Senskada, svullen, skada?? Vad ska jag göra?!!

Moaandneron

Trådstartare
Hej!
Märkte att min ponnys högra framben idag hade svullnat upp och var typ dubbelt så stort som det andra. Vid senan, kanske lite längre upp också. Var kanske lite stum men minemalt!
Ingen feber. Är slöare än vanligt. Stöjer sig och väkar inte ha speciellt ont när jag trycker på det.
Har kylt benet i 10-15 min.
Upptäckte det runt 17.00 och inte förverats vid 21.00.
Ska jag ha honom på Box och liten hage eller bara Box? Eller kan han gå i sin stora hage ( jättestor med kullar och stora stenar dom brukar leka på) dom står inne på natten??
Hjälp vad ska jag göra?
JAG HAR RINGT VET!!!
Hon kommer på Måndag om det inte förverats ( kommer tidigare då )
Vet ni vad det kan vara??
Tack i förhand!

Jag hade nog låtit hästen stå inne alternativt liten sjukhage tills veterinär kommer, och höra vad de har att säga. Fick du inga råd av veterinären när du ringde på vad du kan göra tills de kommer? Om inte, ring igen och rådfråga. En veterinär kan oftast ge bättre råd än ett internetforum.

Om det finns risk för att det är senan, låt den stå i sjukhage. Det gäller två dagar så det borde den överleva.

Box/sjukhage och kyl minst 20 min x 2 dagligen om det är senskada.
Sen kommer du få en förhållningsplan av vet när den bedömt skadan.

Jag hade utifrån ditt referat kylt kylt och kylt ... i många långa intervaller under dygnet och helgen . Det gör stor skillnad om det är en senskada att göra så de första 70 + timmarna efter misstänkt senskada .
Jag hade oavsett vad det är, utifrån beskrivningen inte släppt ut hästen i den hage du beskriver som kuperad och att hästarna gärna lever runt där .

Jag hade ställt den i liten sjukhage över helgen /tills veterinär undersökt den.
Förutsätter då att syftet med sjukhage fungerar - dvs att hästen håller sig stilla och lugn . Du kan säkerligen behöva anpassa nån hagkompis/flock medlem också att finnas som sällskap brevid för att den skadade ska fungera i sjukhage.

Lustigt att veterinären inte gett dig direktiv om hur hästen bör hållas under tiden ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 429
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak...
2
Svar
38
· Visningar
6 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka