E

Expensive_Hobby

Hur märker man att hästen har en senskada? Känns det tydligt på senan när den är en senvarning? Märker man detta vid en vanlig visitation och hur känns det när senan är skadad?

Berätta allt som kan vara av värde om senskador. Förlopp, konvalesens och brukbarhet efter skadan.

Sv: Senskada

Hur märker man att hästen har en senskada? Känns det tydligt på senan när den är en senvarning? Märker man detta vid en vanlig visitation och hur känns det när senan är skadad?

Berätta allt som kan vara av värde om senskador. Förlopp, konvalesens och brukbarhet efter skadan.

Symptomen vid en senskada är något eller några av följande.
Värme i området för den skadade senan
Svullnad i området för den skadade senan
Smärta vid tryck över den skadade senan
Konturstörning i området för den skadade senan
Hälta.

En lätt senskada ger inte så tydliga symptom. En lätt värmeökning och ansvällning över den drabbade senan som snabbt försvinner, kan vara de enda tecknen. Allvarligare skador ger mera värme, kraftigare svullnad och smärta vid tryck över den skadade senan. Vid kraftiga skador ser man en rejäl konturstörning i området. Det är vanligt att hästen blir halt, men hältan brukar minska betydligt redan efter några dagar. Vid kraftigare senskador, riskerar hältan att bli kronisk.

Hoppas detta hjälpte lite ;)

Tack så jättemycket!

Det kan med andra ord vara lite knepigt för en amatör som jag att se om hästen har en skada. Min häst är konvalesent just nu p.g.a. fång men så var det en i stallet som sa att hästen kan ha en senskada också...Ska givetvis kolla upp det noga med veterinären när det är dags för återbesök.

Konstigt att det ska vara så svårt att hitta information om detta, tycker att det är en vanlig skada på många hästar.

Tar gärna emot mer info:bump:

min skrot hade endast svullnad ingen värme eller smärta och inte heller halt. Håller tumme för att det inte är senskada det tar tiiid :crazy:

När min häst hade en senskada förra året (gaffelbandet vf) såg veterinären det m h a ultraljud. Sedan följdes det upp under läkningen och igångsättningen. Tror vi ultraljudade 3 ggr för att kolla att det såg bra ut. Nu är hon helt OK igen!:D

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 534
Senast: CarroT
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 535
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka