tramp

Trådstartare
Har troligtvis haft den otroliga oturen att min häst står med senskador. Ska ultras på onsdag när svullnaden gått ner men med 90% sannolikhet är ytliga böjsenan skadad på bägge frambenen. Senorna på bägge fram är står ut och är helt banan formade. Hästen har två gånger tidigare haft blödningar mellan senorna på ena frambenet. Aldrig haft någon häst med skada på ytliga böjsenan så nu vill jag höra om någon annan varit med om det. Hur ser rehabiliteringen ut? Hur lång konvalescens och på vilket sätt? Hur ser prognosen ut? Det här är en unghäst som siktas att gå GP dressyr så jag oerhört tveksam om han någonsin ska hålla för det.. Vad tror ni?

Har troligtvis haft den otroliga oturen att min häst står med senskador. Ska ultras på onsdag när svullnaden gått ner men med 90% sannolikhet är ytliga böjsenan skadad på bägge frambenen. Senorna på bägge fram är står ut och är helt banan formade. Hästen har två gånger tidigare haft blödningar mellan senorna på ena frambenet. Aldrig haft någon häst med skada på ytliga böjsenan så nu vill jag höra om någon annan varit med om det. Hur ser rehabiliteringen ut? Hur lång konvalescens och på vilket sätt? Hur ser prognosen ut? Det här är en unghäst som siktas att gå GP dressyr så jag oerhört tveksam om han någonsin ska hålla för det.. Vad tror ni?

vad har hänt som misstänks ha möjlig orsak till detta enligt dig?

Dom två blödningarna har han fått i hagen i samband med lera och bägge gångerna har han slagit på sig själv rejält. Pga det är han ju känsligare och nu tror vi att det här kommit efter löshoppning i djupt/tungt underlag.

Förlåt om jag är pessimistisk men en unghäst som får senskador av löshoppning och av att gå i hage skulle inte jag hysa stora förhoppningar om att den blir en hållbar tävlingshäst. Senor tar mycket lång tid på sig att läka och de blir aldrig lika starka och elastiska som innan. Men allt beror på hur pass skadade senorna är.
]

De flesta ridhästar blir friska efter senskada (om senan inte är helt av).
Rätt diagnos och ibland behandling krävs. Mycket leda i skritt på fasta underlag vartefter (på veterinärens inrådan).
Inom fälttävlan säger man att det brukar ta ett år tills man är tillbaka på samma nivå igen.

Visst minskar elasticiteten i vävnaden eftersom det blir bindväv i senan men på lång sikt brukar det fungera ändå.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 297
Senast: annikarun
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
578
· Visningar
44 480
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka