället för veterinären, utan det var mer ett komplement mot stelheten som någon nämde som är vanliga när de har vilat så pass länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har en liten jordbruksfastighet, där skogen styckats bort (tidigare ägare) och åkermarken är i vår ägo. Vi har en markväg där de...
2
Svar
26
· Visningar
4 789
Senast: Rifer
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 435
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och...
2
Svar
23
· Visningar
3 011
Senast: Trott
·
Övr. Katt Ja, detta är kanske den mest onödiga tråden på hela Bukefalos, men jag kan inte låta bli. :o Jag har sedan jag blivit med mina två...
Svar
15
· Visningar
2 139
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka