Senskada/Vrickning/Mugg/Rasp/Lymfangit Vad ska jag ta mig till???

T

tello

Nu har det hänt igen...
Hästen som i höstas hade mugg och rasp och därmed svullen på höger bak fick konstaterad senskada av vet, och blev instängd i en liten hage i över 8 veckor med intag av Quadrisol. Från tävlingskondition till att totalt tappa varenda muskel...Efter 8-9 veckor ledsnar matte och åker in till klinik. Lymfangit! Du kan rida och har kunnat hela tiden säger vet. Gissa om man blir ledsen.
Hästen fick ätahippotrim samt en tablett man lägger i fodret.

Nu för 4 veckor sedan upptäcker jag att raspen kommit tillbaka men nu på vänster bak så jag tvättar, rakar bort lite päls och rider ut på min häst som är i full tävlingskondition och ska tävla helgen därpå. Dagen efter är han halt och svullen i benet. Aha, lymfangit igen tänker jag och ringer annan vet. (distr.vet). -Nä, han måste ha en vrickning, eller skada på senan säger vet. Liten box och liten hage. Hästen får Finadyne och Otomax mot raspen (Otomax rekommenderas ej förresten), hältan försvinner och benet blir lite mindre svullen. Jag avanmäler till alla tävlingar....och nu är han helt muskelfri igen. KUL!:devil:

Fortfarande är svullnaden kvar men ej hälta och ny distr.vet tillkallas på helgen som tycker jag ska ge honom penovet om det blir värre under helgen. Det blir inte värre men inte bättre heller och ringer första distr. vet på måndag. Han måste äta mer Finadyne säger hon.

Hästen står nu på ny Finadyne-kur trots att jag är helt 100 på att det är lymfangit. Åker till klinik på måndag!!! 3000 kronor fattigare på distr.vet..... Det blev långt men vad tror ni?

Sv: Senskada/Vrickning/Mugg/Rasp/Lymfangit Vad ska jag ta mig till???

Det är ju svårt att tro något när man inte kan se hästen. Men jag undrar varför du envisas med att ta ut distriktarna, när du inte är nöjd. Varför inte åka till kliniken med en gång istället? Tror att det kan billigare i längden att få hästen riktigt utredd.

Första gången var över påsk och då var kliniken som jag ville åka till stängd. Andra gången var på helgen och då var kliniken också stängd.

Ja, alltid dessa helger:rofl: Förstår inte varför saker inte händer på kontorstid, tänk så mycket lättare livet hade varit.

Lycka till på kliniken

(Från en som har åkt akut med hund fredagkväll, fått slut på bandage annandagpåsk)

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur