senskada? inflammation i senskidan???

orion_x

Trådstartare
Hästen rusade runt som F*N i hagen igår och brallade. När jag tog in honom hade han ett litet sår på utsidan av senan vä fram. Fick dra av skon hö fram för den var sne. Men sen var han svullen under knät och ner över halva senan ungefär. Tänkte det är nog såret *hoppas*, inte för att det är dtort.. men ändå. Kylde med vad jag kunde hitta i linimentskåpet.. kom fram till att det är gansa utplockat i det eftersom jag inte hållt på med trav i ett par år och minskat sortimentet betydligt då jag inte joxar så mycket med sånt. :crazy: . Saken är den att nu på morgonen är han fortfarande svullen. Så frågan är om det har blivit något allvarligt. Hästen har för övrigt inte jobbats hårt under sommaren utan vi har mest ridit med som sälskap till grannens häst som sätts igång efter en senskada, dvs skritt och trav rakt fram. Så belastningen har inte varit dunderhög. hur länge ska man ha is i magen innan man ringer veterinären? Har ju inte skrivit om försälringen från racing till vanlig, så den kommer ju inte täcka några sådana undersökningar *suck*.

Sv: senskada? inflammation i senskidan???

Det är ju samma som min häst har fast Oidi har det på bakbenet. Vi åkte upp med honom till Skara i onsdags efter en vecka på pencelin utan reslutat. Vi trodde inte att det var allvarligt men vill vara säkra på att det inte var det. Nu står han kvar där upp på stark antibiotika och kanske måste sövas för att skölja rent såret. Jag får hem honom tidigast om en vecka om jag har tur annars kan det dröja väldigt länge. Fy fan vad jag saknar honom. Ska upp på måndag och få veta hur han svarar på behandlingen. Har inte sovit ok på flera dagar. Det är sjukt hur mycket det tär på en när man inte vet hur det kommer att gå. Hoppas på det bästa och att min älskling snart är bra igen det är ju det som är viktigast. Vi har honom i if med ful veterinär vård så jag betalar bara en självrisk på 4000. Det är en superliten summa när man vet vad det kommer att gå på.

Lycka till med din!

Oj vad jobbigt. Hoppas din blir bättre. Såret är inte alls så stort på min och svullnaden kom direkt efter han brallat runt i hagen. Så jag är mer orolig för att det kanske skett en skada på senan, fast det kan ju vara så att jag är orolig i onödan, men svullnaden hade inte gått ner nu i eftermiddag heller *suck*. Så jag får väl ge det helgen och se hur det artar sig.

Om det svullnade dirket är det nog inte samma som min har. Vi får väl hoppas att du gör det ;)

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård Eftersom jag aldrig haft en häst med senskada (som tur är!) så är jag helt grön. Min häst, som i vanlig afall är en ängel att...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama