Senskada, boxvila. tillskott.

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Skulle behöva lite tips och råd. Har en senskadad häst med boxvila. Just nu äter han salsa (den svarta säcken) och så får han olja. Och hösilage. Finns det något annat jag ska ge? funderar på kvick beet för att han ska få i sig vatten. Ska jag ge honom speciellt konvalicens foder? är rädd att han ska få kolik.

Sen undrar jag om det finns något tillskott som kan underlätta vid uppbyggnaden av senan. För att stärka den. tex glykosamin el liknande..

Sv: Senskada, boxvila. tillskott.

Jag hade utfodrat med grovfoder i så stor mängd som möjligt och undvikt kraftfoder i mesta möjliga mån. Ett bra grovfoder är det bästa konvalecentfodret eftersom det erbjuder sysselsättning och håller magen igång.

Har hästen haft problem med kolik och dåligt vätskeintag tidigare?

"vi" inledde förra året med tre månaders boxvila pga ligamentskada. Uppblött linfrö blev vår räddning - även om pållen tyckte det var "sådär".
(I övrigt fick han betfor med morötter/äpplen och fri tillgång på hö).

Han får ca 10kg hösilage om dagen uppdelat på 4 ggr. Kan inte ge honom mer än det för pga att det är ett väldigt bra hösilage.

Han har haft lätt uttorkning innan och en tendes till kolik förra gången han hade boxvila och då va det "bara" några dagar + att jag gick med honom flera gånger om dagen. Nu ska han ha strikt boxvila i iallafall 2 veckor.

Har du koll på värdet i grovfodret?

Är det en häst eller en ponny? 10 kg hösilage är inte mycket för en stor häst. Ta bort kraftfoder och ge mer grovfoder så minskar du kolikrisken. Du kan också försöka komma över ett grovfoder med lägre värden som du kan ge mer av. Står hästen på halm? Annars kan det vara en idé, om hästen äter av det.

Har inget värde på ensilaget tyvärr men jag vet att det är mycket protien i det... Hästen är en Welsh cob på 150. Kan kanske öka något på grovfodret med inte mer än ett kilo. Han går i vanliga fall MSV dressyr och klarar sig bra på den mängden så då kan jag väl inte öka när han inte rör sig något? Han går inte på så mycket kraft i vanliga fall heller men han måste ju få i sig vitaminer och mineraller på något sätt.
Han står på spån pga att han är superallergisk mot mögel som finns i små mängder i allt hö och halm. Han får utslag över hela kroppen så det är uteslutet med både halm och hö tyvärr. Och eftersom jag står i ett inakoderings stall kan jag inte byta hösilage. :crazy:

Nja, nej, det är nog ingen bra idé att öka fodermängden för en normalt lättfödd häst. :D Ibland ser man dock hästar som står på små mängder grovfoder och flera kilo kraftfoder, och i de fallen är en självklar lösning att minska kraftfodret till förmån för grovfodret.

Linfrö och betfor kan vara bra för magen.

Sen kan man ju också, även om hösilage ingår i stallhyran, försöka komma över ett hösilage med lågt näringsvärde som man kan ge lite mer av. Det blir kanske lite dyrare och kan kännas onödigt med dubbla kostnader för hösilaget, men för en kortare period funkar det.

Hade unghäst på boxvila (pga senskada och skada på carpus) i flera månader. Gav fri tillgång på hö (bra värden), betfor (mycket vatten), lusernpellets, lusernhack och linfrökaka. Gick bra och hon höll hullet fint!

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Har ett 5 månaders föl som är riktigt förkyld. Vetten har varit ute för ca 3 v sedan och behandling sattes in. Men ca 1 vecka efter...
Svar
15
· Visningar
1 823
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 720
Senast: Luleå
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka