Senskada eller vad kan det vara *långt*

Bison

Trådstartare
Kloka bukefalister nu måste ni hjälpa en orolig Bison :bow:
Igår när jag hämtade hästen från betet upptäckte jag att han var ngt svullen längs böjsenan vänster fram. Svinvarmt ute o båda benen kändes lika varma, senan var fast o hård, lyfte benet o palperade, ingen smärtreaktion alls. Kanske ngt tjockare vid kotan. Han har mugg o jag upptäckte även två små sår på insidan av kotan. Gick en liten sväng med han på fast underlag, pigg o glald klev på med stort steg o svikt i steget.
Skötte muggen, tvättade spåren o masserade in arnika tinktur på resten av senan.
Vaknade jättetidigt eftersom jag oroat mig hela natten, åkte ut vid sex i morse, kände igenom benet, det var kallt men jag tyckte iaf att det kändes lite svullet, inget smärta o det går att åtskilja senorna åt när man lyfter benet. Tvättade såren o smörjde muggen.
Åkte hem o funderade på att ringa vet men bestämde mig för att avakta.
Var ute nu vid halv elva igen. GFörst tyckte jag mig ana svullnad men när jag jämförde med det andra så blev jag lite förvirrad, kände o jämförde, ni vet hur man bli, ju mer man klämer o känner ju mer förvirade o osäker blir man. Dwt är ett stort hlb med ganska grova ledgångar o kraftiga senor.
Benet kändes sval trots värmen o ingen smärta o senan är fast, ingen svampighet ngnstans i benet.
Såren ser jättefina ut men muggen är grisig :(
Så vad säger ni, ringa veterinären?? Avakta lite?? Rida som vanligt?? Kan det va såren som gjorde honom svullen??
Eller han kanske aldrig var svullen, kanske bara jag som oroar mig för mkt :crazy: har haft sån otur med mina hästar senaste åren :cry:
Han har pga av värmen gått väldigt lugnt senaste veckan, ridit/promenerats i skritt o lugn trav på bra underlag så hn bode ju inte vara överanstränd eller??
 
Sv: Senskada eller vad kan det vara *långt*

Det kan ju vara lätt lymfangitkänning från muggen. Mina hästar svullnar alltid lite grann när de får ett sår eller så. Prova att lägga ett omslag med endera jodopax eller klorhexidin för att se om det går ner.
 
Sv: Senskada eller vad kan det vara *långt*

Jag har haft snarlika symptom på min ena. Lätt svullen vid senfästet VF. Inte halt, ingen ömmhet o lika pigg som vanl. Haft så ca en mån. Först tog jag det lungt men ingen skillnad. har nu ridit lite lätt o häller ingen skillnad..

Men ta det lite lungt. Vet behöver du nog inte tillkalla. Försök få bukt m muggen först o ev gör som talaren ovan. Blir muggen bättre o inte svullnaden kan du ringa vet. Så skulle jag gjort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 483
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 894
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp